Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-10-05, 21:40
Medlem
magis avatar
Det verkar som om några här inte vet vad jämförelsepris är.
Det kallas gula priser som står på prislapp bredvid det faktiska priset på en produkt.

Om alla produkter även kunde anges det gula jämförelsepriset
kunde vi konsumenter lättare kunna jämföra varors priser när de är i olika vikter och volymer odyl.

MagI
-------------
Citera
2025-10-06, 00:49
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
Det verkar som om några här inte vet vad jämförelsepris är.
Det kallas gula priser som står på prislapp bredvid det faktiska priset på en produkt.

Om alla produkter även kunde anges det gula jämförelsepriset
kunde vi konsumenter lättare kunna jämföra varors priser när de är i olika vikter och volymer odyl.

MagI
-------------
Var ska du handla när ALLA butiker har gått i konkurs när du köper maten utomlands på postorder för att det är 1kr billigare i totalpris?

Kommer du ha kvar ditt jobb för att skatteintäkterna minskar i kommunen?

Jag har priserna i huvudet och uppdatering sker automatiskt. Jag får priserna direkt från moderskeppet. Här är några några exempel:

En gurka för 5 spänn är bra.
Två tomater för 10 är också bra.
Ketchup 30 kr för 1kg är bra
En kvart bananer 15 kr kg är jättebra
Bröd 20 kr per påse mycket bra. Kompispris.
Köttfärs 80kr kg är rått.
Citera
2025-10-06, 11:04
Medlem
Jag håller med TS, märkligt att detta inte existerar redan. Alla de större kedjorna har givetvis dagsaktuella priser i någon databas, så det borde vara en smal sak att införa ett obligatoriskt API som dagligen synkar priserna med en databas hos exempelvis konsumentverket eller annan myndighet.

Med tillgång till en sådan databas borde det vara enkelt att sätta upp en sida där vem som helst kan göra prisjämförelser. Vissa produkter som exempelvis en Marabou schweizernöt 90 gram skulle gå att jämföra rakt av, medan man för produkter som tomater eller liknande åtminstone skulle kunna få en jämförelse av exempelvis kilopris. Givetvis blir det ändå konsumenten som behöver ta ställning till om avocadon från Holland som är 1 kr billigare på Willys än avocadon från Sverige på Coop är värd att köpa, men jag kan tänka mig för ett genomsnittligt svenskt hushåll med tillgång till flera av de större butikskedjorna i närområdet så skulle det säkert kunna bli några hundralappar i besparingar varje månad.

Att vissa tycker att det inte behövs är väl fine, även om det låter litegrann som folk som ifrågasätter varför vi behöver internet när den tryckta gula telefonkatalogen ju ändå innehåller allt det viktigaste. Eller varför vi behöver sökmotorer när man bara kan gå till biblioteket och låna ett uppslagsverk.

En extra fördel är ju också att en obligatorisk prisjämförelse online kanske skulle pressa vissa av kedjorna att sänka priserna på vissa produkter, åtminstone produkter där man kanske ligger avsevärt högre i pris än alla konkurrenter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in