2025-10-14, 13:29
Medlem
Det jag reagerar på att texten är lite "mysig" trots att det är ett brott som är begånget.

Är det bara jag, eller försöker man förminska vissa brott i text?

Tänkt på det i flera sammanhang.

https://www.dn.se/direkt/2025-10-14/fyra-fritagna-fran-forvar-i-skane/

Citat:
Under natten mot tisdag har fyra personer rymt från Migrationsverkets förvar i Ljungbyhed i Klippans kommun, rapporterar Helsingborgs Dagblad. Enligt en första bedömning har de sannolikt fått hjälp från någon eller några personer utifrån.

– Det är en rymning med hjälp utifrån där man med verktyg har sågat sig igenom stängsel och kunnat hjälpa sina kamrater, säger Maria Lindgren, sektionschef för Migrationsverkets region syd, till HD.
Citera
2025-10-14, 13:33
Avslutad
Det kanske rör sig om kommunister.
Citera
2025-10-14, 13:55
Medlem
Såna där förvar är ett skämt, inga större bekymmer att rymma från.
Citera
2025-10-14, 13:59
Medlem
Våra politiker och migrationsverket borde skämmas.
Bara i Sverige fritas utvisade blattar veckovis.
Patetiskt rent ut sagt.
Citera
2025-10-14, 16:22
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Para.Bellum.
Våra politiker och migrationsverket borde skämmas.
Bara i Sverige fritas utvisade blattar veckovis.
Patetiskt rent ut sagt.
Ja, mest patetiskt är att de överhuvudtaget är kvar i landet efter utvisningsbeslut. Samma dag beslut fattas skulle de sättas på flyg hem! Eller samma dag de ev. skulle släppas från fängelsestraff. Bara att skicka hem.

En skylt om halsen: Den här var dålig, vi vill inte ha någon ny heller.
Citera
2025-10-14, 18:05
Medlem
triptykens avatar
Det används ju litet olika det där ordet... så vad sektionschefen nog syftade på var det litet mer formella, militära eller organisatoriska. Inte att dom var bästisar.

Eller vad vet jag, dom kanske kramades och high-fivade på övervakningskamerorna?
Citera
2025-10-14, 21:24
Medlem
Visst är det lite märkligt hur lätt folk verkar bortse från att detta är ett brott som underlättats med våld och potentiellt utgör en säkerhetsrisk? Jag förstår att man vill vara empatisk, men det är ju inte direkt en situation som bjuder in till att kalla det ”mysigt”. Vi borde kanske fokusera mer på konsekvenserna istället för att bagatellisera.
Citera
2025-10-15, 14:03
Medlem
TV4 påstår nu att en av de fritagna är en väldigt känd kriminell man. 30-årsåldern och dansk medborgare.

Jag kanske är ute och cyklar men det är inte så att det är självaste Amir Mekky som har blivit fritagen? Han dömdes nyligen till 10 år och livstidsutvisning.
Citera
2025-10-18, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g.vorz
TV4 påstår nu att en av de fritagna är en väldigt känd kriminell man. 30-årsåldern och dansk medborgare.

Jag kanske är ute och cyklar men det är inte så att det är självaste Amir Mekky som har blivit fritagen? Han dömdes nyligen till 10 år och livstidsutvisning.

Fast det kan inte vara han. Om han är dömd och väntar på att avtjäna sitt straff innan utvisningen sätts han i häkte inte Migrationsverkets förvar. Det måste vara en annan gök.
Det jag hört är att han är dansk och marockansk medborgare.
Senast redigerad av morgoncigg 2025-10-18 kl. 11:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in