2025-10-06, 13:59
Medlem
SveaBunkerns avatar
Om någon gjort enorma vinster genom försäljning, staking/earning (avkastning) etc. via en 'non-custodial wallet' så måste man deklarera till Skatteverket.

Om Skatteverket på något sätt skulle ha vetskap om någons kryptoförmögenhet, via sådan wallet, och kräva deklarering. Kommer man undan genom att bara hävda: "Jag kommer inte åt mina kryptovalutor. Har tappat bort mina hemliga fraser!"?

Refererar till min tidigare tråd:
(FB) Är 'non-custodial wallets' stort problem för skatteverket?
Senast redigerad av SveaBunkern 2025-10-06 kl. 14:03.
Citera
2025-10-06, 14:10
Avstängd
StaffanescuArarats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
Om någon gjort enorma vinster genom försäljning, staking/earning (avkastning) etc. via en 'non-custodial wallet' så måste man deklarera till Skatteverket.

Om Skatteverket på något sätt skulle ha vetskap om någons kryptoförmögenhet, via sådan wallet, och kräva deklarering. Kommer man undan genom att bara hävda: "Jag kommer inte åt mina kryptovalutor. Har tappat bort mina hemliga fraser!"?

Flytta till Taihland
Citera
2025-10-06, 14:55
Avstängd
Citat:

Nej, du kommer inte undan skatt genom att säga att du tappade bort din plånbok, vare sig om det är en fysisk eller digital plånbok. Då skulle ju alla skattebetalare kunna köra med det tricket och staten hade inte fått in någon skatt.
Citera
2025-10-06, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Nej, du kommer inte undan skatt genom att säga att du tappade bort din plånbok, vare sig om det är en fysisk eller digital plånbok. Då skulle ju alla skattebetalare kunna köra med det tricket och staten hade inte fått in någon skatt.
Du misstänker inte att många har sina pengar på en bank?
Citera
2025-10-06, 17:26
Medlem
SveaBunkerns avatar
Citat:

Om en individ inte kunnat komma åt sina kryptovalutor på över två år, som hela tiden ökar på hög genom staking, så kan man väl inte kräva deklaration?

Personen kan ju inte ta del av historik etc. från sin egen plånbok.

Eller är det Trust Wallet som lämnar ut?

Hur ska Trust Wallet veta vilken plånbok det gäller?
Citera
2025-10-06, 20:04
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Om en individ inte kunnat komma åt sina kryptovalutor på över två år, som hela tiden ökar på hög genom staking, så kan man väl inte kräva deklaration?

DeFi i sig har ingen central aktör som kan lämna ut något till SKV eller polis.

Däremot så kan man ju med lite forensisk undersökning av blockkedjan mer eller mindre lätt kunna mappa olika plånböcker till olika individer. Har man försökt dölja sina spår från inköp till sin DeFi wallet blir det svårare. Frågan är bara VARFÖR skv skulle lägga manken till att göra detta?
Handlar det om tillräckligt mycket pengar (eller brott) och dom har skäl att tro att du undanhåller det så kanske dom gör det.

Inom en snar framtid så finns det säkert specialgjorda AIs som kan söka igenom blockkedjor efter en specifik address och spotta ur sig massa insikter som den tror att den kan koppla till den plånboken.
Men det är nog några år kvar innan SKV sysslar med sådant.
Citera
2025-10-06, 20:33
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Du misstänker inte att många har sina pengar på en bank?

Vilket beror på att du får skatta på inkomster/vinster oavsett om du har de på banken eller i en plånbok som du tappat.
Citera
2025-10-07, 04:41
Avstängd
Citat:

Om du har tappat bort lösenord till en wallet som stiger i värde blir det ingen skatt på den värdeökningen. Skatten uppstår om du säljer med vinst. Om du däremot har gjort tradingvinster tidigare som ligger i denna wallet då kan du vara skyldig skatt för det. Och då kan du inte skylla på att du inte har lösenordet. Det skulle ju vara som att man slapp skatt om man sa att man hade blivit rånad. Så fungerar det inte.

Jag vet inte vad Trust Wallet är eller om de rapporterar till Skatteverket.Troligen inte, men man vet aldrig. Det pågår väl en del politiska diskussioner om hur de kan få reda på sånt i framtiden. Det som gäller nu kanske inte gäller om 2 år. I takt med att krypto ökar i värde blir det ju mer och mer intressant för SKV att hitta de som inte har betalat sin skatt.

