2025-10-07, 10:59
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Man vill väl på något sätt visa att man har ett liv och en aktiv fritid.
Lite som då pojkarna från orten står och posar i rånarluva och med ett riktat vapen?
Citera
2025-10-07, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Man vill väl på något sätt visa att man har ett liv och en aktiv fritid.

Från en artikel om könsroller.

Killarna är ofta aktiva på fotona, spelar fotboll eller festar med polarna. Tjejerna klappar ett gulligt djur på senaste Asienresan, sitter och fikar eller tittar ut över solnedgången. Killarna är aktiva, tjejerna är passiva.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...ara-konsroller
Citera
2025-10-07, 11:17
Medlem
styckets avatar
Många tjejer är rätt "tråkiga" på det sättet. Om det är en liten svensk grej kanske. Möjligtvis kvinnor i usa är roligare.

Men att kvinnorna ofta inte har några direkta hobbies. Och för att inte verka allt för tråkiga de bilder från familjens gemensamma hobbies som aktivitetsbild.

Men har svenska kvinnor några egna intressen som hobbys? Ofta inte tyvärr. Visst de kanske gillar musik. Samma musik som alla andra..? Eller kanske samma musik som alla på hipster klubben? Unika (egen valda som de gör själva) intressen? Finns såklart tusentals tjejer som har det. Men det finns miljontals tjejer som inte har det verkar det ibland som.
Citera
2025-10-07, 11:18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Satt och bläddrade med en vän.
Det som stack ut riktigt ordentligt var hur många tjejer som verkar "tvinga" in just skidbilder på sina profiler. Det kom på alla sätt och former, men det verkar som tjejer verkligen vill att just det ska med.

Vad är detta för fenomen egentligen? Är det klass man försöker projicera, att hon har minsann råd att åka på skidresa?

Varför har killar båtbilder? Där de rattar en båt mm.
Citera
2025-10-07, 13:04
Medlem
Majsmannen2s avatar
Men samma brudar med skidbilder måste också gå och skita.

Vissa av dom lider förmodligen också av eländig hemorrojder.

Gäller att se människan bakom bilderna.

Då blir dom ganska harmlösa.
Citera
2025-10-07, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Är det inte mer fortfarande typiskt en stockholmsgrej att det är lite lyxigt och överklass att åka till Sälen och festa och köra skidor på vintern?
När man talar om icke skidåkande, så får ju vi skåningar också sälla oss till den skaran när snön här nere inte lyckats ligga 2-3 dagar sedan typ 80-talet. Kan verkligen inte komma på någon här nere som jag sett på bild med köra skidor. Jag tycker man mest ser folk vandra längst med stranden och skogsbilder med hunden.

Det är verkligen varken lyxigt eller överklass att åka till Sälen. Det är Svensson med barn. Lyxigt är dyrare delarna av Alperna (som Schweiz), USA, Canada. Om du vill markera att du är cool åker du offpist o heliskiing på Nordkalotten, franska Alperna eller t ex i Canada.

Åre är "lyxigare" än Sälen, både för klassiskt välbeställda och för den som vill stajla med nya (svarta) pengar. Men Garmisch, Kitzbuhel, Zermatt, Verbier, Aspen, Vail, Whistler, osv, det kan du få riktiga stilpoäng för.
Citera
2025-10-07, 13:19
Medlem
Visst ser man en del skidor, mem tycker det är övervägande vandring (tjejer älskar att vandra!), stå på händer, allmänt friluftsliv. Flera kvinnor har till och med bilder, helt osminkade med cykelhjälm på. Svårbegripligt. Jag tror inte killar tycker det är så attraktivt med en svettig tjej på ett berg, misstänker att de missförstått vad vi upplever attraktivt.
Citera
2025-10-07, 13:19
Medlem
Samma som att män ofta har fiskbilder
Citera
2025-10-07, 13:20
Medlem
tuggishs avatar
Social status.

Det visar att man har råd, har medelklass-hobbys. Visar att man gör saker på semestern och är aktiv.

Man vill distansera sig från människor som röker och sparar till nästa tatuering.

För mig säger detta. "Hej, jag är så här, var så du också eller lite bättre än så så kanske vi klickar. Är du en looser med sunkig fritid svipea inte på mig tack"

Är väl ändå ganska rimligt?
Citera
2025-10-07, 13:21
Medlem
ruskinarmss avatar
jaha skiD

Läste fel.

Tänkte på såna som smetar in sig med bajs. Också vanligt.
Citera
2025-10-07, 14:42
Medlem
Paris24s avatar
Jag är 60 på match. Varenda dam 50-60 har en skidbild, en löpar/cykelbild, en kanotbild, och de ser alla exakt likadana ut.

Troligen finns en del feta män ute som de absolut inte vill träffa och sportiga bilder skrämmer bort ölkaggarna.

Skidor är dessutom överklass numera. Och kanske får jag bara se överklass, vet inte hur match-algoritmen fungerar men den borde ta hänsyn till vad jag brukat klicka på.

Själv klickar jag aldrig på damer med hundbild eller kattbild. De är så nöjda med sina husdjur. Ta bort de bilderna så får ni fler klick.

Tips till männen: inga fisk -eller jakt-bilder i profilen och inga historier om detta på en dejt. Damer hatar detta. Jag träffade en professor via match som analyserat detta och hon hade haft 16 män på raken som berättade en jakthistoria och en jobbhistoria och sedan gick hon alltid hem så fort hon kunde.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-07 kl. 14:46.
Citera
2025-10-07, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Partlow
Visst ser man en del skidor, mem tycker det är övervägande vandring (tjejer älskar att vandra!), stå på händer, allmänt friluftsliv. Flera kvinnor har till och med bilder, helt osminkade med cykelhjälm på. Svårbegripligt. Jag tror inte killar tycker det är så attraktivt med en svettig tjej på ett berg, misstänker att de missförstått vad vi upplever attraktivt.

Fast det är väl bra med en eller ett par bilder osminkade så det syns hur hon verkligen ser ut? Dessutom är jag säkert inte ensam om att tycka att det är positivt om hon har fritidsintressen som jag också tycker om. Ger ju mycket bättre intryck än endast uppsminkade bilder från festliga tillfällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in