• 2
  • 3
2025-10-11, 11:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Vet du hur man går tillbaka till tidigare drivisar?

Den här feta windows uppdateringen var på typ en halvtimme för bara några dagar sedan. Min Wifi-Signal blir dessutom väldigt skör. 1-2 prickar av 3 tills det blir 3 prickar och sen på repeat.

Gå till W.update, där ser du - Uppdateringshistorik, klicka på det så öppnas 2 alternativ. Det ena är en felsökare det andra kan avinstallera uppdateringar.

Vilken version och bygge är du på?
Citera
2025-10-11, 11:17
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Vet du hur man går tillbaka till tidigare drivisar?

Den här feta windows uppdateringen var på typ en halvtimme för bara några dagar sedan. Min Wifi-Signal blir dessutom väldigt skör. 1-2 prickar av 3 tills det blir 3 prickar och sen på repeat.

Börja med att köra - Felsökare för nätet, sedan avinstallera eventuell uppdaterad drivis för att få tillbaka den gamla, hjälper inte det så kör datorn i felsäkert läge ett tag. Enligt din beskrivning bör du få ett besked om funktionsstatus i felsäk.läge redan efter några minuter.
Citera
2025-10-11, 13:10
Medlem
Det mest grundläggande för att försöka få hjälp måste väl vara att tala om specifikt vilken dator man har?, ingen har hittills ställt den frågan

Vet man det så kan man nyttja HP forum också för att se om andra har liknande problem och/eller lösningar.

Har du provat byta DNS till ex Cloudflare eller Google för att säkerställa att det inte är något intermittent fel via din tjänsteleverantör.

Man kan även köra en såkallad pingtplotter, den läser av nätverkstrafiken live och då kan man se om någon nod har problem och var i kedjan din signal försvinner.

1. Tryck på Windows+R och skriv ncpa.cpl.
2. H-klicka på ditt nätverk och välj egenskaper.
3. Markera Internet protocol version 4 (TCP/IPv4) och tryck på egenskaper.
4. Nedersta delen av rutan, markera använd följande DNS serveraddresser och fyll i
önskad DNS 1.1.1.1 samt alternativ DNS 1.0.0.1 eller 8.8.8.8, klicka sedan OK och stäng rutorna.

5. Tryck på Windowstangent+R, i körfönstret skriver du cmd och sedan tryck enter.
6. Skriv ipconfig /flushdns och tryck enter.

Vad har du för router?
Om du kör Bredbkollen, vad har du ut för hastigheter samt svarstid ?
Om du kör Speedtest, vad har du ut då?

Gå till inställningar för ditt nätverkskort och bocka ur allt som har med energibesparing att göra, ex grönt internet, vilolägen, detta gör du genom att göra likadant som steg 1-2 men välj sedan konfigurera och avancerat.
Senast redigerad av peckapecan 2025-10-11 kl. 13:40.
Citera
2025-10-12, 00:00
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Gå till W.update, där ser du - Uppdateringshistorik, klicka på det så öppnas 2 alternativ. Det ena är en felsökare det andra kan avinstallera uppdateringar.

Vilken version och bygge är du på?
...
Senast redigerad av Genelkurmay 2025-10-12 kl. 00:40.
Citera
2025-10-12, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
"...men det var" eller kanske
"... och det var" hade jag förväntat mig som fortsättning?

Eller missar jag nånting?
Vad tänker du på?
Citera
2025-10-12, 06:36
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Det är inget fel på själva routern eller internet. På jobbdatorn eller telefonen har jag inga problem. Det är uteslutande min personliga PC som är problemet. Sedan ett par dagar tillbaka så blir det konstant att mitt wifi återansluter sig hela tiden. Kanske var tredje minut. Det vill säga datorn tappar WIFI-anslutning och sedan ansluter den till mitt wifi igen. Väldigt irriterande moment som gör att det blir ett "hack" om jag streamar något.

Finns det någon lösning på detta?

Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Det mest grundläggande för att försöka få hjälp måste väl vara att tala om specifikt vilken dator man har?, ingen har hittills ställt den frågan

Vet man det så kan man nyttja HP forum också för att se om andra har liknande problem och/eller lösningar.

Har du provat byta DNS till ex Cloudflare eller Google för att säkerställa att det inte är något intermittent fel via din tjänsteleverantör.

