• 1
  • 2
2025-10-04, 13:13
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrowdownhill
Kan du länka dessa satelitbilder över Gaza då?

Det är väl snarare så att det borde vara akademikerna som skulle ha länkat till satelitbilder för att bekräfta alla massgravar. För sådana borde i så fall finnas.
Citera
2025-10-04, 13:15
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Kan du länka dessa satelitbilder över Gaza då?

Jag har inte sett det publicerat så jag utgår ifrån att de inte finns. Det finns säkert små utspridda gravar med människor i.

Jag kommer ihåg början på Ukraina kriget. Då fick man se massgravar från satelliter. När ryssar hade ockuperat städer och grävt massgravar.
Senast redigerad av okok1 2025-10-04 kl. 13:19.
Citera
2025-10-04, 13:18
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är väl snarare så att det borde vara akademikerna som skulle ha länkat till satelitbilder för att bekräfta alla massgravar. För sådana borde i så fall finnas.
Var inhämtar akademiker högupplösta satelitbilder från alla jordens hörn och hur skaffar man tillgång till dessa? Det borde finnas intresse för allmänheten och media att ta del av sådana bilder om de existerar i sk public domain.
Citera
2025-10-04, 13:28
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag har inte sett det publicerat så jag utgår ifrån att de inte finns. Det finns säkert små utspridda gravar med människor i.

Jag kommer ihåg början på Ukraina kriget. Då fick man se massgravar från satelliter. När ryssar hade ockuperat städer och grävt massgravar.
Googlade lite på det, verkar handla om ett amerikanskt företag https://en.wikipedia.org/wiki/Maxar_Technologies som delat bilderna på massgravar i Ukraina. Donald Trump har sedermera tillfälligtvis förbjudit Ukraina att ta del av satelitbilder som Maxar genererar. Det tyder på att högupplöst satelitdata inte delas öppet till vem som helst när det handlar om en politiskt laddad fråga, som en aktiv krigszon.
Senast redigerad av harrowdownhill 2025-10-04 kl. 14:23.
Citera
2025-10-04, 14:54
Medlem
Ja, hut går hem.
Citera
2025-10-04, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det går inte dölja det. Då skulle man sett massgravar från satelliter. Det gör man inte. De har använt matematiska modeller och trollat fram resultat.

Så vad är det man ser från satelitter enligt dig? ....
Hela skiten är ju ett enda rubel.
Citera
2025-10-05, 00:45
Medlem
Har inte Hamas själva rapporterat att det är 80 000 eller så döda?
Citera
2025-10-05, 01:45
Medlem
Citat:
En debattartikel skriven av två akademiker från Australien uppskattar att i runda slängar 680 000 dött i Gaza till följd av invasionen, av dessa är ca 380 000 barn under 5 år. Artikeln är publicerad i vänstermagasinet Arena. Kan inte se att författarna begår några tankevurpor utan det verkar vara en gedigen argumentation. FN:s expert på Palestinafrågor Francesca Albanese hänvisar till artikeln i sin rapportering.
Kan ni hitta något fel i denna uppskattning av antalet döda i Gaza?
Vad baserar två akademiker från Australien sina siffror på?
Citera
2025-10-05, 11:47
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Vad baserar två akademiker från Australien sina siffror på?
Läs artikeln? Den är inte så lång, tar max 10 minuter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in