• 2
  • 3
2025-10-10, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
På mitt jobb finns det några seniora personer. En av dessa personer verkar kunna allt, låter riktigt erfaren, kan aldrig ha fel. Har den fel så ändrar den definitionen eller säger "Det var inte så jag sa. Jag sa att....". Glider alltid fram och ska alltid vara i centrum. Har jobbat på samma avdelning i flera år och aldrig bytt sig uppåt. Med åldern så blir den bara äldre och äldre och ser yngre generationer växa sig förbi. Har också en tendens att smått idiotförklara andra som inte vet.

Orsaken varför jag frågar är att jag verkar stöta på dessa typer av personer rätt ofta när man byter jobb.
Min fråga till er: Varför skapas sådana personer? Har du också stött på sådana personer?

Jag har inget emot dom. Men jag är intresserad varför dom placerar sig som dom gör. Är dom erfaren som dom uttrycker sig? Eller är dom mästare på teater?
Ja. Dom har rätt ofta rätt.
Citera
2025-10-10, 23:01
Medlem
HerrKralls avatar
Citat:
På mitt jobb finns det några seniora personer. En av dessa personer verkar kunna allt, låter riktigt erfaren, kan aldrig ha fel. Har den fel så ändrar den definitionen eller säger "Det var inte så jag sa. Jag sa att....". Glider alltid fram och ska alltid vara i centrum. Har jobbat på samma avdelning i flera år och aldrig bytt sig uppåt. Med åldern så blir den bara äldre och äldre och ser yngre generationer växa sig förbi. Har också en tendens att smått idiotförklara andra som inte vet.

Orsaken varför jag frågar är att jag verkar stöta på dessa typer av personer rätt ofta när man byter jobb.
Min fråga till er: Varför skapas sådana personer? Har du också stött på sådana personer?

Jag har inget emot dom. Men jag är intresserad varför dom placerar sig som dom gör. Är dom erfaren som dom uttrycker sig? Eller är dom mästare på teater?

Ja.
Jag kan mer än mina mindre erfarna kollegor och har mestadels rätt om allting när det kommer till jobbet.
En del av ”ungdomarna” accepterar detta. Andra försöker utmana det men faller alltid till föga.
Citera
2025-10-11, 10:02
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
Ja.
Jag kan mer än mina mindre erfarna kollegor och har mestadels rätt om allting när det kommer till jobbet.
En del av ”ungdomarna” accepterar detta. Andra försöker utmana det men faller alltid till föga.

Att kunna mer är inte samma sak att idiotförklara andra varje dag.

Den jag pratar om svarar alltid med "Eehhhh...ja...du skulle...kunna...göra det...HÄR...istället!!".

Typ det vore helt uppenbart.
Citera
2025-10-11, 13:04
Medlem
Citat:

Har du bra baskunskaper så kan du ju välja själv vem du ska lyssna på och inte, idioter blir gamla de också, tyvärr. Det är nog en softskill, att passivt kunna välja en mentor och låta allt skitsnack från alfa-åldringen bara rinna av.
Citera
2025-10-11, 15:56
Medlem
haresEars avatar
Citat:

Behöver du fråga är du rätt junior själv, du verkar behöva spendera tid på annat än Fb med dina 21k inlägg. Antar att merparten av ditt liv, även yrkesliv kretsar kring skräp på detta forum. Mardröm att ha en sådan kollega, usch
Citera
2025-10-11, 15:57
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Att kunna mer är inte samma sak att idiotförklara andra varje dag.

Den jag pratar om svarar alltid med "Eehhhh...ja...du skulle...kunna...göra det...HÄR...istället!!".

Typ det vore helt uppenbart.

De är väl trötta på tröga aspies som dig själv, som inte verkar kunna tänka själva utan Google /gpt. Mardröm för dina kollegor att ha mr21k inlägg. Skaffa liv å jobba nu
Citera
2025-10-11, 16:54
Medlem
godboys avatar
Jag är själv senior. Kan jag allt, nej - det finns ingen som kan, framförallt inte inom det jag arbetar, men jag har ett mycket gott anseende och god kunskap inom min profession. Jag anlitas internationellt inom mitt område i utvecklings och utbildningssyfte och det är grymt kul. Hemmavid så händer det då och då att det kommer någon liten idiot som tror att de ska sätta mig på plats, men det brukar inte falla ut så väl. Däremot har jag inga bekymmer att lyssna på nya kollegor som juniora, de kan ibland ha riktigt bra tankar och idéer och det är bara kul att kunna lyfta dem och ge dem mina tankar och insikter. Men kommer någon och är dryg, ja då åker får de bara skituppgifter och ingen hjälp eller rådgivning av mig. Det är också en del av fostrandet i arbetslivet, att lära sig vara ödmjuk.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in