Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-10-11, 20:06
Medlem
Polispotatiss avatar
Jag fick en enhet från en person och fick upp en röd flagg i sinnet, mest pga individens historik. Men valde att lita på personen och kände mig taskig att jag ens tänkte tanken.

Den har varit inkopplad i en vecka nu och upplevde att datorn blev segare snabbt därefter. Nu har Windows börjat varnat för att en enhet inte känns igen. Aldrig hänt tidigare.

Är det möjligt att säkerhetsställa att det inte är något korrupt med enheten? Håller för närvarande på och söker efter virus. Får se vad det visar.
Citera
2025-10-11, 20:14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polispotatis
Jag fick en enhet från en person och fick upp en röd flagg i sinnet, mest pga individens historik. Men valde att lita på personen och kände mig taskig att jag ens tänkte tanken.

Den har varit inkopplad i en vecka nu och upplevde att datorn blev segare snabbt därefter. Nu har Windows börjat varnat för att en enhet inte känns igen. Aldrig hänt tidigare.

Är det möjligt att säkerhetsställa att det inte är något korrupt med enheten? Håller för närvarande på och söker efter virus. Får se vad det visar.

Vad är det för enhet?
Citera
2025-10-11, 20:19
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vad är det för enhet?
Mus
Citera
2025-10-11, 20:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Mus

Oftast är möss ofarliga.
Citera
2025-10-11, 20:35
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Oftast är möss ofarliga.

Jo jag är nog bara paranoid gällande denna person och en del sammanträffanden har förmodligen förstärkt det.
Citera
2025-10-11, 20:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jo jag är nog bara paranoid gällande denna person och en del sammanträffanden har förmodligen förstärkt det.

Skulle vara lite KGB style det. Personen har lagt till något i musen. Så det inte längre är en vanlig mus.
Citera
2025-10-11, 20:47
Medlem
StorFetAnkas avatar
Standard möss ska vara ofarliga, men eftersom de ansluts via USB kan den som har lite för mycket fritid relativt enkelt byta ut kabeln till nåt som också överför data och sen lägga in ett flashminne i själva enheten. Bra ställe att gömma saker på om man vill jävlas eller om man är rädd a polisen ska sparka in dörren och konfiskera datorn då risken troligtvis är låg att de också konfiskerar musen.
Citera
2025-10-11, 20:56
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Standard möss ska vara ofarliga, men eftersom de ansluts via USB kan den som har lite för mycket fritid relativt enkelt byta ut kabeln till nåt som också överför data och sen lägga in ett flashminne i själva enheten. Bra ställe att gömma saker på om man vill jävlas eller om man är rädd a polisen ska sparka in dörren och konfiskera datorn då risken troligtvis är låg att de också konfiskerar musen.

Mycket fritid, IT kunnig och en person med historik av stort maktbegär och en icke existerande moralisk kompass är grunden till att jag ens tänker att det skulle vara möjligt.

Dumt av mig kanske att inte tänka igenom detta innan jag kopplade in den. Men vill också tro att människor kan förändras. Jag hoppas verkligen jag har fel.
Citera
2025-10-11, 21:02
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
.
Hade nog öppnat den om jag var du, lägg musen på rygg och lossa på skruvarna under. Om du vill kan du ta en bild på kretskorten inuti så kan experterna här ta en närmare titt om vi ser nåt skumt.
Citera
2025-10-11, 21:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Mycket fritid, IT kunnig och en person med historik av stort maktbegär och en icke existerande moralisk kompass är grunden till att jag ens tänker att det skulle vara möjligt.

Dumt av mig kanske att inte tänka igenom detta innan jag kopplade in den. Men vill också tro att människor kan förändras. Jag hoppas verkligen jag har fel.

Men jag menar varför ta emot en mus av en sådan? Möss är billiga. Om en sådan person gav mig en mus. Använd denna! Skulle jag nu tänka. Nix åker till Elgiganten och köper en ny en i oöppnad förpackning istället.

Vem vet vadd som kan gömmas i denna mus. den är ju stor för att passa handen. Så kan innehålla allt annat möjligt. Minne som skrevs ovan. mikrofon också. Ja bara fantasin sätter gränserna.

Men innan du ska slakta och öppna en välfungerade mus. Så du kan sabba den! Men du kan ju söka efter schema hur det ska se ut inom musens hölje. Sedan jämföra. Om du direkt ser något som inte ser ut att höra hemma och mest bara lött där så ju det bevis direkt.
Citera
2025-10-11, 21:31
Medlem
LordGreiders avatar
Osannolikt men rent tekniskt går det att gömma grejer i en mus.
Citera
2025-10-11, 22:27
Medlem
xitunos avatar

Mycket stark trådstart.

Kan man använda en enhet för att göra intrång? Ja.
Alla enheter som ansluts via USB registrerar sig med vilken typ av enhet det är. En och samma enhet kan registrera sig som flera enheter. En mus kan registrera sig som både mus och tangentbord och kan på så sätt infiltrera datorn.

Det senaste är att optiska möss går att använda som mikrofoner för att i hemlighet kunna avlyssna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in