2025-10-09, 21:06
Medlem
Hejsan!
Jag har tänkt att börja plugga till hösten nästa år och är lite osäker på vad jag ska välja, men har fastnat lite för it-forensik och informationssäkerhet på Halmstad högskola. Jag har aldrig hållit på med datorer eller någon form av programmering innan och funderar därför om det är ett smart val eller om jag är helt ute och cyklar. Jag tycker det verkar väldigt spännande och kan just nu se mig jobba med det i framtiden, dock helst inom något privat.

Är det någon här som har gått den utbildningen och vad tyckte ni om den? Tänker lite allmänt om utbildningen, hur mycket plugg som krävs och om ni lyckats få något jobb efter utbildningen samt vad det isåfall är för jobb?

Tacksam för alla svar och tankar ni har!
Citera
2025-10-09, 21:11
Medlem
WetCigarettes avatar
Jag tror inte att någon utbildning kan kräva förkunskaper annat än gymnasiebetyg. Så de måste rimligtvis lära er från grunden.

Däremot kan jag tänka mig att majoriteten av dina kurskamrater kommer att ha tidigare erfarenhet av ämnet, eller på ren svenska: vara datanördar. Så det kanske blir lite enklare för dem än för dig att klara av uppgifterna/tentorna. Men du klarar dem nog om du pluggar hårt.

Valet är upp till dig men om du vill söka det så kör på säger jag! Du kan säkert läsa lite om programmet på deras hemsida också. Passar det inte så är det inte värre än att söka något nytt nästa termin. Lycka till!
Citera
2025-10-09, 21:13
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Som ovan, det är en kurs från grunden. Men många av dina kamrater kommer säkert ha försprång. Men det kommer bli bra om du har talang och motivation.
Citera
2025-10-09, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Jag tror inte att någon utbildning kan kräva förkunskaper annat än gymnasiebetyg. Så de måste rimligtvis lära er från grunden.

Däremot kan jag tänka mig att majoriteten av dina kurskamrater kommer att ha tidigare erfarenhet av ämnet, eller på ren svenska: vara datanördar. Så det kanske blir lite enklare för dem än för dig att klara av uppgifterna/tentorna. Men du klarar dem nog om du pluggar hårt.

Valet är upp till dig men om du vill söka det så kör på säger jag! Du kan säkert läsa lite om programmet på deras hemsida också. Passar det inte så är det inte värre än att söka något nytt nästa termin. Lycka till!

Tack för svaret! Ja, jag räknar med att rätt många nog är mer eller mindre datanördar så att säga, så givetvis kommer det vara lättare för dem. Men tack för peppen!
Citera
2025-10-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Som ovan, det är en kurs från grunden. Men många av dina kamrater kommer säkert ha försprång. Men det kommer bli bra om du har talang och motivation.

Ja det är sant. Motivationen brukar inte vara något problem om det är något jag är intresserad av. Det är väl talang som är svårt att säga om man har innan man testat. Pluggade natur på gymnasiet men är rätt dålig på matte, är lite rädd att det ska bli problem. Inte för att det ser ut så vara så mycket matte men mer att man ska vara väldigt logiskt lagd. Tycker det verkar så coolt och spännande med IT, men är lite rädd att man inte är smart nog. Men det är kanske bara att plugga rejält så går det bra
Citera
2025-10-10, 06:21
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pixelpopglitter
Ja det är sant. Motivationen brukar inte vara något problem om det är något jag är intresserad av. Det är väl talang som är svårt att säga om man har innan man testat. Pluggade natur på gymnasiet men är rätt dålig på matte, är lite rädd att det ska bli problem. Inte för att det ser ut så vara så mycket matte men mer att man ska vara väldigt logiskt lagd. Tycker det verkar så coolt och spännande med IT, men är lite rädd att man inte är smart nog. Men det är kanske bara att plugga rejält så går det bra

Prova!
Ingen har dött av att misslyckas, skulle det inte funka finns det andra program. H-Poängen (30hp it fornesik har få på sitt cv) och kunskapen du tar har du kvar ändå.
Senast redigerad av Trevligt.konto 2025-10-10 kl. 06:24.
Citera
2026-07-15, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pixelpopglitter
Hejsan!
Jag har tänkt att börja plugga till hösten nästa år och är lite osäker på vad jag ska välja, men har fastnat lite för it-forensik och informationssäkerhet på Halmstad högskola. Jag har aldrig hållit på med datorer eller någon form av programmering innan och funderar därför om det är ett smart val eller om jag är helt ute och cyklar. Jag tycker det verkar väldigt spännande och kan just nu se mig jobba med det i framtiden, dock helst inom något privat.

Är det någon här som har gått den utbildningen och vad tyckte ni om den? Tänker lite allmänt om utbildningen, hur mycket plugg som krävs och om ni lyckats få något jobb efter utbildningen samt vad det isåfall är för jobb?

Tacksam för alla svar och tankar ni har!

Hej jag ska strax börja 3 året, Utbildningen är överlag rolig men periodvis bristande i kvalitet.
Den kräver ingen tidigare erfarenheter av datorer då det ges kurser i allt som du kommer behöva första året.

Hur mycket studier som krävs varierar MYCKET, jag har haft kurser där jag inte behövt studera alls samtidigt som jag haft en kurs (matte) som krävt att jag sitter och pluggar 10 timmar per dag.

Gällande jobb, de flesta som går ut får jobb. Detta beror givetvis på hur kräsen man är, De flesta hamnar hos polisen i diverse kapacitet främst som It-forensiker då. Privata jobb finns också, jag har dock mindre bra koll på vad man kan få för jobb inom den privata sektorn.

Om du nu sökte utbildningen och kom in så hoppas jag vi ses på Nollningen!
Citera
2026-08-22, 08:50
Avstängd
tomyhockeys avatar
högskolan i Halmstad är fullt med indier oseriös skola som betalar utländska agenturer att plugga till Halmstad högskolan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in