2025-10-05, 14:49
Medlem
Problemet med förtal i Sverige är att skadestånden är patetiskt låga i förhållande till att en människa kan få hela sitt kommande liv förstört. Inget jobb, inga inkomster, ingen social kontext kvar.

Det har blivit ett klart samhällsproblem att alla ”måste få berätta sin historia”. Ja men det gör man med sina nära eller en terapeut. Vill man hänga ut någon är det inte för sin läkning utan bara hämnd. Det är rättsväsendet som ska döma, inte en folkdomstol. Just nu är alla som är eller beter sig lite udda antingen pedofiler, narcissister eller psykopater. Det är helt sjukt allt.

Jag har senast idag hört om en kille som har haft en riktigt besvärlig separation och ett tidigare dysfunktionellt förhållande där hans ex kallar honom våldtäktsman på instagram. Detta för att han var otrogen(Ja moraliskt skitigt men det är inte brottsligt). Motiveringen till det är att hon aldrig hade gett samtycke om hon vetat. Hon har extremt stöd med likes och handhjärtan och han är naturligtvis psykopat som ska hängas ut eller slås på käften. Alla kompisar delar hennes inlägg. Ingen polisanmälan.

Det är väl bara en tidsfråga tills han även blir misshandlad precis som Alex för att folk inte kan hantera källkritik och sedan reagera på sina känslor.
Citera
2025-10-05, 15:09
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mycelo
Problemet med förtal i Sverige är att skadestånden är patetiskt låga i förhållande till att en människa kan få hela sitt kommande liv förstört. Inget jobb, inga inkomster, ingen social kontext kvar.

...

Det är väl bara en tidsfråga tills han även blir misshandlad precis som Alex för att folk inte kan hantera källkritik och sedan reagera på sina känslor.

Hur många tusenlappar tycker du att de ansvariga för den här misshandeln förtjänar ifall de blir uthängda?
Citera
2025-10-05, 15:09
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mycelo

Det har blivit ett klart samhällsproblem att alla ”måste få berätta sin historia”. Ja men det gör man med sina nära eller en terapeut. Vill man hänga ut någon är det inte för sin läkning utan bara hämnd. Det är rättsväsendet som ska döma, inte en folkdomstol. Just nu är alla som är eller beter sig lite udda antingen pedofiler, narcissister eller psykopater. Det är helt sjukt allt.

Jag har senast idag hört om en kille som har haft en riktigt besvärlig separation och ett tidigare dysfunktionellt förhållande där hans ex kallar honom våldtäktsman på instagram. Detta för att han var otrogen(Ja moraliskt skitigt men det är inte brottsligt). Motiveringen till det är att hon aldrig hade gett samtycke om hon vetat. Hon har extremt stöd med likes och handhjärtan och han är naturligtvis psykopat som ska hängas ut eller slås på käften. Alla kompisar delar hennes inlägg. Ingen polisanmälan.

Här är det inte frågan om förtal utan om falsk tillvitelse, som kan ge böter eller fängelse.
Det är en vuxen person som polisanmält Axel utan grund - uppgifterna om "bilder" hade varit lätta att kontrollera.
Citera
2025-10-05, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Hur många tusenlappar tycker du att de ansvariga för den här misshandeln förtjänar ifall de blir uthängda?

Det är en sak vad jag känner eller tycker men jag vill trots allt bo i en rättsstat där domstolen dömt med de fördelar och nackdelar som finns. Däremot anser jag att brottsoffret borde fått ett ordentligt skadestånd. Att någon blir inlåst ett tag är inte lika kännbart som 4 miljoner kronor i skuld.

Så nej jag tycker inte att förövarna ska bli uthängda, de är redan dömda.
Citera
2025-10-05, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Här är det inte frågan om förtal utan om falsk tillvitelse, som kan ge böter eller fängelse.
Det är en vuxen person som polisanmält Axel utan grund - uppgifterna om "bilder" hade varit lätta att kontrollera.

Ja det är det också men förtalet före och efter är helt oacceptabelt och har förstört hans liv. Båda sakerna måste utredas och tas till domstol.
Citera
2025-10-05, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG

Flickans mamma som anmälde har inte gjort något fel! Det var helt nödvändigt att hon skulle göra en anmälan på dom uppgifter hon fick från dottern! Sedan var det polisens sak att utreda om det var sant, och den utredningen var jätteviktig för honom!
Citera
2025-10-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Flickans mamma som anmälde har inte gjort något fel! Det var helt nödvändigt att hon skulle göra en anmälan på dom uppgifter hon fick från dottern! Sedan var det polisens sak att utreda om det var sant, och den utredningen var jätteviktig för honom!

Ja tjena, hur är det ställt med slutledningsförmågan? Så du menar att mamman som är så jävla blåögd och känner sin dotter så dåligt så att hon börjar med att gå på dotterns linje, gör anmälan gällande något hon bara hört talas om på grund av att dottern säger att hon fått nakenbilder skickade till sig?? Utan att kontrollera några uppgifter??

För att sedan när hon får media på sig pushar dottern och kommer fram till att inget va sant. Först då vaknar mamma mu och det säger du är ett korrekt beteende av en förälder (eller för den sakens skull någon) med dessa konsekvenser.

Tycker du ska ta och swisha dumpen till att börja med, de gillar också sådant här och tänker ungefär lika dåligt som du. Sedan kan du gå om mellanstadiet ett par gånger.
Citera
2025-10-05, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Försökte hitta tråd och det finns säkert garanterad men jag hittade inte allafall.

