2025-10-13, 09:15
Medlem
rtyuios avatar
Bara nyfiken om världen blivit mer opersonlig senaste åren?

Precis varit och besökt min kusin / släkting (som jag känt hela livet) och hans fru som jag känt i 25 år. Givet att vi inte ses så ofta (kanske 1 gång om året / vartannat år) och alltid gett de en kram när jag sagt hej och hejdå. Men nu blev det lite märkligt då bägge 2 bara sträckte fram handen för att säga hej / hejdå. Jag struntade i att sträcka fram handen bäģge gångerna och gav de en kram.
Borde jag sluta ge de en kram och bara ge de en handskakning istället?
Är det okej att ge en kram till släkt och vänner eller har det blivit tabu?
Citera
2025-10-13, 09:29
Medlem
Grundregeln för män är att krama alla kvinnor över 18 som du träffat fler än tre ggr så att du får lite kontakt med deras tuttar. Har dom en tjock vinterjacka på sig räcker det med en vinkning eller ett handslag av uppenbar orsak. Män ska du ta i hand för dom har ändå inga tuttar.
Citera
2025-10-13, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio

Precis varit och besökt min kusin / släkting (som jag känt hela livet) och hans fru som jag känt i 25 år. Givet att vi inte ses så ofta (kanske 1 gång om året / vartannat år) och alltid gett de en kram när jag sagt hej och hejdå. Men nu blev det lite märkligt då bägge 2 bara sträckte fram handen för att säga hej / hejdå. Jag struntade i att sträcka fram handen bäģge gångerna och gav de en kram.

Det ofoget slutade man väl med i samband med Covid. Och tack och lov har det inte återkommit i någon större utsträckning. Sina barn kramar man, och sin partner - ingen annan.
Citera
2025-10-13, 09:41
Medlem
halaltarzans avatar
Brukar absolut undvika att krama sånt som är påsättningsbart, kan väl iofs göra ett litet undantag om vare sig hennes eller min partner är närvarande.
Citera
2025-10-13, 09:42
Avslutad
Finns det en genuin relation kan en kram vara på sin plats. Annars kan man lika gärna vinka, skratta och le.
Citera
2025-10-13, 10:16
Medlem
Citat:

Klart det är ok men du måste ju känna av om de vill ha en kram!
Citera
2025-10-13, 10:24
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av OndskanIOssAlla
Finns det en genuin relation kan en kram vara på sin plats.

Och då behöver vi fråga oss vad en genuin relation är. Kan det vara t ex en tight
jobbrelation?
Det är väl mer eller mindre normalt att en man och en kvinna som jobbar tight tillsammans ger varandra ”fredagskramen” innan man går hem för helgen.

Jag har själv sådan erfarenhet från ett par av de skolor jag jobbat på. På en av skolorna var kvinnan som jag fredagskramades med muslim.

Jag har nog aldrig haft en kram ihop med t ex en kusin; undantaget om sammanhanget så kräver; vid en begravning t ex.
Senast redigerad av RFT 2025-10-13 kl. 10:32.
Citera
2025-10-13, 10:28
Medlem
Citat:

Satt du och pratade om lågt iq bland miljöfundamentalister, det utredda bögeriet eller hur mycket du gillar att åka utomlands och köpa fitta så kan det vara så att din kusin och hans fru inte hänger lika mycket på internet som du gör.
Citera
2025-10-13, 10:29
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Klart det är ok men du måste ju känna av om de vill ha en kram!

Ja, det är klart.
Citera
2025-10-13, 11:02
Medlem
Rätt skönt att det inte är lika självklart att kramas längre, enda positiva med pandemin. Det varierar ju väldigt vilka man vill kramas med. Å andra sidan är det lite tråkigt och gör att man avstår för säkerhets skull.
Citera
2025-10-13, 19:58
Medlem
Man kan ju undra om folk har blivit rädda för bakterier eller något. Jag fattar inte grejen med att byta ut en kram mot en handskakning, det känns ju som man förlorar något viktigt i sociala sammanhang. Men visst, om de verkar obekväma så får man ju respektera det, även om jag personligen kommer fortsätta krama mina kusiner tills de ber mig sluta.
Citera
2025-10-13, 22:13
Medlem
MrFolds avatar
Har inte tänkt på att det skulle ha förändrats något speciellt nu när Covid har blåst över. Min uppfattning som 50+ är att det kramas mer nuförtiden än när jag växte upp. Framför allt bland män. Mina gamla polare och jag från 80-talet kramades aldrig vad jag minns som unga, men nu gör vi det när vi träffas 2-3 gånger om året. Mina kusiner - manliga som kvinnliga - kramar jag, möjligen med ett undantag. Även svärfar - en ganska traditionell 40-talist - brukar få sig en kram. Likaså svågrar och svägerskor.

Med yngre kvinnor, främst medlemmar av den vidare släktkretsen då, är jag mer försiktig. Man får känna av lite energin där och naturligtvis håller man avstånd i kramen och gör den snabb.

En intressant sidofråga är om ni har kollegor, eller f.d. kollegor som ni kan ge en kram när ni träffas. Det är förstås inte aktuellt med folk man träffar var och varannan dag. Men säg nån som jobbar i samma företag eller koncern, men på annan ort så att ni kanske ses några gånger om året. Jag tror inte att jag nånsin har gett en manlig kollega en kram. Men det har förekommit och förekommer med några kvinnliga. Tror det är 3 eller 4 stycken nu. Frågan är varför just med dem? Tror det handlar om en kombination av god personkemi och ömsesidig respekt för varandra som yrkesmänniskor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in