2025-10-12, 16:17
Medlem
Tråkigt, men tyvärr sånt som händer.
Normalt har den som backar ansvaret och om du stod still och han backade så spelar det ju ingen roll om du blockerade vägen, det är ju givetvis inget argument för att köra på någon.
Om ni däremot backade båda två blir det lite lotteri.
Så länge det är standardbilar så är det ingen större fara. Då får man rätt bra hjälp. Jag blev påkörd med en bil som inte ens kunde helförsäkras, det var inte så kul. Men det är en annan historia.
Citera
2025-10-12, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Brukar ställa mig långt bort på parkeringen just pga detta. Blivit påbackad tre ggr(!) senaste åren.
Och i parkeringshuset är tricket att lämna REJÄLT med space framför den som står vid bommen och krånglar..
Samma här.
Citera
2025-10-12, 16:38
Medlem
rex144s avatar
Gubbar i den åldern vägrar erkänna att de gjort fel, de har kört bil i över 60 år så det kan aldrig vara deras fel, så därför vill de med skrik pressa fram ett erkännande att den de kört på har gjort fel.
Citera
2025-10-12, 17:37
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det borde det vara och vad mer så borde du inte ha skador på en skärm om du bara backat 2cm.
När det kommer till parkeringsplatser samt körning i rondell så har vi alla vår personliga åsikt och sedan blir vi förvånade över beslutet.
Ja, jag tycker men till skillnad mot många andra vill jag veta.
Så, därför ber jag dig återkoppla till tråden när du fått besked så tråden får ett syfte mer än att du ska få vara arg.
Jag hade alltså backat 2m, bilen stod stilla i väntan på andra bilar/fotgängare. 80-åringen backade ut från en parkeringsruta två steg till höger om mig.
Citera
2025-10-12, 17:40
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Gubbar i den åldern vägrar erkänna att de gjort fel, de har kört bil i över 60 år så det kan aldrig vara deras fel, så därför vill de med skrik pressa fram ett erkännande att den de kört på har gjort fel.
Haha han drog faktiskt fram det kortet, typ "jag har aldrig i hela mitt liv orsakat en olycka".
Det var faktiskt kärringen i passagerarsätet som började raljera om att det var mitt fel, sen hängde gubben på.
Citera
2025-10-12, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Den generationen har en självklar självrättfärdighet som senare generationer saknar. De har levt ett helt liv av fri lejd, räkmacka och gräddfil. Allt har serverats på silverfat och man har varit vana att kunna få sin vilja fram genom att skrika och lipa högljutt. ”Att skriva till tidningen” var ett vanligt sätt för den här generationen att försöka sätta press. Okynnesanmälningar till polisen likaså.

Det är inte konstigt att boomers är hatade överallt där de drar fram. Lyckligtvis börjar leden tunnas ut. Snart är vi av med den här skitgenerationen.

Ditt ärende bör inte vara svårlöst. Han backade in i dig och du har vittnesuppgifter. Det är dessutom betydligt vanligare att äldre förare brister i uppmärksamhet än att du skulle ha ”farit ut framför honom från ingenstans”. Försäkringsbolaget gör en egen utredning och dina vittnen blir stöd för denna. Gubben kommer att få betala detta.
Du har inte mycket koll på vad en Boomer är om jag förstår ditt inlägg.
Rent teoretiskt skulle en 80års gubbe vara en Boomer men är han 81 eller äldre inte.
Sen så blir jag själv konfunderad av att äldre inte kollas mer gällande trafiken.
Själv börjar jag närma mig 60 men får köra bil utan glasögon, skulle aldrig komma på tanken då jag inte ser speciellt mycket utan. Men lite orolig blir man att man får.
Citera
2025-10-12, 17:54
Medlem
otellos avatar
Vet inte om det spelar någon roll, men min bil har avståndskännare som skrek utav helvete i ~2 sekunder när gubben närmade sig. Hade det varit jag som backade så hade jag ju stannat när dom började skrika.
Citera
2025-10-12, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag blev påbackad av en 80-åring och hans kärring. Det hela inträffade på en parkering. Jag hade backat ut ett par meter och väntade på att folk/bilar skulle flytta på sig, ett par parkeringsrutor till höger om mig backade 80-åringen ut, han slutade inte backa utan fortsatte rakt in i min bakskärm. 80-åringen och hans kärring påstod att jag hade blockerat deras väg, typ kört ut framför dom. 80-åringen och hans kärring sprang omkring och försökte avkräva falska vittnesmål från andra, varvid en kvinna bröt in och sade att det visst var 80-åringen som orsakat olyckan.

Plötsligt förstår jag varför folk hatar boomers.

Hur brukar dessa typer av försäkringsärenden sluta?

Hur kunde han backa ut samtidigt som du måste stå kvar? Det låter som att du har backat rakt ut när han kom backandes
Citera
2025-10-12, 18:17
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Hur kunde han backa ut samtidigt som du måste stå kvar? Det låter som att du har backat rakt ut när han kom backandes
Nej. Det var en parkering med många bilar/människor, jag backade försiktigt och stannade i väntan på gubbens bil, som man gör. Gubben var inte lika försiktig, han backade och backade och backade ända in i min bakskärm. Han kom dessutom från två parkeringsrutor till höger om mig, så det var enligt mig och mitt vittne en onödigt lång backning. Jävla fittgubbe som inte kan ta ansvar.
Citera
2025-10-12, 18:22
Medlem
Citat:
Nej. Det var en parkering med många bilar/människor, jag backade försiktigt och stannade i väntan på gubbens bil, som man gör. Gubben var inte lika försiktig, han backade och backade och backade ända in i min bakskärm. Han kom dessutom från två parkeringsrutor till höger om mig, så det var enligt mig och mitt vittne en onödigt lång backning. Jävla fittgubbe som inte kan ta ansvar.

Då skulle ju kört in igen, du blockerade ju uppenbarligen en backande bil.
Citera
2025-10-12, 18:28
Avstängd
Snusfris avatar
Hade det varit min bil skulle jag housekickat 80 åringen och hans kärring. Hade han inte backkamera? Eller var han blind med?
Citera
2025-10-12, 19:01
Medlem
Citat:
Jag hade alltså backat 2m, bilen stod stilla i väntan på andra bilar/fotgängare. 80-åringen backade ut från en parkeringsruta två steg till höger om mig.
Kan du återkomma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in