2025-10-08, 12:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hämtat från en artikel i Mariestads-Tidningen onsdagen den 1948-03-10 på sidan 4.

Kinamissionären Elsa Lenell blev tillfångatagen av fullt beväpnade röda rebelledare 1947-09-24. Fröken Lenell och fyra kineser blev arresterade på missionsstationen. Måndagen den 1947-12-29 sammankallades ett stort möte varvid det bestämdes att fröken Lenell och församlingens äldste skulle piskas till döds med käppar. Vilket också skedde. Elna Lenell hittades sedermera död i Juicheng i provinsen Shansi.

Någon som tidigare har läst om detta mycket brutala mord eller andra liknande begångna med käppar eller piskor?
Senast redigerad av Skaraborg2 2025-10-08 kl. 12:43.
Citera
2025-10-08, 12:31
Medlem
OnkelUnkass avatar
Man piskas inte med käppar: man pryglas

Så korrekt titel torde vara prygelmordet eller käppmordet.
Citera
2025-10-08, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hämtat från en artikel i Mariestads-Tidningen onsdagen den 1948-03-10 på sidan 4.

Kinamissionären Elsa Lenell blev tillfångatagen av fullt beväpnade röda rebelledare 1947-09-24. Fröken Lenell och fyra kineser blev arresterade på missionsstationen. Måndagen den 1947-12-29 sammankallades ett stort möte varvid det bestämdes att fröken Lenell och församlingens äldste skulle piskas till döds med käppar. Vilket också skedde. Elna Lenell hittades sedermera död i Juicheng i provinsen Shansi.

Någon som tidigare har läst om detta mycket brutala mord eller andra liknande begångna med käppar eller piskor?
I Kina går kineser med långa bamburör och fångar missionärer och steker dem i smör. Har de inget smör steker de i flott eller äter dem rått. Gammal barnramsa.
Citera
2025-10-08, 12:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Enligt artikeln.

Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Man piskas inte med käppar: man pryglas

Så korrekt titel torde vara prygelmordet eller käppmordet.

Ja jag vet men jag har utgått från artikeln.

En underrubrik från den lilla artikeln citerar jag.

"Piskades ihjäl av röda rebeller."
Senast redigerad av Skaraborg2 2025-10-08 kl. 12:45.
Citera
2025-10-08, 12:44
Medlem
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ja jag vet men jag har utgått från artikeln.

Det blir till att skriva ett argt brev till Mariestads-tidningen anno 1948 och begära en rättelse
Citera
2025-10-08, 16:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bamburör.

Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
I Kina går kineser med långa bamburör och fångar missionärer och steker dem i smör. Har de inget smör steker de i flott eller äter dem rått. Gammal barnramsa.

Den här gamla barnramsan har jag aldrig hört talats om tidigare.

Däremot känner jag till att kineser, åtminstone tidigare, gick omkring med långa bamburör. Kanske var det med sådana här bamburör som den svenska missionären misshandlades till döds med?
Citera
2025-10-08, 16:31
Medlem
Citat:
Den här gamla barnramsan har jag aldrig hört talats om tidigare.

Däremot känner jag till att kineser, åtminstone tidigare, gick omkring med långa bamburör. Kanske var det med sådana här bamburör som den svenska missionären misshandlades till döds med?
Kanske för ung. Den är väl knappast PK i dag. Men var säkert bamburör och dödade missionärer gjorde de. Kannibalismen är nog däremot påhitt.
Citera
2025-10-08, 16:44
Medlem
Citat:

Aldrig hört talas om, hennes fulla namn tycks ha varit Elna Katarina Lenell, f. i Boda i Kopparberg den 8 februari 1913. En sökning på Elsa Lenell i digitaliserade dagstidningar gav dock bara två träffar varav ingen hade något med Kina att göra. Prövade att söka på Elna Lenell, och det gav många träffar. Samma sak i befolkningsregistren, Elna Katarina gav massvis med träffar medan Elna Elsa Katarina bara gav en. I födelseboken i Boda står hon som Elna Katarina, så namnet Elsa bör nog Mariestads-tidningen ha fått till av misstag.

Edit; aj fan, såg inte att du skrev Elna Lenell i rubriken, bara att du skrev Elsa Lenell i TS.

Hon hade 11 syskon och alla var de odöpta, alltså icke upptagna i svenska kyrkan. Vilken kyrka de tillhörde framgick inte, men hon tillhörde Svenska Missionen i Kina.

Mord på svenska missionärer tycks ha inträffat även tidigare i Kina - https://popularhistoria.se/sveriges-historia/1800-tal/boxarupproret-1898-1901-svenska-missionarer-dodades
Senast redigerad av persephone 2025-10-08 kl. 17:03.
Citera
2025-10-08, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Kanske för ung. Den är väl knappast PK i dag. Men var säkert bamburör och dödade missionärer gjorde de. Kannibalismen är nog däremot påhitt.

Tyvärr inte, läs "Scarlet Memories" av Zheng Yi (tales of cannibalism in modern China). Gäller främst 1960-70-talen.
Citera
2025-10-08, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Tyvärr inte, läs "Scarlet Memories" av Zheng Yi (tales of cannibalism in modern China). Gäller främst 1960-70-talen.
OK. Då var den gamla ramsan sann.
Citera
2025-10-08, 17:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Missionärsmord.

Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Aldrig hört talas om, hennes fulla namn tycks ha varit Elna Katarina Lenell, f. i Boda i Kopparberg den 8 februari 1913. En sökning på Elsa Lenell i digitaliserade dagstidningar gav dock bara två träffar varav ingen hade något med Kina att göra. Prövade att söka på Elna Lenell, och det gav många träffar. Samma sak i befolkningsregistren, Elna Katarina gav massvis med träffar medan Elna Elsa Katarina bara gav en. I födelseboken i Boda står hon som Elna Katarina, så namnet Elsa bör nog Mariestads-tidningen ha fått till av misstag.

Edit; aj fan, såg inte att du skrev Elna Lenell i rubriken, bara att du skrev Elsa Lenell i TS.
Hon hade 11 syskon och alla var de odöpta, alltså icke upptagna i svenska kyrkan. Vilken kyrka de tillhörde framgick inte, men hon tillhörde Svenska Missionen i Kina.

Mord på svenska missionärer tycks ha inträffat även tidigare i Kina - https://popularhistoria.se/sveriges-historia/1800-tal/boxarupproret-1898-1901-svenska-missionarer-dodades

Stort tack för den här informationen.

Gjorde ett skrivfel i trådstarten tyvärr men dessbättre rätt namn i rubriken. Hela 11 syskon. Var inte ovanligt med stora svenska familjer på den tiden. För många år sedan har jag läst om missionärsmord både i Afrika och Kina.
Senast redigerad av Skaraborg2 2025-10-08 kl. 18:02.
Citera
2025-10-08, 18:09
Medlem
Det finns en bok om henne. Den har jag inte läst, men av det synopsis som finns på Bokus framgår att hon var född 1894 i Lenåsen norr om Rättvik och var missionär i Kina i 27 år.
https://www.bokus.com/bok/9789198369915/karleken-drev-henne-elna-lenell-en-svensk-martyr-i-kina/?srsltid=AfmBOorvjcHG8hnU5mx1q232lSj_yPIDqrsqa26fR zUigMZ0nmq2ZVfv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in