Citat:
Ursprungligen postat av
rex144
Den finska staten förnekar väl inte Mannerheims gärningar som i ett inbördeskrig brukar vara brutala.
Dagens Ukraina förnekar/förminskar det som hänt, vägrar tillåta att de civila offren får en värdig begravning medan wehrmacht-soldaters familjer får begrava sina släktingar som invaderade Ukraina och begick avskyvärda handlingar där.
Det har väl börjat ändras lite, men visst har Finland tystat ned händelserna under inbördeskriget. Till exempel envisas de ju fortfarande med att kalla det frihetskriget, trots att det definitivt var ett inbördeskrig. Jag har aldrig hört talas om att man skulle ha grävt upp några massgravar från inbördeskrigets dagar, så jag utgår ifrån att alla offren ligger kvar där de dumpades för drygt hundra år sedan. Och de ryska krigsfångarna som dog under andra världskriget ligger rimligtvis också kvar i sina massgravar.
Citat:
Det som jag hänvisar till var inget inbördeskrig med två rivaliserande falanger utan ett politiskt beslut där Bandera gav order att utrota alla polacker för att skapa ett etniskt rent Ukraina. Byarna där polacker bodde omringades och alla mördades, idag finns inte dessa byar kvar.
Givetvis var det ett inbördeskrig i Galizien 1943. Det trodde jag inte att någon ifrågasatte. Osämjan kommer väl mer av att ukrainarna utnyttjade sitt tillfälliga politiska övertag till att genomföra en våldsam etnisk rensning. Det var ju rätt osportsligt av dem, men människor är inte alltid trevliga.
Citat:
Det är inte en historisk teoretisk fråga utan en praktisk, Ukraina vägrar tillåta utgrävningar där massgravar finns.
För en utomstående betraktare så ser det inte särskilt mycket ut som en praktisk fråga. Den praktiska nyttan med att gräva upp 82 år gamla gravar måste vara mycket, mycket begränsad. I den mån man alls kan identifiera några offer så lär alla deras närstående vara döda och begravda de också.
Sedan finns det ju den lilla detaljen med att det är krig i Ukraina och kanske inte helt lämpligt att göra arkeologiska utgrävningar. Men jag ska erkänna att jag inte har hela bilden för mig. Om polackerna nödvändigtvis vill dit och gräva nu på studs så tycker man väl att de kunde få det. Jag vet inte varför ukrainarna skulle vilja förbjuda det. Men jag har svårt att tro att det beror på ren ondska.