2025-10-07, 06:32
Medlem
Landsbygdens avatar
Råkat på några gånger nu det senaste. Folk som kommer med sin tax, lösgående.
Ganska trevligt. Brukar bli lite lätt förvånad och bara säga 'hej hunden', och det blir aldrig någon incident.
Även om hunden tittar på en suspekt uppsyn.

Men hur ser ni andra på detta med folk som har sin hund löst, i tätbebyggda områden, i stadsmiljö?
Är det ett otyg och något som måste slås med på med hård repression, eller kan vi tillåta det, så länge det är taxar och andra stillsamma raser?

Kan det inte vara ett lite trevligt inslag när någon flummare kommer vandrande med sin okopplade tax eller mini-ras?
Katter går ju ändå löst lite över allt.
Citera
2025-10-07, 06:45
Medlem
Ett satans oskick som borde beivras på det hårdaste. Inga satans byrackor ska gå lösa.
Citera
2025-10-07, 06:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
En hund ska vara kopplad anser jag. Bara för att din hund uppför sig så är det inte säkert att hunden du möter gör det.
Om en tax glatt skuttar fram till en kopplad rottis och blir uppäten, vems fel är det då?

Själv har vi alltid hunden kopplad i befolkat område men är vi i skogen så får hon vara lös. Har en uppfostrad cocker.
Citera
2025-10-07, 07:16
Medlem
Tidvinds avatar
I Sverige är det är lag på att hundar ska vara kopplade, och hade gärna sett att fler böter hade delats ut, speciellt i stadsmiljöer där det rör sig mycket människor.

Finns inget mer frustrerade än ägare som hävdar att "han har aldrig visat något tecken på aggregation innan," efter deras pitbull attackerat en liten flicka. Så hundar bör hållas kopplade, ja, även små hundar.

Dock bör det finnas fler områden med staket där man kan låta hundar springa av sig.
Citera
2025-10-07, 07:26
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Bättre om dom är okopplade för då har man en större chans att få klappa vovven.
Citera
2025-10-07, 07:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Råkat på några gånger nu det senaste. Folk som kommer med sin tax, lösgående.
Ganska trevligt. Brukar bli lite lätt förvånad och bara säga 'hej hunden', och det blir aldrig någon incident.
Även om hunden tittar på en suspekt uppsyn.

Men hur ser ni andra på detta med folk som har sin hund löst, i tätbebyggda områden, i stadsmiljö?
Är det ett otyg och något som måste slås med på med hård repression, eller kan vi tillåta det, så länge det är taxar och andra stillsamma raser?

Kan det inte vara ett lite trevligt inslag när någon flummare kommer vandrande med sin okopplade tax eller mini-ras?
Katter går ju ändå löst lite över allt.

Hundar ska ALLTID vara kopplade om du inte har hunden i en inhängnad som du har stenkoll på tex din egen tomt där tomten är försedd med ett staket.
Citera
2025-10-07, 07:46
Medlem
triptykens avatar
Helt ok så tillvida att det är en vettig hundägare som uppfostrat eller känner sin hund
Citera
2025-10-07, 07:50
Avslutad
Ett satans otyg givetvis, och när man säger till dem så blir de aggressiva och hävdar att det minsann inte är koppeltvång för just deras hundjävel.

Har aldrig fattat det där. Har de fått dispens eller hittat något kryphål i lagen?
Citera
2025-10-07, 08:15
Medlem
Statsminister2030s avatar
I de flesta naturreservat är det krav på koppel, ändå springer hundarna runt hur som helst. Jag blir så jävla irriterad

Sen är det så jävla onödigt att ha okopplade hundar i de motionsspår som är frekvent använda av löpare. Varför liksom? Märker inte hundägaren att nån blir irriterad eller skrämd var 30 sekund?

Inne stan är givetvis också vansinne. Det är ofta 3 kategorier av människor som har hundar som är lösa. WT, araber och vänstermänniskor.
Citera
2025-10-07, 08:21
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Har man kontroll på sin hund är det helt okej, OM man har kontroll!

Jag har haft en sån hund, mycket jobb, rätt ras, rätt hund.
Fan, saknar den hunden.
Citera
2025-10-07, 08:28
Medlem
cutepsychos avatar
Så länge den inte biter mig så bryr jag mig inte
Citera
2025-10-07, 08:41
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag tycker inte om när folk låter sina hundar gå lösa i stadsmiljö och jag förstår inte heller varför de gör så. Det spelar ingen roll hur väl tränad hunden än är, varför inte sätta på den koppel för att helt eliminera risken att hunden ger sig ut i gatan och blir överkörd?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in