Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-10-09, 11:02
Medlem
Michael Saylors företag Strategy har släppt en ny produkt, STRC, som uttalas Stretch.

Jag förstår väldigt lite av hur den funkar men summan av kardemumman har jag förstått är följande:

Jag kan köpa STRC på tex Nordnet som en vanlig aktie. STRC är en preferensaktie och priset ska alltid ligga på 100 dollar men det kan gå upp och ner med någon dollar.

De betalar årligen 9-10% utdelning, utdelning sker varje månad.

Pengarna som kommer in i STRC går till att köpa bitcoin, så allt är ”backat” av Bitcoin.

Målet är att ha 10x så mycket bitcoin än Fiat i STRC (mätt i dollar).

Är det för bra för att vara sant?

Min plan är att flytta familjens buffert som idag ligger på ett sparkonto med 2,4% ränta till STRC.

Den uppenbara risken som jag ser det är att detta inte kommer fungera om bitcoins årliga ”avkastning” över tid är mindre än 10%. Men Saylor säger ju att det ska växa 20% varje år i 20 år. Vilket jag personligen tror mycket väl kan stämma.

En annan risk jag ser är att hela MSTR/Strategy fallerar i nästa björnmarknad.

En tredje är att det kanske inte är tillräcklig likviditet så när jag behöver sälja för att betala några oförutsedda utgifter så får jag inte ut pengarna.

Vilka fler risker finns det, vad tycker ni om detta?

https://www.strategy.com/strc
Citera
2025-10-09, 12:25
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Ja.

Citat:
Min plan är att flytta familjens buffert som idag ligger på ett sparkonto med 2,4% ränta till STRC.

Citat:
Den uppenbara risken som jag ser det är att detta inte kommer fungera om bitcoins årliga ”avkastning” över tid är mindre än 10%.
Bitcoin har exakt noll avkastning. Företaget som ger ut STRC har ett negativt kassaflöde.

Citat:
Vilka risker finns det i att delta i en ponzi?
Citera
2025-10-09, 12:42
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag ser det som att krypto fortfarande är högrisk och inget man bör ha som buffert. Det är fortfarande mer eller mindre ett lotteri vad gäller hur mycket pengar du får ut om något.

Upplägget låter lite dumt. Vill du ha avkastning från Bitcoin, köp Bitcoin.
Citera
2025-10-09, 12:45
Medlem
Citat:
Michael Saylors företag Strategy har släppt en ny produkt, STRC, som uttalas Stretch.

Jag förstår väldigt lite av hur den funkar men summan av kardemumman har jag förstått är följande:

Jag kan köpa STRC på tex Nordnet som en vanlig aktie. STRC är en preferensaktie och priset ska alltid ligga på 100 dollar men det kan gå upp och ner med någon dollar.

De betalar årligen 9-10% utdelning, utdelning sker varje månad.

Pengarna som kommer in i STRC går till att köpa bitcoin, så allt är ”backat” av Bitcoin.

Målet är att ha 10x så mycket bitcoin än Fiat i STRC (mätt i dollar).

Den uppenbara risken som jag ser det är att detta inte kommer fungera om bitcoins årliga ”avkastning” över tid är mindre än 10%. Men Saylor säger ju att det ska växa 20% varje år i 20 år. Vilket jag personligen tror mycket väl kan stämma.

En annan risk jag ser är att hela MSTR/Strategy fallerar i nästa björnmarknad.

En tredje är att det kanske inte är tillräcklig likviditet så när jag behöver sälja för att betala några oförutsedda utgifter så får jag inte ut pengarna.

Eftersom $MSTR inte säljer Bitcoin så var ska återbäringen komma ifrån....
Citera
2025-10-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag ser det som att krypto fortfarande är högrisk och inget man bör ha som buffert. Det är fortfarande mer eller mindre ett lotteri vad gäller hur mycket pengar du får ut om något.

Upplägget låter lite dumt. Vill du ha avkastning från Bitcoin, köp Bitcoin.

Jag har 90% av mitt sparande i bitcoin. Bitcoin går ju verkligen upp och ner. Men långsiktigt tror jag det går upp.

I min buffert vill jag ha något som ligger stabilt. Men ger så hög ”ränta” som möjligt. Därför har jag idag ett sparkonto hos Morrow som har bäst ränta just nu.

Men STRC skulle ju kunna ersätta det om det inte risken att min buffert (3 månaders utgifter) försvinner över en dag.
Citera
2025-10-09, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Eftersom $MSTR inte säljer Bitcoin så var ska återbäringen komma ifrån....

De belånar väl sig mer och mer och investerar i bitcoin som värderas högre och högre så att de kan ta ännu mer lån.

De urholkar FIAT-systemet och fyller upp Bitcoin
Citera
2025-10-09, 13:26
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:

Hur funkar modellen om Bitcoin toppar ut här för att spendera kommande 1-2 åren mellan 70k och 100k?
Citera
2025-10-09, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Hur funkar modellen om Bitcoin toppar ut här för att spendera kommande 1-2 åren mellan 70k och 100k?

Ska bli spännnade att se hur Strategy och deras produkter klarar en björnmarknad men jag kan inte tänka mig annat än att de själva har klurat rätt bra på det.
Citera
2025-10-09, 14:23
Medlem
Citat:
De belånar väl sig mer och mer och investerar i bitcoin som värderas högre och högre så att de kan ta ännu mer lån.

De urholkar FIAT-systemet och fyller upp Bitcoin

De urhoklar ingenting förutom värdet per aktie.
Citera
2025-10-09, 14:44
Medlem
Hävstång kräver finansiering, och det låter som att de vill att du ska betala deras hävstång.

Din kalkyl för upplägget påminner om kallylen för en försäkring. Du vill exponeras för BTCs förväntade uppgång, men du vill inte betala för dess förväntade volatilitet. Istället tar Strategy en del av din förväntade avkastning i utbyte mot att de försäkrar dig från volatilitet. Likt alla andra försäkringar är det en tjänst som kostar dig pengar (eftersom den måste vara lönsam för Strategy), och likt alla andra försäkringar finns en risk att den inte fungerar (jämför tex force majeure).

Inte för bra för att vara sant, men alltså heller inte riktigt vad du tror att det är.

Likt alla andra försäkringar är det i grunden en tjänst som kostar pengar, och huruvida det är värt det eller inte beror på individens egna kalkyl. Det går alltså generellt inte att svara på utan personliga detaljer.

Själv tycker jag det låter som en ganska meningslös tjänst. Anledningen är att du antingen är väldigt ekonomiskt robust, och då är volatiliteten billig. Då vill du alltså äga volatiliteten själv.

Eller så är du väldigt ekonomiskt ömtålig, och då vill du inte exponera allt mot BTC.

Alltså svårt att hitta passformen för denna försäkring, ställt mot att antingen vara allin BTC själv eller allokera en mindre % mot BTC själv.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2025-10-09 kl. 14:47.
Citera
2025-10-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
70k är hur lugnt som helst.

Större frågetecken vid tex 20k.
Citera
2025-10-09, 15:54
Medlem
Jag förstår inte riktigt poängen. De kan ju inte gärna garantera 9-10% varje år (om bitcoin kraschar).
Så du får egentligen bitcoins uppgång, men bara upp till ca 10%, resten tar Strategy?
Då är det väl mycket bättre att köpa egna bitcoin eller bitcoin cert.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in