2025-10-11, 10:07
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men kineserna har höga krav på säkerhet. De kör shower med 7000 drönare över Shenzhen. Det jag får från Youtube kommer mest från Kina. Varför?

Men de showerna är knappast ryzzar som utför i hemlighet över kinesiska flygplatser eller? Det här var en konstig obegriplig tråd eller gör du dig bara löjlig?
Citera
2025-10-11, 10:13
Medlem
wwrs avatar
Det hittas på argument att argumentera mot så jag lämnar det.

Kinesiska DJI dominerar den civila drönarmarknaden. Kineserna kör jättelika drönarshower. Jag får i alla fall intrycket av Youtube att vi i väst har halkat efter kraftigt.

Google AI
Citat:
As of mid-2024, DJI controlled over 90% of the worldwide consumer drone market. The company is often compared to Apple for its innovative approach, which successfully transformed drones from niche products for hobbyists into mainstream consumer electronics.
Senast redigerad av wwr 2025-10-11 kl. 10:16.
Citera
2025-10-11, 10:14
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Men kineserna har höga krav på säkerhet. De kör shower med 7000 drönare över Shenzhen. Det jag får från Youtube kommer mest från Kina. Varför?
Höga krav på säkerhet? Är du full? De 7000 drönarna i Shenzhen flög över ett bostadsområde i utkanten av staden och droppade fyrverkerier för att det skulle se häftigt ut, resultatet blev precis som väntat, flera hus brann ner, skogsbränder och massor av människor fick svåra brännskador. Det krävs massor av planering för att genomföra en säker drönarshow och även om du tänker på allt så kan nån slå till med en EMP så att alla drönarna rasar ner från luften, även det har hänt i Kina. Återigen med bränder och allvarliga kroppsskador som resultat.
Citera
2025-10-11, 11:31
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Varför kommer det mest negativa nyheter om drönare i våra länder. De stänger lufttrafiken och ställer till besvär.

Kineserna kör otroliga shower med 5-7000 drönare samtidigt och har jättekul. Hos oss funderar säkert EU bara på nya förbud.

Visst finns det säkerhetsaspekter men jag börjar tro vi ligger efter. Det finns drönarshower I väst men det som kommer på Youtube är mest kinesiskt.

Varför så få nyheter om stora drönarshower i väst?

Därför att vi är mera måna om säkerheten och eftersom vi inte har totalitära samhällen, där vi kan tysta ner om folk blir skadade, dödade, eller bränder startas.
Citera
2025-10-11, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Jag tycker det är roligt med drönare, den senaste jag köpte filmar och tar bilder i hög kvalitet och eftersom jag tycker om att fotografera och filma så blir det dubbelt kul.

Drönare är bra!

Vi snackar inte om små drönare som du köper, de här är stora saker förstår du väl?
Citera
2025-10-11, 12:31
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Därför att vi är mera måna om säkerheten och eftersom vi inte har totalitära samhällen, där vi kan tysta ner om folk blir skadade, dödade, eller bränder startas.
England är värre än Nordkorea nu, du får 2-3 år på kåken för fel lajk eller retweet. Samma i Tyskland, SWAT poliser som griper dussintals varje dag för tankebrott och regimkritik. EU är dagens Sovjet. Vi ligger jävligt risigt till som det ser ut, USA klarar sig bättre men dom har också enorma interna motsättningar. Vad händer när Trump dör. Senast det där med sällsynta jordarter, om Kina verkligen sätter stopp med versaler för den exporten kommer alla överklaganden och miljökommissioner vara klara år 2700 här i EU sen kan vi öppna första gruvan. Jag skulle gärna se att man släppte alla krav på säkerhet där och gav tillbaks vår yttrandefrihet också.
Citera
2025-10-11, 12:50
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Lita aldrig på kineserna! Dom är jävligt sneaky i allt! EU ogillar inte drönare! EU ogillar drönare som kommer från främmande makt och spionerar (och används i strid) och flyger över skyddsobjekt! Militära drönare är Ukraina som är europeiskt land antagligen vassare på än Ryssland!
Citera
2025-10-11, 12:57
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Det händer säkert olyckor men det tystas ner.
https://x.com/Rainmaker1973/status/1...aTGLPO0Sw&s=19
https://x.com/Rainmaker1973/status/1...B0eYxe66w&s=19
Vet inte hur många gånger liknande har hänt, men två exempel där
Citera
2025-10-11, 13:00
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Alla hatar drönare som kommer oinbjudna!
Haha! Kom att tänka på en Youtube-video! Polisvideon där en gubbe i USA som skjöt ner en drönare med pistol som visade sig vara en drönare från Walmart som levererar varor! Gubben fattade inte vad det var utan hörde och såg bara något surrande och sköt ner det utanför hans hus! Gubben var tidigare ostraffad och flera polispatruller kom och han åkte ändå på ett saftigt straff!
Citera
2025-10-11, 13:08
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
England är värre än Nordkorea nu, du får 2-3 år på kåken för fel lajk eller retweet. Samma i Tyskland, SWAT poliser som griper dussintals varje dag för tankebrott och regimkritik. EU är dagens Sovjet. Vi ligger jävligt risigt till som det ser ut, USA klarar sig bättre men dom har också enorma interna motsättningar. Vad händer när Trump dör. Senast det där med sällsynta jordarter, om Kina verkligen sätter stopp med versaler för den exporten kommer alla överklaganden och miljökommissioner vara klara år 2700 här i EU sen kan vi öppna första gruvan. Jag skulle gärna se att man släppte alla krav på säkerhet där och gav tillbaks vår yttrandefrihet också.

Och i verkligheten så hamnar du, dina barn och dina föräldrar i koncentrationsläger för att ens ha sett motsvarande inlägg i Nordkorea, som du fantiserade om att du skulle hamna i fängelse för i "England" (d.v.s. Storbritannien) eller Tyskland.
Citera
2025-10-11, 13:14
Medlem
Väst hatar drönare därför att de rent kvalitetsmässigt sett bästa drönarna på den kommersiella marknaden är kinesiska. DJI ligger låååångt före motsvarande i väst.
Citera
2025-10-11, 13:14
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Och i verkligheten så hamnar du, dina barn och dina föräldrar i koncentrationsläger för att ens ha sett motsvarande inlägg i Nordkorea, som du fantiserade om att du skulle hamna i fängelse för i "England" (d.v.s. Storbritannien) eller Tyskland.
Jodå Nordkorea är väl ingen höjdare. Men Kina seglar upp som en raket och vi backar i en rasande fart här i EU. Hur ska vi ens bygga nya drönare om Kina förbjuder oss från att importera alla delarna? Har vi fabriker och gruvor som täcker det?? Det kan mycket väl ske någon Sovjetisk implosion av hela EU inom kort, kanske blir det när vi förlorar kriget med Ryssland. Eller så vacklar hela systemet med värderingar och påhittade pengar till slut. Tyskland håller på och stänger sig självt, Frankrike byter statsminister varje vecka, befolkningarna är snart färdigutbytta i varenda större land, politikerna är impotenta elevråds-assistenter, flator, invandrare eller nickedockor för Washington.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in