Citat:
Ursprungligen postat av
SveaBunkern
Om en individ inte kunnat komma åt sina kryptovalutor på över två år, som hela tiden ökar på hög genom staking, så kan man väl inte kräva deklaration?
Personen kan ju inte ta del av historik etc. från sin egen plånbok.
Eller är det Trust Wallet som lämnar ut?
Hur ska Trust Wallet veta vilken plånbok det gäller?
Om du har tappat bort lösenord till en wallet som stiger i värde blir det ingen skatt på
den värdeökningen. Skatten uppstår om du säljer med vinst. Om du däremot har gjort tradingvinster
tidigare som ligger i denna wallet då kan du vara skyldig skatt för det. Och då kan du inte skylla på att du inte har lösenordet. Det skulle ju vara som att man slapp skatt om man sa att man hade blivit rånad. Så fungerar det inte.
Jag vet inte vad Trust Wallet är eller om de rapporterar till Skatteverket.Troligen inte, men man vet aldrig. Det pågår väl en del politiska diskussioner om hur de kan få reda på sånt i framtiden. Det som gäller nu kanske inte gäller om 2 år. I takt med att krypto ökar i värde blir det ju mer och mer intressant för SKV att hitta de som inte har betalat sin skatt.
Jag vill inte chansa och slutade med kryptotrading för flera år sedan pga hur krångligt det blir att betala skatten.
Din identitet går oftast att spåra om de verkligen vill. Du har väl skickat in ID/pass och KYC när du satte in pengar på en exchange från första början? Då har de loggat vem du är och vart du har överfört kryptovaluta. Men jag skulle tro att det är bara om SKV utreder dig som du får problem. Då behöver de en anledning att göra det.
Problemet är att det är
tekniskt möjligt för SKV att skapa en central databas och sen begära in filer från alla exchanges. Då skulle de ganska snabbt kunna hitta väldigt mycket utebliven skatt. Jag tror inte det är juridiskt möjligt i dag men det kan förändras med en omröstning i EU-parlamentet.