• 5
  • 6
2025-10-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Kasta ut eleverna som får det att bli så otryggt att lärarna måste ha kroppskamera.

Vi vet vilka de är.

Japp. Hade man kastat ut ca 10-15% av de stökiga eleverna hade svenska skolor varit mycket bättre, både för lärare och för eleverna. Svenska skolan som den är idag är väsensskild från hur den var när man själv växte upp.

Bara för en vecka sedan var där en elev utanför en skola i Malmö som blev knivhuggen.

Men kroppskameror? Det känns ändå som ett steg för långt, när personal garanterat hade kunnat peka med hela handen på ett fåtal elever, men givetvis vill ju skolledning inte stänga av elever - även en knivhuggare ska ju ha rättigheter… eller i friskolors fall att det handlar om skolpeng. Att räkna upp hur många skuggelever det finns hade man behövt mer än fingrar och tår för.
Citera
2025-10-11, 12:41
Medlem
AndersPersson99s avatar
Anställ ordningsvakter. Inför kroppsbestraffning för dåligt beteende. Experimentet med att ta bort aga blev misslyckat.
Citera
2025-10-11, 18:07
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Jag minns en debatt i USA för en sisådär tio år sedan. Bill Gates ville betala för att smälla upp kameror i skolornas klassrum. Det uttalade syftet var att få fram videomaterial på lärare som beter sig exemplariskt, vilket i sin tur skulle kunna visas för andra lärare så att de skulle kunna lära sig av de goda exemplen. Förhoppningen var att kunna förbättra undervisningsmetoderna. De amerikanska lärarfacken slog bakut. De vet förstås att vissa lärare ägnar sig åt allt annat än undervisning på skoltid. Typ sitta vid katedern och lösa korsord och sånt. Eftersom kamerorna skulle innebära onekliga bevis på att vissa lärare inte jobbar på arbetstid, vilket skulle kunna ge dem sparken, så sa facken tvärt nej. Att införa en reform som riskerar att leda till att lärare får sparken, det är helt utsiktslöst.

Satt på ett jobb där vi var övervakade med kameror hela jobbdagen, direkt till chefen för företaget. Det latades rejält till och från där, inklusive timmar med sömn när inget fanns att göra, utan större oro inför kamerorna. Det blev inga avskedningar pga delvis lathet.

Även varit på lagerjobb där kameror sitter överallt och filmar jobbskygga människor varje dag när dom skrollar och snusar längre stunder utanför raster och lunch. Ingen blev sparkad enkom för lathet.

Om det är så i USA bryr jag mig inte om, då vi pratar om Sverige i denna tråden där det är extremt ovanligt att förlora jobbet pga inspelad lathet som sker då och då.
Jag tvekar inte att vissa inslag av det lärarna gör kan få dom i trubbel men det är ju då oftast i syfte att stävja kaoset. Sen är det väl bara bra om lärare som systematiskt misshandlar barn också fastnar på film.
Sitter man på en vanligt fungerande skola så tycker man nog kameror är helt efterblivet och onödigt. Är man på en skolan där barnen sparkar på dig dagligen eller liknande så hade man nog längtat efter dessa kameror.

Tänk dig att för en gångs skull ta upp på föräldrarmötet ett klipp på någons guldklimp som "aldrig gör så hemma" står och skallar andra elever och lärare tillsammans med ett avgrundsvrål och raserianfall framför föräldrarna på en skärm. Vilken total catharsis när dom inte bara kan slingra sig med "nä det har aldrig hänt" och kanske allvarligt funderar på att sätta ungen i en specialskola.
Citera
2025-10-11, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
De skapar ett samhälle med lättkränkta importerade skit ungar.

Sedan klagar samma människor som skapade detta samhälle att det blev stökigt.

Typiskt lärare att rösta på handhjärta partier med examen i värdegrund. Nu får de själva stå ut med konsekvenserna för vad det skapat. Varje dag 🙏

Tror dock inte lagen tillåter att skitungarna blir filmade varje dag.

Jag har arbetat på skolor i nästan helt svenska områden och invandrarbarn var de skötsammaste och de tacksammaste. De tyckte verkligen om lite friare regler i skolan och att de kunde prata med lärare utan att känna sig nedvärderade eller behandlade på ett orättvist sätt. De elever som skapade kaos var de svenska elever som hade uppfostrats av helt svenska föräldrar som inte hade några gränser för sina barn.

Det beror säkert på område och vilka som bor där, men det är etniskt svenska elever som också skapar kaos i skolan. Oavsett varifrån eleven eller elevens föräldrar kommer ifrån ska tydliga regler gälla för alla och allt tjafs ska bort. Fortsätter elever med stökiga beteende ska de stängas av från skolan oavsett om deras ursprung.
Citera
2025-10-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
...
Sitter man på en vanligt fungerande skola så tycker man nog kameror är helt efterblivet och onödigt. ...

Tänk dig att för en gångs skull ta upp på föräldrarmötet ett klipp på någons guldklimp som "aldrig gör så hemma" står och skallar andra elever och lärare tillsammans med ett avgrundsvrål och raserianfall framför föräldrarna på en skärm. Vilken total catharsis när dom inte bara kan slingra sig med "nä det har aldrig hänt" och kanske allvarligt funderar på att sätta ungen i en specialskola.

Det finns ingen "vanligt fungerande skola" idag. Det är bara att kolla antal arbetsannonser på Arbetsförmedlingen - grundskolelärare ligger ju där året om. I skrivande stund är det 793 annonser med 1453 jobb. Så där mitt i höstterminen, ännu fler annonser mot slutet av läsåret. Även Manilla skolan på Djursholmen i Stockholm söker lärare regelbundet.
Citera
2025-10-12, 11:36
Medlem
Citat:
Kasta ut eleverna som får det att bli så otryggt att lärarna måste ha kroppskamera.

Vi vet vilka de är.
Kan du specificera vilka de är? Jag misstänker att du och jag har olika uppfattning.
Citera
2025-10-12, 14:52
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Kan du specificera vilka de är? Jag misstänker att du och jag har olika uppfattning.
Mestadels är det invandrare som försöker hävda sig och saknar respekt och uppfostran, dessa förstör skolgången totalt för andra och blir kränkta av att bli tillsagda.
Citera
2025-10-12, 19:04
Medlem
Citat:
Mestadels är det invandrare som försöker hävda sig och saknar respekt och uppfostran, dessa förstör skolgången totalt för andra och blir kränkta av att bli tillsagda.
Som jag misstänkte. Själv känner jag till tre fall av misshandel i en skola där det bara finns en invandrare och hon är lärarinna. Dax att släppa rasismen?
Citera
2025-10-12, 19:10
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Samhället har visst förändrats en smula sedan jag gick i skolan.

Återigen den kravlösa invandringen som är problemet.
Citera
2025-10-13, 01:53
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Som jag misstänkte. Själv känner jag till tre fall av misshandel i en skola där det bara finns en invandrare och hon är lärarinna. Dax att släppa rasismen?
Dags att öppna ögonen och se verkligenheten för vad den är?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in