Man kan även köra en såkallad pingtplotter, den läser av nätverkstrafiken live och då kan man se om någon nod har problem och var i kedjan din signal försvinner.

1. Tryck på Windows+R och skriv ncpa.cpl.
2. H-klicka på ditt nätverk och välj egenskaper.
3. Markera Internet protocol version 4 (TCP/IPv4) och tryck på egenskaper.
4. Nedersta delen av rutan, markera använd följande DNS serveraddresser och fyll i
önskad DNS 1.1.1.1 samt alternativ DNS 1.0.0.1 eller 8.8.8.8, klicka sedan OK och stäng rutorna.

5. Tryck på Windowstangent+R, i körfönstret skriver du cmd och sedan tryck enter.
6. Skriv ipconfig /flushdns och tryck enter.

Vad har du för router?
Om du kör Bredbkollen, vad har du ut för hastigheter samt svarstid ?
Om du kör Speedtest, vad har du ut då?

Gå till inställningar för ditt nätverkskort och bocka ur allt som har med energibesparing att göra, ex grönt internet, vilolägen, detta gör du genom att göra likadant som steg 1-2 men välj sedan konfigurera och avancerat.

Du är nog på fel sida om routern.
Citera
2025-10-12, 06:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jo, jag har också en sån där wifi-sticka från kjell och company i USB-form som jag kan använda. Men det är synd att det ens ska behövas.

Citat:
Det är uteslutande min personliga PC som är problemet.

Citat:
min windows 11 laptop

Citat:
Jag har en HP dator.

Så i klartext så har du en personlig PC från HP som är en laptop.

Hur man backar en drivrutin på Windows 11:

Högerklicka på startflaggan och välj enhetshanteraren.
Leta upp ditt nätverkskort under Nätverkskort. Kan heta något som Realtek Wireless LAN.
I menyn välj fliken Drivrutin och välj Återställ tidigare drivrutin eller Uppdatera drivrutin.
Citera
2025-10-12, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Som själv datakonsult så trodde jag på modemet som var ett billigt skitmodem (Sagem), det trodde det flesta experter också.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vad tänker du på?

"så trodde jag på modemet" & "det trodde de flesta experter också", antyder i mina ögon att det antingen var det eller inte var det. Det lutar åt inte, vilket får mig att undra, vad var det då?
Citera
2025-10-12, 11:57
Medlem
Samtalarens avatar
Har och har haft exakt samma problem med flera enheter.

För en dator så krävdes det en ny nätverksadapter då den låg på wifi 4, jag ominstallerade även datorn och då löstes problemen till en början, sedan kom de tillbaka. Det visade sig att det kan ha varit en IP-konflikt. Fick stänga av fixed IP och ta bort IP-reservationen i routern.

En annan dator (med flera år på nacken) fick jag ominstallera till Windows 11. Den körde Linux och även där hade jag stora problem med återanslutning. Här uppdaterade jag allt, även bios fick en ominstallation.

Jobbdatorn har jag inte lyckats lösa ännu, jag tror det är en IP-konflikt, det kan också vara dockningstationen för problemen blir värre när jag kopplar in den där. Någon enstaka gång har jag kunnat använda datorn hela dagen utan problem.

Citat:
Det är inget fel på själva routern eller internet. På jobbdatorn eller telefonen har jag inga problem. Det är uteslutande min personliga PC som är problemet. Sedan ett par dagar tillbaka så blir det konstant att mitt wifi återansluter sig hela tiden. Kanske var tredje minut. Det vill säga datorn tappar WIFI-anslutning och sedan ansluter den till mitt wifi igen. Väldigt irriterande moment som gör att det blir ett "hack" om jag streamar något.

Finns det någon lösning på detta?
Citera
2025-10-12, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du får nog förtydliga ditt svar
Citera
2025-10-12, 20:35
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Börja med att köra - Felsökare för nätet, sedan avinstallera eventuell uppdaterad drivis för att få tillbaka den gamla, hjälper inte det så kör datorn i felsäkert läge ett tag. Enligt din beskrivning bör du få ett besked om funktionsstatus i felsäk.läge redan efter några minuter.
Det hjälpte konstigt nog att stänga och starta om modemet.
Citera
2025-10-12, 20:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det hjälpte konstigt nog att stänga och starta om modemet.

Vad bra!

Men egentligen inget konstigt, bara en av de grundläggande hanteringarna man kan göra.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in