2025-10-12, 09:49
Medlem
En öppen fråga till er som pratar så kallad ”ortensvenska”.

Ja, ni vet alla vad jag menar. Svenska med någon slags arabisk satsmelodi, strösslat med en massa ”walla”, ”ey bror” osv.

Ofta talas det av folk som med största sannolikhet är födda i Sverige, ibland med föräldrar som också är födda här. Dvs andra och tredje generationens invandrare.

Till viss del kan jag förstå att tonåringar håller på såhär eftersom det är kul med slang och att tillhöra subkulturer osv.

Men vuxna människor?

Ofta hör jag även vuxna prata så inför och med sina barn.

Varför?! Vill man göra sina barn en otjänst och göra det svårare för dem att ta sig fram i livet, eller tänker man att de ändå ska bli gangsterrappare eller kriminella? Knappast va?

Är det någon slags protest eller ovilja att identifiera sig som svensk eller vad beror det på?

Sitter man fast i någon slags utanförskapsidentitet och har svårt att ta sig ur den?

Jag menar, är man född i Sverige och gått i svensk skola etc så bör man ju rimligen kunna prata normal svenne-svenska?

Det blir ju inte direkt lättare att bli accepterad av majoritetsbefolkningen när man håller på och ”babbar” sig. Tvärtom skulle jag säga.

Själv kräks jag i munnen varje gång jag hör denna avart av svenska. Ibland svarar jag med ett ”ursäkta, jag förstår inte vad du säger” om jag tvingas kommunicera med någon som pratar denna rotvälska.

Mitt tips till alla som bor i Sverige är att försöka att anamma den inhemska kulturen.

Ni bor ändå här och era barn och barnbarn blir mindre och mindre utländska för varje dag som går. Varför kämpa emot? Är det så farligt att vara en ”suedi”?

Tittar man på svarta i USA så håller ju många av dem kvar vid någon slags african american dialekt (vernacular). Det verkar ju vara någon slags identitetsbärande markering, dvs vi är annorlunda och har vårt eget sätt att prata på som särskiljer oss från er andra. På så sätt cementerar man ju bara sitt utanförskap ytterligare och gör integrationen svårare.

Kortfattat:
Pratar du yalla-yalla-svenska trots att du är född i Sverige? Varför?
Vore det inte bättre att droppa babbe-stilen och komma in i samhället istället?

Integration är inte (bara) svenskarnas ansvar.
Senast redigerad av Belter759 2025-10-12 kl. 09:58. Anledning: Rubrik ändrad
Citera
2025-10-12, 10:06
Medlem
Torsuss avatar
Värre tycker jag är när pursvenskar anammar detta språkbruk.

Inte utan att jag tänker att dom måste vara idioter
Citera
2025-10-12, 10:12
Medlem
grungewhores avatar
Jag tror ärligt talat folk inte analyserar varför de pratar på ett visst sätt. Man är för det mesta en produkt av sin omgivning. Växer man upp i ett område där ingen pratar svenska får man en mischmasch av språk.

Skolan och samhället har misslyckats före individerna. Svenskar som pratar ortenspråk kommer knappast komma särskilt långt i livet då de knappast kommer ha några större ambitioner, vilket också är ett resultat av omgivningen.

