2025-10-08, 21:04
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Ibland så startas det upp projekt där kända eller halvkända musiker sammanstrålar för att skapa något tillsammans. Ibland håller man sig inom det musikaliska fack som man redan samlat ihop fans inom - ibland tänker man i nya banor och överraskar omvärlden. Här är det mer tal om att spela "safe".

Ett sånt här projekt kan nog uppstå ganska så organiskt, till exempel som med Demons & Wizards där sångaren Hansi Kürsch och gitarristen Jon Schaffer gick samman för att kombinera Iced Earths mörka melodier med Blind Guardians kraftiga sång i ett gemensamt sound. Här med Crowne så verkar det vara motsatt. Uppställningen är då följande.

Vi har sångaren Alexander Strandell som blivit känd bland fans av genren som frontfigur i Art Nation. Sedan har vi Jona Tee som medverkat både här och där inom hårdrocken den senaste tiden. Jona bidrar inte bara med sin karakteristiska produktion och sina keyboardkunskaper, utan spelade också huvudgitarr på debutalbumet. (Love Magnusson från Dynazty bidrar med sina solon på albumet.) På bas spelar John Levén från det legendariska bandet Europe - ett namn som inte behöver någon närmare presentation. John gick med på att ansluta sig till gänget och bidra med sin fantastiska talang för att skapa ett grymt sound och utgöra ena halvan av en fantastisk rytmsektion.

Sist men inte minst har vi The Poodles-trummisen, Christian ”Kicken” Lundqvist, som ansluter sig till gänget som ryggraden i rytmsektionen. The Poodles har som ni varit ett välkänt band inom melodisk hårdrock i Sverige under 2000-talet.

Det är så här denne Serafino Perugino, på Frontiers Music, gör. Kontaktar olika musiker och artister och slänger ihop projekt efter det. På löpande band - som på fabrik.

Diskografin samlar tre album hittills:

• "Kings In The North" (2021)
• "Operation Phoenix" (2023)
• "Wonderland" (2025)

Samtliga plattor är alltså utgivna av Frontiers Music.

Nu ska jag kopiera in en bra bit av reklamtexten för nya plattan: "Alexander Strandell (vocalist) commented on the new record, by saying: “It feels incredible to share this third chapter with all of you. Working alongside the amazing team at Frontiers and my brothers Jona, Kicken, John and Love has been an absolute honour. If you’re a fan of Art Nation, The Poodles, H.E.A.T, Dynazty or Europe - this one’s for you”.

Continuing their musical evolution, the band builds on their signature blend of melodic rock infused with powerful, metal-tinged soundscapes. “Wonderland” delivers an unforgettable listening experience filled with epic atmospheres, anthemic choruses, and technical brilliance that showcase the band’s top-tier musicianship.

At the helm is Alexander Strandell, renowned for his soaring vocals with Art Nation, Lionville and Nitrate. His impassioned delivery adds intensity and depth throughout the album. Guitarist Love Magnusson (Dynazty) provides electrifying riffs and solos, while Jona Tee (H.E.A.T) crafts lush keyboard textures that elevate the album’s cinematic feel. Legendary bassist John Leven (Europe) offers a thunderous low end, and drummer Christian Lundqvist (The Poodles) drives each track with precision and force.

One of the standout moments is “Warlords Of The North”, a powerful anthem featuring a songwriting contribution from Biff Byford, the iconic frontman of Saxon. This collaboration adds majesty and weight to an already monumental track.

“Wonderland” sees Crowne continue to push the boundaries of melodic heavy rock, delivering a collection of songs that are as emotionally compelling as they are technically impressive. It’s an essential release for fans of melodic metal and arena-ready anthems"
.

Jag har absolut hört någon låt tidigare med Crowne men då blev jag inte golvad. Nu hamnade jag på nya låten "Waiting For You" (OFFICIAL VIDEO) och den gjorde ett stabilt intryck på mig. Kan säga att denna låt hade kunnat passera som en power metal-dänga utan större bekymmer. Rekommenderas.

Däremot så hade det kanske varit roligt om bandet vågade ta ut svängarna lite mer? Just nu är det mycket standardmall över det hela. Vissa nöjer sig med detta men jag hade gärna sett lite mer "våga och vinn"-attityd.

Hur ser ni på detta band eller projekt? Crowne gjorde ett framträdande på Sweden Rock Festival 2023 - bandets allra första livespelning.
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2025-10-08 kl. 21:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in