Det handlar om Alex Lindvall aka Chicken nuggetsmannen.

Har ingen aning om vem det är men tydligen blev väldigt stor i sociala medier för att han älska Chicken nuggets.

Tydligen väldigt många som anklagat denna person att skicka naken bilder till unga tjejer, något som enligt polisen inte visar sig att stämma då dom har gått igenom hans mobil osv. Då dom även kan få fram raderade saker och inga nakenbilder hade skickat eller något annat olagligt. Dom gick igenom flera år tillbaka.

Det gick så långt så att man fejkade en dejt med honom och det slutade med att han misshanlades så svårt att han var nära döden.

En mamma hade till och med anmält honom men det visade sig att dottern hade ljugit om det hela till sin mor.

https://x.com/_unknown_1910/status/1878975002122621284

https://tv.aftonbladet.se/video/3900...nnuggetsmannen

Vilken jävla soppa. Fortfarande trots allt detta så är det tydligen många som inte tror på han.

Killen har dessutom en funktionsnedsättning och tvingats fly från Stockholm. Det är ju helt galet att man väljer att ljuga för att folk ske se ned och misshandla folk med funktionsnedsättning.

Jag gillar inte heller pedofiler och är för när man jagar dessa men då måste det vara sant men att anklaga någon som är oskyldig då är man fan samma röthål själv som en pedofil och förtjänar samma mynt tillbaka.

Jag tolkade polisen från minidokumentären(13min) som utreder sådana här brott att det är ganska vanligt tyvärr och är det tillräckligt många som tror på lögnerna så blir det som sanning till slut.

Fy fan vad obehagligt att det finns så mycket människor som är villiga att gå så långt för att trycka ned andra människor, jag är nog jävligt naiv känner jag. Jag vet att detta händer men jag trodde det var ovanligt.

Jupp, det är exakt därför allt som har med brottsutredningar att göra ska skötas av Polisen. De är professionella. Skuld och straff ska skötas av domstolsväsende och kriminalvård , inte pöbeln. Brottsoffer behöver också hjälp, där har vi hela vårdapparaten plus juridiska biträden betalda med våra skattepengar som kan stötta. Dumpen och "TikTokrättegångar" är vår tids motsvarighet till lynchmobbar och borde inte få förekomma i ett i-land som Sverige.
Citera
2025-10-05, 15:56
Medlem
Håller helt med! Det är inte mammans anmälan som är problemet här. Hon agerade helt rätt utifrån de uppgifterna hon hade vid tillfället.

Det är spridningen på TikTok och de så kallade Exposé kontona!

” Det började med att en flicka under 15 år publicerade en video där Alex anklagades för att ha skrivit sexuellt till henne. Runt årsskiftet spred flera Tiktok-kreatörer anklagelserna vidare och gjorde eget innehåll. Det skapades anonyma så kallade expose-konton där Alex hängdes ut som pedofil. På kontona spreds filmer och chattar som påstods visa ytterligare olämpliga kontakter med minderåriga”

Men i FUPen framgår det tydligt att det inte finns eller har funnits några olämpliga kontakter med minderåriga.

Drevet mot honom är bara baserat på rent skitsnack! Läskigt hur snabbt sociala medier kan förstöra hela en persons liv. Tycker så synd om honom!

Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Citera
2025-10-05, 16:01
Medlem
Jag verkligen avskyr att det finns så många idioter i världen som tar anklagelser som fakta, och sedan inte tar något ansvar när man har fel. De skiter i den faktiska sanningen, då dom bara kan hitta på sin egen sanning. Folkdomstolar hör inte hemma i Sverige.
Senast redigerad av Potatis6001 2025-10-05 kl. 16:11.
Citera
2025-10-05, 16:07
Medlem
StuGs avatar
Om en vuxen person för höra av sitt barn att en känd person skickat nakenbilder till barnet och kastar sig på en polisanmälan utan att kontrollera saken närmare är det sannerligen skäl för polisanmälan om falsk tillvitelse.

Även s k vårdslös tillvitelse ger böter eller fängelse i sex månader.

Det handlar om att kunna förstöra en människas liv och dylikt beteende måste stävjas.
Senast redigerad av StuG 2025-10-05 kl. 16:13.
Citera
2025-10-05, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargolius
Ja tjena, hur är det ställt med slutledningsförmågan? Så du menar att mamman som är så jävla blåögd och känner sin dotter så dåligt så att hon börjar med att gå på dotterns linje, gör anmälan gällande något hon bara hört talas om på grund av att dottern säger att hon fått nakenbilder skickade till sig?? Utan att kontrollera några uppgifter??

För att sedan när hon får media på sig pushar dottern och kommer fram till att inget va sant. Först då vaknar mamma mu och det säger du är ett korrekt beteende av en förälder (eller för den sakens skull någon) med dessa konsekvenser.

Tycker du ska ta och swisha dumpen till att börja med, de gillar också sådant här och tänker ungefär lika dåligt som du. Sedan kan du gå om mellanstadiet ett par gånger.

Alltså, mamman som anmälde hade ingen anledning att leka polis, OCH det var verkligen tur för den här killen att hon anmälde, så polisen fick göra sin utredning! Dom enda som hade anledning att bli glada ifall ingen polisutredning hade gjorts är dom som förföljde och misshandlade honom. I så fall kunde det falska ryktet fortsätta spridas utan att någon kunde säga att det var falskt!
Senast redigerad av Havskung 2025-10-05 kl. 16:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in