2025-10-15, 06:05
Medlem
Riksreptilens avatar
Minitrend i höst då SVTs Färjan är baserad på annan bok av Mats Strandberg ?
Jag såg i epost att Filmstaden har smygpremiär 20okt för sina klubb popcorn eller vad deras "är du medlen" leder till.

De som inte gillar att hamna i, register får vänta till 29 okt.

1 min teaser: https://youtu.be/nHezX8tkrsg?si=8eckzSL94f2socmE

På Ekskuggan börjar något förändras när Monika flyttar in. De boende beter sig allt märkligare, och när nattpersonalen vägrar komma till jobbet förstår Monikas son Joel att något är fel. Hans mamma hemsöks av något skrämmande och alltför välbekant, något som både han och hon trott de lämnat bakom sig. En sak har dock varit tydlig från början: till Ekskuggan kommer du för att dö.

https://www.imdb.com/title/tt29011016/?ref_=ext_shr

Jag har tittat ordentligt och är 97% säker ingen från filmklanen Skarsgård smygit sig in denna gång.
Senast redigerad av Riksreptilen 2025-10-15 kl. 06:14. Anledning: Årtal
Citera
2025-10-15, 06:24
Medlem
kalkryggars avatar
När tror man att den kommer på SVTPlay?

Kan det här vara något bra eller. Är Färjan bra. Boken var ganska bra med serien på SVTPlay ser ut att vara lite mer för barn. Men jag kanske har fel?
Citera
2025-10-15, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Kan det här vara något bra eller. Är Färjan bra. Boken var ganska bra med serien på SVTPlay ser ut att vara lite mer för barn. Men jag kanske har fel?

På SvtPlay? Den har ju inte haft biopremiär ännu.
Citera
2025-10-15, 07:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Kommer väl som tidigast på SVT nästa år vid den här tiden. Kanske kommer tidigare på https://www.cineasterna.com/sv/ (Gratis om du har bibliotekskort)

Färjan sög getröv, de två första avsnitten jag sett. Men smaken är ju olika..
Citera
2025-10-15, 07:47
Medlem
proconsuls avatar
"Konferensen" var ju skitdålig både som bok och film. "Färjan" tänker jag inte ens se eftersom den också kommer att vara lika dålig som boken. "Hemmet" har jag tyvärr också läst och kommer därför heller inte att se filmen.
Tre böcker, alla lika värdelösa. Jag gillade inte första men provade två gånger till, de andra kunde ju varit bra, men nej. Skummade slutet på alla.
Citera
2025-10-15, 08:37
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Färjan sög getröv, de två första avsnitten jag sett. Men smaken är ju olika..

Boken var riktigt bra. Men det lilla jag sett av tv-serien (vilket bara är någon minut) gav mig känslan att det inte är riktigt samma nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
"Konferensen" var ju skitdålig både som bok och film. "Färjan" tänker jag inte ens se eftersom den också kommer att vara lika dålig som boken. "Hemmet" har jag tyvärr också läst och kommer därför heller inte att se filmen.
Tre böcker, alla lika värdelösa. Jag gillade inte första men provade två gånger till, de andra kunde ju varit bra, men nej. Skummade slutet på alla.

Ändå lite lustigt att du fortsätter läsa så mycket från en författare som du uppenbarligen inte gillar.

Själv har jag bara läst Färjan och tyckte den boken var bra.
Citera
2025-10-15, 10:22
Medlem
Citat:

Boken Färjan var "sådär", inte min cup of tea. Serien är därefter. Inte katastrof, mycket mer underhållande än många amerikanska skräckfilmer de senaste åren. Men fortfarande inget fantastiskt. Men om man gillar svenskt generellt, allt från Beck till Paradis City, så bör man absolut se Färjan.
Citera
Idag, 08:59
Medlem
Riksreptilens avatar
Premiär..... idag!!

P1 kukturs recensent låter personligt drabbad och delar ut 4 av 5 logotyper.
https://www.sverigesradio.se/artikel...a-pa-evigheter

" Traumaskräck har varit den stora internationella skräckfilmstrenden de senaste åren och nu har vi fått det första fina svenska exemplet på trenden, tycker vår kritiker Joakim Silverdal.

”I glömskan finns en avgrund att stirra in i som trumfar alla plötsliga jumpscares eller hemsökelser av onda andar”, säger han i sin recension. "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in