Jag vill inte chansa och slutade med kryptotrading för flera år sedan pga hur krångligt det blir att betala skatten.

Din identitet går oftast att spåra om de verkligen vill. Du har väl skickat in ID/pass och KYC när du satte in pengar på en exchange från första början? Då har de loggat vem du är och vart du har överfört kryptovaluta. Men jag skulle tro att det är bara om SKV utreder dig som du får problem. Då behöver de en anledning att göra det.

Problemet är att det är tekniskt möjligt för SKV att skapa en central databas och sen begära in filer från alla exchanges. Då skulle de ganska snabbt kunna hitta väldigt mycket utebliven skatt. Jag tror inte det är juridiskt möjligt i dag men det kan förändras med en omröstning i EU-parlamentet.
Senast redigerad av Binary 2025-10-07 kl. 04:56.
Citera
2025-10-07, 05:42
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Det är kapitalvinst vid avyttring som beskattas, inte värdet per se. Om du tappat bort nyckeln kan du ju inte sälja tillgångarna och således inte betala skatt.
Citera
2025-10-07, 14:41
Medlem
SveaBunkerns avatar
Citat:
Om du har tappat bort lösenord till en wallet som stiger i värde blir det ingen skatt på den värdeökningen. Skatten uppstår om du säljer med vinst.

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det är kapitalvinst vid avyttring som beskattas, inte värdet per se. Om du tappat bort nyckeln kan du ju inte sälja tillgångarna och således inte betala skatt.

https://trustwallet.com/staking

Citat:
Staking involves locking up your crypto to participate in maintaining and securing a blockchain network. By doing so, you help keep the network decentralized and robust against attacks. In return, you earn rewards such as additional coins. It's more than just a way to grow your portfolio—you're actively contributing to the network's health.

https://www.payup.se/blogg/skatt-pa-stakade-kryptovalutor/

Citat:
Enligt Skatteverket så anses staking inte vara någon avyttring, det vill säga någon försäljning, byte eller överlåtelse av tillgång. I stället så betraktas det som en förvaring av tillgången och då beskattas endast intäkterna som låsningen genererar.

https://bt.cx/sv/kunskapsbank/artiklar/deklarera-krypto-skatt-sverige/

Citat:
Mining beskattas som inkomst av tjänst eller näringsverksamhet. Därför beskattas mining som inkomst av tjänst eller näringsverksamhet, medan staking beskattas som ränteinkomst. Det är 30% skatt på belöningar.

Om vi säger att en person har rejäl mängd Ethereum eller Solana i staking hos Trust Wallet så betyder det att coinmängden ökat. Det finns plattformar som erbjuder staking i flera månader, med att stakingen avtar, vilket betyder att man själv måste logga in och förnya om att man vill fortsätta med staking.

Vad jag sett så avtar inte staking hos Trust Wallet. Det fortsätter utan stopp. Har en person igen möjlighet att ta komma åt sin plånbok så kan väl inte Skatteverket kräva skatt av en person som, för länge sen, tappat tillgång till?
Senast redigerad av SveaBunkern 2025-10-07 kl. 14:50.
Citera
2025-10-07, 16:00
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
https://trustwallet.com/staking

https://www.payup.se/blogg/skatt-pa-stakade-kryptovalutor/

https://bt.cx/sv/kunskapsbank/artiklar/deklarera-krypto-skatt-sverige/

Om vi säger att en person har rejäl mängd Ethereum eller Solana i staking hos Trust Wallet så betyder det att coinmängden ökat. Det finns plattformar som erbjuder staking i flera månader, med att stakingen avtar, vilket betyder att man själv måste logga in och förnya om att man vill fortsätta med staking.

Vad jag sett så avtar inte staking hos Trust Wallet. Det fortsätter utan stopp. Har en person igen möjlighet att ta komma åt sin plånbok så kan väl inte Skatteverket kräva skatt av en person som, för länge sen, tappat tillgång till?
Precis, det är inte kapitalvinst. Precis som jag skrev i mitt inlägg.
Citera
2025-10-07, 21:48
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:

Varför är du så besatt av non custodial wallets?

Hur ska du få ut dina pengar sen? Om du ”tappt bort ” eftersom dom kan se när pengarna flyttas sen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in