Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-10-08, 16:07
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vad är era tankar?

Det är ett en föreslagen ändring som ingen normal person i världen har efterfrågat. Det verkar bara vara ett beställningsjobb från köttindustrin, och högerpolitiker gör väl vad högerpolitiker alltid gör och springer de mäktiga storbolagens ärenden.

Det behöver väl knappast nämnas att det är dumt.

edit: jag såg nu att förslaget röstades ner, så det är ju bra. Men det bör vara en varningsklocka för alla som överväger att rösta höger. Det är sånt där efterblivet skit som högerpolitiker ägnar sig åt, inte att försöka göra samhället bättre för folk.

edit 2: jag missade att det var en fem år gammal nyhet någon postade på andra sidan, så det var inte alls avgjort den här omgången.
Senast redigerad av anomalign 2025-10-08 kl. 16:15.
Citera
2025-10-08, 16:26
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det är ett en föreslagen ändring som ingen normal person i världen har efterfrågat. Det verkar bara vara ett beställningsjobb från köttindustrin, och högerpolitiker gör väl vad högerpolitiker alltid gör och springer de mäktiga storbolagens ärenden.

Men ni vänsterveganer kan väl kalla er ultraprocessade sojagegga för något annat istället för att renommésnylta på riktig mat?

Sojadolmar, bönpittar, kibbutzgegga med mera?
Citera
2025-10-08, 16:55
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Jag är dock för ett förbud för jag ogillar veganer och vet att vänstern är emot förslaget.

Det var ju nästan lite kul men just smaken med veganer förstår jag till viss del. Blev bjuden på korv en gång, smakade skit och jag blev illamående, fick sedan höra. "Smakar ju som vanligt korv eller hur".

Dvs jag åt ett blindtest och kan säga med säkerhet att det inte smakade gott, och då jag på riktigt blev illamående kan jag utan problem säga att det borde bli tydligare när saker är gjorda för att försöka få folk att köpa något i tron om att det ska vara samma sak.

Såg även att några av sakerna de inte ville tillåta ha samma namn var äggula och äggvita. Dvs man får inte marknadsföra saker som äggula om de inte innehåller just äggula.

Så jag är för att det blir tydligt vad man marknadsför saker som. Sen finns det självklart veganmat som är supergod med. Me. Den brukar sällan låtsas vara något ickeveganskt.
Citera
2025-10-08, 17:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Vi får döpa om den med haha.

Nä men jag förstår vad du menar, men tillslut slutar ord betyda vad de gör. Kommer mjölk heta däggdjursexkret tillslut?

Kokosmjölken klarar sig nog för att den hetat det i "alla år" Havremjölk är ju redan nu förbjudet inom EU och heter ju havredryck.
Citera
2025-10-08, 17:05
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Kokosmjölken klarar sig nog för att den hetat det i "alla år" Havremjölk är ju redan nu förbjudet inom EU och heter ju havredryck.
Det är sant. Och personligen tycker jag att det är en bra gränsdragning.

Kan också hålla med om att man kan ju bli för bajsnödig åt andra hållet med.
Det är ingen som missförstår vegokorv eller quornfärs. Men jag tycker ändå att mera specifika saker som salami bör hållas ifred.
Citera
2025-10-08, 17:09
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Minns fortfarande den gången jag köpte en burk med rom för många år sedan.. Den var gjord på havstång..
Citera
2025-10-08, 17:19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja det är sådant här EU ska rensa upp i. Tar knappast så lång tid.
Nu får en korv vara en korv och korv består av en viss mängd kött.
Om du ska hålla på här och jönsa dig, så är det så att korv är fornnordiskt ord, som betyder böjd, eller stump.

Jag vill att EU lägger ner pengar och resurser på faktiska problem.
Citera
2025-10-08, 17:21
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Om du ska hålla på här och jönsa dig, så är det så att korv är fornnordiskt ord, som betyder böjd, eller stump.

Jag vill att EU lägger ner pengar och resurser på faktiska problem.
Korv ska vara korv och inget vego-skit.
Citera
2025-10-08, 17:24
Medlem
IceEyess avatar
Den enda tanken är varför vi gick med i EU?

En sådan fråga skulle inte ens väcka intresse vid en familjemiddag, men för EU är det till synes så angeläget så att man måste besluta och lagstifta om vad det ska heta?
Citera
2025-10-08, 17:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Korv ska vara korv och inget vego-skit.
Antar att du tagit fel, klant.
Citera
2025-10-08, 17:26
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Men ni vänsterveganer kan väl kalla er ultraprocessade sojagegga för något annat istället för att renommésnylta på riktig mat?

Sojadolmar, bönpittar, kibbutzgegga med mera?

Vad ska man annars kalla korv om man inte får kalla den korv? Prova att tänka efter lite.

Jag var för övrigt orättvis mot den svenska högern ovan och drog alla över en kant. Tydligen röstade de svenska högerparlamentarikerna emot förslaget, med undantag för SD som lade ner sin röst.
Citera
2025-10-08, 17:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Antar att du tagit fel, klant.
Förstå lite nu pucko, jag gör väldigt sällan fel.

Och garanterat inte när det gäller korv.
Korv är något man gör av kött. Bra korv har hög andel kött. Köper gärna på ställen som tillverkar sin egen korv och där fetthalten är låg.
Korv med nötkött eller fläskkött.

Att föröka göra konstgjort skit av massa vego är bara larvigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in