2026-07-05, 19:04
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Undrar dock hur det skulle vara ifall de spelar in de tidiga skivorna med riktiga trummor
eller så. Det låter som att det är en trummaskin. Eller så är det bara jag som hör lite galet

Citat:
Det känns som det. Vet dock att Narnia använde trummaskin på deras första album så jag
kanske blandar ihop det.. Har jag fel så är det jag som tänker galet .

Men hittade info om debuten på Wikipeda

"Bandets självbetitlade album släpptes i slutet av 2003 av MetalAges Records. Alla instrument spelades av Matt Smith. Albumet hade varit slutsålt i flera år, och fansen har bett om en nyutgåva.

För att förbättra trummaskinen och amatörproduktionen från originalutgåvan utan att förlora inspelningarnas charm, spelade Theocracys trummis Shawn Benson in trummor på alla spår,
medan inget annat spelades in på nytt
. Smith mixade om albumet helt, med mastringen hanterad av Mika Jussila, och den 19 november 2013 släppte Ulterium Records det på nytt."

Det är bara debuten som ursprungligen spelades in med trummaskin. Som du sedan skriver spelades trumpartierna in på nytt av Shawn Benson för nyutgåvan. Benson spelar sedan på alla album fram till och med Ghost Ship. Från det senaste albumet Mosaic är det Ernie Topran som sitter bakom kaggarna.

Tycker du att trummorna låter konstiga även på de senare albumen?
Citera
2026-07-05, 19:12
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Det är bara debuten som ursprungligen spelades in med trummaskin. Som du sedan skriver spelades trumpartierna in på nytt av Shawn Benson för nyutgåvan. Benson spelar sedan på alla album fram till och med Ghost Ship. Från det senaste albumet Mosaic är det Ernie Topran som sitter bakom kaggarna. Tycker du att trummorna låter konstiga även på de senare albumen?

Det är nog bara första skivan jag har lite svårt för, Den är inte dålig heller.
Får lyssna in mig mera på debuten även om jag håller "Mirror Of Souls" (2008) högre
Citera
2026-07-05, 19:17
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Det är nog bara första skivan jag har lite svårt för, Den är inte dålig heller.
Får lyssna in mig mera på debuten även om jag håller "Mirror Of Souls" (2008) högre

Eller så lyssnar du på debuten och därefter den nya versionen med riktiga trummor och avgör sedan. Skivorna efter har som sagt riktiga trummor, men det betyder ju inte att du behöver gilla soundet för det.
Citera
2026-07-14, 20:29
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Det känns som det. Vet dock att Narnia använde trummaskin på deras första album så jag kanske blandar ihop det.. Har jag fel så är det jag som tänker galet.

Såhär tror jag: om du inte hade läst att bandet hade programmerade trummor i början av karriären så hade du över huvud taget inte närmare reflekterat över detta. Jag tror knappast du har ett speciellt musikaliskt sinne att du kan känna av taktarter, tonarter och sänt där, direkt. Har jag fel? Du ska inte ta detta som kritik för jag har inget musikaliskt sinne heller.
Citera
2026-07-14, 23:17
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Eller så lyssnar du på debuten och därefter den nya versionen med riktiga trummor och avgör sedan. Skivorna efter har som sagt riktiga trummor, men det betyder ju inte att du behöver gilla soundet för det.

Har lyssnat på debuten ett par varv & det enda som fastnar är låten Ichthus
Men med tiden kommer jag nog uppskatta hela skivan

Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Såhär tror jag: om du inte hade läst att bandet hade programmerade trummor i början av karriären så hade du över huvud taget inte närmare reflekterat över detta. Jag tror knappast du har ett speciellt musikaliskt sinne att du kan känna av taktarter, tonarter och sänt där, direkt. Har jag fel? Du ska inte ta detta som kritik för jag har inget musikaliskt sinne heller.

Jag är ingen Musiker eller så så jag missar verkligen taktarter, tonarter och sänt där.
Så du har nog allt rätt där.
Citera
2026-07-14, 23:18
Medlem
Rebali179s avatar
Nu när Stryper har släppt Julalbumet The Greatest Gift Of All som kom ut 2025

så undrar man ju såklart när Theocracy kommer att göra det.
Även om de redan har spelat in en del "julsånger" enligt Wikipedia?!
Så det borde ju ändå finnas material till det..

2003: "Theocracy Christmas"
2004: "Little Drummer Boy"
2005: "Deck the Joy (To the Halls)"
2006: "Christmas Medley" (2006 Remix)
2007: "O Come, O Come, Emmanuel"
2008: "Rudolph vs. Frosty"
2009: "Angels from the Realms of Glory"
2010: "All I Want for Christmas"
2011: "Theocracy Christmas" (2011 Remix/Remaster)
2012: "Wynter Fever"
2014: "Night of Silence"
2019: "Snowglobe"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in