• 3
  • 4
2025-10-07, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Jag syftar på denna TS
(FB) Merkel hävdar att Polen och Baltikum ligger bakom kriget i Ukraina
Vad Estland-Lettland har för konkret inblandning i Ukraina, det känner jag inte till, mer än en massa snack?
Men Litauen som har nästan precis halva befolkningen i Baltstaterna, det vet är mycket nära allierad med Polen om Ukraina.
Senast redigerad av Ljungbybon 2025-10-07 kl. 09:10.
Citera
2025-10-07, 09:18
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
De där ukrainarna som hyllar Bandera, det är bestämt en mycket marginell företeelse i Ukraina.
Menar det är främst Polen som ligger bakom utvecklingen i Ukraina, både för egen sak och även som förmedlare åt främst USA och andra NATO-länder.
Det är absolut ingen tillfällighet att nästan allt både militärt och civilt bistånd till Ukraina transporteras genom Polen!

Om Bandera är en marginell företeelse i Ukraina så varför finns det så många statyer av Bandera och även hans kumpaner i Ukraina. Gator och torg bär hans namn dessutom alla barn i Ukraina lär sig i skolan om den stora hjälten Bandera.

Och till sist varför tillåter inte Ukraina utgrävningar av massgravar så att släktingar till de mördade kan ge de en värdig begravning.

Ukraina har de senaste decennier hävdat att det var nån sorts "inbördeskrig"
att bägge sidor är skyldiga.
Men om man gräver upp liken då kommer man se att på Banderas order mördades kvinnor och barn, massor med barnlik skulle ställa Bandera och hans OUN i ett annat ljus.
Citera
2025-10-07, 09:29
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Vad Estland-Lettland har för konkret inblandning i Ukraina, det känner jag inte till, mer än en massa snack?
Men Litauen som har nästan precis halva befolkningen i Baltstaterna, det vet är mycket nära allierad med Polen om Ukraina.

Merkel försöker skylla ifrån sig nu när hela världen vet att hennes politik med att köpa rysk gas till tjuvpris genom Nordstream mot vilken protesterade de Baltiska länder och Polen och som lade grunden till Putins invasion av Ukraina.
Tyskland har köpt gas från Putin för 104 miljarder euro och för dessa miljarder producerar Putin bomber vilka dödar folk i Ukraina.

Merkel sade att Polen och de Baltiska länderna motsatte sig att Merkel och Sarkozy skulle åka till Moskva och prata förnuft med Putin efter att Minsk avtalet inte hölls, hehe.
När ska de fatta att det går inte att blidka Putin, han ser det som en svaghet och har ingen respekt för sådana människor.
Citera
2025-10-07, 09:53
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Vad Merkel tycker, det känner jag inte till?
Och när det gäller Baltstaterna kan jag bara säga en sak.
Givetvis är även Litauen inblandad i utvecklingen i Ukraina, som Polens allra närmaste allierad, och var liksom största delen av Ukraina en del av den forna stormakten Polen-Litauen!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Polsk-...samv%C3%A4ldet

Ja det stämmer, Polen och Litauen var föregångare till dagens EU
Men trots det finns det problem. Litauens huvudstad Vilnius (Wilno) på 1930-talet beboddes mest av polacker och judar, det fanns knappt några litauer där.

Polens största poet Mickiewicz har skrivit ett mycket känt verk när Polen var utraderat från kartan:

"Du, Litauen, mitt hemland; är som vår ungdoms kraft:
Bara den som har förlorat dig förstår vad han har haft.
Nu ser jag din skönhet, längtande nätter och dagar;
Ur min hemlängtan stiger lovprisning och bär mig tillbaka"

Litauen trilskas, de har splittrat valkretsar där det bor mest polacker för att göra det svårare för att polacker väljs till deras riksdag. De tillåter inte polska efternamn och skapar problem för polska skolor.
Nu är de lite mer samarbetsvilliga på grund av hotet från Ryssland.
Senast redigerad av rex144 2025-10-07 kl. 09:58.
Citera
2025-10-07, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Ja det stämmer, Polen och Litauen var föregångare till dagens EU
Men trots det finns det problem. Litauens huvudstad Vilnius (Wilno) på 1930-talet beboddes mest av polacker och judar, det fanns knappt några litauer där.
Polens största poet Mickiewicz har skrivit ett mycket känt verk när Polen var utraderat från kartan:
"Du, Litauen, mitt hemland; är som vår ungdoms kraft:
Bara den som har förlorat dig förstår vad han har haft.
Nu ser jag din skönhet, längtande nätter och dagar;
Ur min hemlängtan stiger lovprisning och bär mig tillbaka"
Litauen trilskas, de har splittrat valkretsar där det bor mest polacker för att göra det svårare för att polacker väljs till deras riksdag. De tillåter inte polska efternamn och skapar problem för polska skolor.
Nu är de lite mer samarbetsvilliga på grund av hotet från Ryssland.

Dessutom vet jag för 25 år sedan vid personliga besök i Litauen, att inga offentliga skyltar tilläts på något annat språk än litauiska.
Så några skyltar på engelska, polska eller ryska det fanns det inga alls!
Men vet inte riktigt detta gällde hela landet, eller om det fanns lokala undantag?
Likadant vet jag inte riktigt vilka regler som gäller idag?
Däremot fanns det på den polska sidan gränsen massor med skyltar på engelska och ryska!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in