Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-15, 15:32
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Jag säg ett kortare videoklipp från ett prestigeuniversitet i USA,där en pompös lärare läxade upp en student och påpekade att vid detta universitet avslutar man inte en mening med en preposition.

Gäller samma regel i korrekt svenska?

Minns inte om videoklippet var från någon komedi.
Citera
2025-12-15, 16:18
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Jag säg ett kortare videoklipp från ett prestigeuniversitet i USA,där en pompös lärare läxade upp en student och påpekade att vid detta universitet avslutar man inte en mening med en preposition.

Nej, sådana regler slipper idiomatiskt talande svenskar leva med.
Citera
2025-12-16, 07:57
Medlem
Limma skinkbits avatar
Sånt där får vi leva med i talspråket. I svenskan har vi t.ex. liksom. Ägna gärna en kvart åt att lyssna på följande podd: https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sommarspraket-ett-avsnitt-liksom

Sen kan det givetvis gå till överdrift. För några år sen såg jag en intervju med en nordkoreansk avhoppare på Youtube. En välutbildad, och säkert intelligent, diplomat. Han pratade bra engelska men avslutade eller började varenda mening med you know.
Citera
2025-12-16, 08:31
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi

Finns ingen sådan regel och ofta kan det bli sämre engelska om man skriver om.

Men de som kunde klassiska språk som grekiska och latin lade märke till att de i princip alltid hade sina prepositioner tidigare, och ville att engelska skulle vara mer som dem, men det är inget man behöver bry sig om.
Citera
2025-12-16, 08:48
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Det är särskilt svarta amerikaner som säger "you know" hela tiden. Tröttsamt och utan mening.

Som den väldige negern Angus Young, som lätt är världsmästare på det här.

Fem you know på ca. 15 sekunder, och det finns säkert fler i intervjun.

https://youtu.be/EzzUhxbwbDM?si=VviebKeVXwODrHJH&t=384

Tre you know på raken.

https://www.youtube.com/shorts/hZxuEEDHntc

Det var så redan på 70-talet, men inte lika vanligt.

Om jag minns rätt är Erik Karlsson bra på att säga you know, vilket får mig att tro att det kan vara lite liknande i hans svenska, men jag vet inte, och man är väl ändå något ursäktad för att ett andraspråk inte är så bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in