Citat:
Ursprungligen postat av
diseuse
Jag minns en debatt i USA för en sisådär tio år sedan. Bill Gates ville betala för att smälla upp kameror i skolornas klassrum. Det uttalade syftet var att få fram videomaterial på lärare som beter sig exemplariskt, vilket i sin tur skulle kunna visas för andra lärare så att de skulle kunna lära sig av de goda exemplen. Förhoppningen var att kunna förbättra undervisningsmetoderna. De amerikanska lärarfacken slog bakut. De vet förstås att vissa lärare ägnar sig åt allt annat än undervisning på skoltid. Typ sitta vid katedern och lösa korsord och sånt. Eftersom kamerorna skulle innebära onekliga bevis på att vissa lärare inte jobbar på arbetstid, vilket skulle kunna ge dem sparken, så sa facken tvärt nej. Att införa en reform som riskerar att leda till att lärare får sparken, det är helt utsiktslöst.
Satt på ett jobb där vi var övervakade med kameror hela jobbdagen, direkt till chefen för företaget. Det latades rejält till och från där, inklusive timmar med sömn när inget fanns att göra, utan större oro inför kamerorna. Det blev inga avskedningar pga delvis lathet.
Även varit på lagerjobb där kameror sitter överallt och filmar jobbskygga människor varje dag när dom skrollar och snusar längre stunder utanför raster och lunch. Ingen blev sparkad enkom för lathet.
Om det är så i USA bryr jag mig inte om, då vi pratar om Sverige i denna tråden där det är extremt ovanligt att förlora jobbet pga inspelad lathet som sker då och då.
Jag tvekar inte att vissa inslag av det lärarna gör kan få dom i trubbel men det är ju då oftast i syfte att stävja kaoset. Sen är det väl bara bra om lärare som systematiskt misshandlar barn också fastnar på film.
Sitter man på en vanligt fungerande skola så tycker man nog kameror är helt efterblivet och onödigt. Är man på en skolan där barnen sparkar på dig dagligen eller liknande så hade man nog längtat efter dessa kameror.
Tänk dig att för en gångs skull ta upp på föräldrarmötet ett klipp på någons guldklimp som "aldrig gör så hemma" står och skallar andra elever och lärare tillsammans med ett avgrundsvrål och raserianfall framför föräldrarna på en skärm. Vilken total catharsis när dom inte bara kan slingra sig med "nä det har aldrig hänt" och kanske allvarligt funderar på att sätta ungen i en specialskola.