Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-10-06, 00:27
Medlem
För nåt år sedan så började bl.a. frysta gröna ärtor att smaka frystorkat, all vätska är ju försvunnen i ärtorna och detta gäller samtliga sorter som jag provat.

Vad är detta för någon galenskap och vad gör ni själva åt detta? Ärtor som är så gott!
Citera
2025-10-06, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litteraturens
För nåt år sedan så började bl.a. frysta gröna ärtor att smaka frystorkat, all vätska är ju försvunnen i ärtorna och detta gäller samtliga sorter som jag provat.

Vad är detta för någon galenskap och vad gör ni själva åt detta? Ärtor som är så gott!
De senaste sex-sju åren har Findus flyttat "sin" odling fram och tillbaka, och även importerat till och från. Det kan ha påverkat.

Själv tycker jag ärtor är väldigt tråkiga, förutom i ärtsoppa, grön som gul.
Citera
2025-10-06, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
De senaste sex-sju åren har Findus flyttat "sin" odling fram och tillbaka, och även importerat till och från. Det kan ha påverkat.

Själv tycker jag ärtor är väldigt tråkiga, förutom i ärtsoppa, grön som gul.

Kortare tid än så dock. Detta måste vara nåt EU-direktiv? Blandgrönsakerna är också numer torra, även de dyrare sorterna. Finns det nån sort någonstans fortfarande att köpa är vad jag undrar?
Citera
2025-10-06, 01:52
Medlem
Citat:

Nu äter jag sällan djupfrysta grönsaker men just ärtorna reagerade jag på när jag tillagda änglamarks frysta ärtor, dom var som papper och som du säger, kändes torra. Findus fina små ärtor känns fortfarande som vanligt dock!

Fryst majs smakar som vanligt!
Citera
2025-10-06, 05:57
Medlem
BombaySaphires avatar
Icas frysta ärtor är oätliga. Fick slänga hela påsen.
Citera
2025-10-06, 07:40
Medlem
Citat:

Har du testat Lidl's? Jag köpte en påse frysta ärtor,majs o paprika och blev förvånad över hur bra den var
Citera
2025-10-06, 07:53
Medlem
Det är väl bara att koka dem i vatten så blir de hydrerade igen! Vad är problemet?
Citera
2025-10-06, 07:58
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:

Bra observerat.
Ärtor idag smakar allt annat än hur ärtor skall smaka. Ärtor har blivit som allt annat. de skall se:
-runda
-glansiga
-och gröna ut
men smakar trä.
Matfusket når idag alla livsmedel. Välj vad du äter med stor omsorg.
Citera
2025-10-06, 08:17
Medlem
Tror det är ofrånkomligt att frysta grönsaker "svettas is" i frysen? Det verkar åtminstone bli värre och värre ju längre påsarna ligger nedfrysta.

Har inte köpt frysta grönsaker på flera år, och slutade nog mest för att just ärtorna smakade träigt och typ övermoget.
Senast redigerad av busy-signal 2025-10-06 kl. 08:31.
Citera
2025-10-06, 08:45
Medlem
Fuldamobiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandemtroll2.0
Har du testat Lidl's? Jag köpte en påse frysta ärtor,majs o paprika och blev förvånad över hur bra den var

Har själva helt slutat köpa djupfrysta grönsaker från andra ställen än Lidl.

Har själv flera olika sorter i frysen nu, mest går det åt deras "Wokgrönsaker", fungerar till mycket tycker vi.

Saftiga munsiga goda, kokta som wokade eller stekta!
Citera
2025-10-06, 10:45
Medlem
SportquattroS1s avatar
Är det något särskilt märke som är särskilt dåligt?

Ärtor och haricots verts brukar jag köpa från Findus och de smakar bra fortfarande.

Fick Ica Basic haricots verts his mina föräldrar och de smakade verkligen trä.
Citera
2025-10-06, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Nu äter jag sällan djupfrysta grönsaker men just ärtorna reagerade jag på när jag tillagda änglamarks frysta ärtor, dom var som papper och som du säger, kändes torra. Findus fina små ärtor känns fortfarande som vanligt dock!

Fryst majs smakar som vanligt!

Nej, det gör dom inte. Då måste de blivit bättre under de senaste månaderna isåfall.

Detta är en "mycket" stor skilnad på smak som skett vad gäller Findus inkluderat. De har inget saftinnehåll längre!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in