Har bekanta som bor i dessa områden som skickar sina barn till skola i innerstan, förlägger deras fritidsaktiviteter där och försöker ha ett gott hemspråk både på svenska och sitt ursprungsspråk. Så med vilja går det. Men många människor i dessa områden har hamnat där och har liten kontroll över sina egna liv. Det är första steget för att få bort det fördummande språkbruket.
Citera
2025-10-12, 10:44
Medlem
En som pratar dålig svenska är fotbollsspelaren Kulsivski om det stavas så. Han är väl född i Sverige (Norrköping) har jag för mig. Mycket märklig svenska och svårt att förstå men är nog bra I fotboll säkert.
Citera
2025-10-12, 11:13
Medlem
Det är ju intressant hur språket förändras, eller hur? Man kan undra om det handlar om en medveten identitetsskapande, en sorts tillhörighet som kompenserar för något annat. Men jag håller med, att vuxna använder samma stil mot barn känns lite... udda. Det är ju trots allt språket som öppnar dörrar, och vissa uttryck riskerar väl bara att stänga dem.
Citera
2025-10-12, 11:16
Medlem
Karmans avatar
Det är väl så enkelt att folk måste anpassa sig för att kunna kommunicera. Invanandrare. även de som är födda i Sverige, har ju i regel ett uselt ordföråd på svenska, de förstår knappt hälften av orden i språket och då blir det så här. Ortenpladder och handgester blir det nya sättet att kommunicera.
Citera
2025-10-12, 11:25
Medlem
Jazkers avatar
En kompis driver företag och har några orten-bruschor anställda. De låter hur normala som helst, men det är för att min kompis sagt åt dem att de inte får hålla på med "walla" och "ey bror" och stöka runt på arbetstid, då blir det löneavdrag.
Citera
2025-10-12, 11:28
Medlem
StonedMonkeys avatar
Man blir som man umgås. Dom som är svenska och har svenska föräldrar men flyttar till förorten eller börjar umgås med folk i skolan eller på fritiden som pratar så blir influerade av deras språkbruk.
Citera
2025-10-12, 11:33
Avslutad
Ingenting av det TS egentligen pekar på är något nytt. Språket, eller snarare den enskildes idiom, har alltid varit en tydlig klassmarkör och även vittnat om graden av utbildning Vad som är nytt sedan 20, 30 år är klangen, melodin och uttrycken som härstammar från framförallt arabiskan. Jag skulle tro att det är en väldigt förvärrande faktor. Trots diverse lagstiftning som syftar till förbud mot att diskriminera olika grupper på arbetsmarknaden är verkligheten att araber, framförallt muslimer, har svårt att få jobb. Arbetsgivare vill av naturliga skäl undvika onödiga problem på arbetsplatsen. Om någon pratar ortensvenska uppkommer en naturlig koppling till den arabiskmuslimska kulturen och arbetsgivare kommer av den anledningen medvetet eller omedvetet att rygga.

Föräldrarna har allt ansvar här och de som själva anammar det här språket och normaliserar det gör sina barn en katastrofal otjänst.
Citera
2025-10-12, 11:38
Avslutad
Jag kan tänka mig att skolans uppgift att se till att elever inte direkt lär sig för mycket och att de formas att bli lydiga slavar i maskineriet gör att språket får flyta fritt likt könstillhörigheter. Allt för att spä på förvirringen hos barnen så de blir lättare att styra när de träder in i "vuxenlivet".

Självklart formas ju nya språk över tid och i ett samhälle där många inte har svenska som första språk kommer ju ett antal uttryck blandas in från en uppsjö av språk.
Fel eller inte låter jag vara osagt men "vi äldre" tror jag skulle uppskatta ett språk som vi känner oss bekanta med.
Om man blir inkastad i en skola med typ 5:e klassare i en invandrartät skola tror jag man hade det svårt att hänga med.
Med denna historia av invandring kan man ju undra varför språket inte har prioriterats i skolan? Har ingen direkt insyn i skolans arbete förutom att RFSL nu samarbetar med skolverket vad det gäller litteratur till de små skolbarnen. Helt skruvade förkastliga böcker med ämnen som skulle göra vuxna oroliga. Eva, ett socialfall, Linus har en snippa, en som inte vill leva längre. Fia och emma som ligger och hånglar... Sök så får ni själva se vad skolan stressar barnen med...
Citera
2025-10-12, 11:45
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Värre tycker jag är när pursvenskar anammar detta språkbruk.

Inte utan att jag tänker att dom måste vara idioter

Jag är inte etnisk svensk i den riktiga bemärkelsen, men jag har en lokal svensk dialekt utan någon invandrarbrytning överhuvudtaget och jag brukar ta till blattegrammatik när jag pratar med invandrare för att jag tänker medvetet eller undermedvetet att de ska förstå mig bättre eller något.
Citera
2025-10-12, 11:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jag är inte etnisk svensk i den riktiga bemärkelsen, men jag har en lokal svensk dialekt utan någon invandrarbrytning överhuvudtaget och jag brukar ta till blattegrammatik när jag pratar med invandrare för att jag tänker medvetet eller undermedvetet att de ska förstå mig bättre eller något.
Det vore bättre om du visar hur man ska prata även om man inte är etniskt svensk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in