2025-10-11, 22:34
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FolkrepublikenKina
Vilka jordartsmetaller är det du inte vill ha?
Jag vill inte ha inga, dvs. ingen skillnad där. Det är det kinesiska krimskramset på Jula och biltema med mera som jag tycker att vi kan bojkotta.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Vart ska vi få våran elektronik och plastvaror ifrån?
Elektronik från Taiwan. Plast kan vi väl börja tillverka i Sverige, typ Gislaved?
Citera
2025-10-11, 22:41
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Jag vill inte ha inga, dvs. ingen skillnad där. Det är det kinesiska krimskramset på Jula och biltema med mera som jag tycker att vi kan bojkotta.

Elektronik från Taiwan. Plast kan vi väl börja tillverka i Sverige, typ Gislaved?
Taiwan? En liten pissö
Citera
2025-10-11, 22:46
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Taiwan? En liten pissö
Där tillverkas elektronik.
Citera
2025-10-11, 22:49
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Där tillverkas elektronik.
Du tror ärligt att Taiwan skulle kunna ersätta den kinesiska produktionen?
Citera
2025-10-12, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FolkrepublikenKina
Vilka jordartsmetaller är det du inte vill ha?

Men det var ju svenska kemister som i början av 1800-talet upptäckte denna serie av metaller med liknande egenskaper.
I början trodde de svenska kemisterna att dessa grundämnen var mycket ovanliga, och därför fick denna serie namnet "sällsynta jordartsmetaller".
Men vissa av dessa är ganska vanliga och dessa ämnen finns inte alls bara i Kina.
Kineserna har dock utvecklat en teknik för renframställning som inget annat land kan konkurrera med, och dominerar totalt världsmarknaden.
Citera
2025-10-12, 18:58
Medlem
Jag tycker att Sverige lämnar EU och ansluter oss till BRICS istället.
10% av vår export går till USA så det kan vi kanske också kompensera
Tyskland som är vår största handelspartner är på väg mot ekonomisk krasch.
Det gäller att hitta nya marknader snabbt.
Citera
2025-10-12, 22:26
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Du tror ärligt att Taiwan skulle kunna ersätta den kinesiska produktionen?
Ja om bojkotten blir omfattande så skapas ju förutsättningarna för det. Sen kanske inte Taiwan kommer att ta allt, utan en del kan säkert bli någon annan stans också.
Citera
2025-10-12, 22:29
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ja om bojkotten blir omfattande så skapas ju förutsättningarna för det. Sen kanske inte Taiwan kommer att ta allt, utan en del kan säkert bli någon annan stans också.
Det skulle kräva en utfasning. Kinas producering är så pass sammankopplad till all världens produktion att det skulle vara i effekt omöjligt att lyckas bojkotta dem.
Dessutom äger Kina väldigt mycket här i Sverige så de skulle mycket väl kunna straffa oss om vi bestämmer oss för en bojkott.
Citera
2025-10-12, 22:30
Medlem
skalman1973s avatar
Vi ska snarare avveckla kinesiska verksamheter och flytta produktionen . Det lär ta något år att återuppbygga vår egen förmåga men det är det värt .
Citera
2025-10-12, 22:59
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Det skulle kräva en utfasning. Kinas producering är så pass sammankopplad till all världens produktion att det skulle vara i effekt omöjligt att lyckas bojkotta dem.
Dessutom äger Kina väldigt mycket här i Sverige så de skulle mycket väl kunna straffa oss om vi bestämmer oss för en bojkott.
Jag tänker mig att man bojkottar i det lilla. Sen menar jag inte att staten ska driva det, utan att vi är vanliga privatister som gör det.
Citera
2025-10-13, 01:19
Medlem
Citat:
Många svenskar tror att Kina (världens fabrik) endast tillverkar billiga konsumentvaror och lågpris t.ex. bilar.
Men detta är inte alls fallet, utan kinesiska fabriker gör dessutom hundratusentals med olika småkomponenter nästan alla svenska fabriker är beroende av.
Vi i Sverige kan säkert om några år tillverka dessa otaliga detaljer själva, men till dess får alla svenska fabriker ligga i malpåse!
Citera
2025-10-13, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Kina antingen äger eller tillverkar det mesta ni har runtomkring er och på er så kör på. Bojkotta ni. En och en halv miljard kineser skakar säkert i rishattarna över att tiotusen boomersvennar inte kommer köpa fler kalsonger/mobiltelefoner/batterier/bilar/dagligvaruprodukter.

Ha så kul iklädda potatissäckar utan internet, cyklandes vart ni än ska.
Du har helt rätt. 🤙🏻
Och en av Sveriges största arbetsgivare är kinesisk.
Volvo Cars är ett av Sveriges största privata företag med 23 000 antällda.
Volvo Car Group ägs av Zhejiang Geely Holding, ett kinesiskt företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in