2025-10-04, 17:24
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag råder dig att läsa på om finska inbördeskriget. Det var visserligen bara delvis en etnisk konflikt (visst avrättades alla ryssar man hittade, men de flesta offren var ändå finska rödingar). Men Mannerheim har definitivt mer blod på sina händer än Bandera. Poängen här är att man kan vara frihetshjälte utan att för den skull vara särskilt sympatisk.

Polen har behandlat Ukraina helt rätt sedan den ukrainska självständigheten. Möjligtvis skulle man ha underblåst den ekonomiska utvecklingen i Ukraina ännu mer, men det är svårt att ge någon kritik för eftersom Polen inte haft de ekonomiska och politiska muskler det har idag särskilt länge. Men rent generellt kan man utan vidare ge Polen högsta betyg. Det vore väldigt tråkigt om de skulle ändra den policyn bara för att Ukraina inte känner att de har tid att lägga tid och kraft på en historisk fråga just nu.

Den finska staten förnekar väl inte Mannerheims gärningar som i ett inbördeskrig brukar vara brutala.
Dagens Ukraina förnekar/förminskar det som hänt, vägrar tillåta att de civila offren får en värdig begravning medan wehrmacht-soldaters familjer får begrava sina släktingar som invaderade Ukraina och begick avskyvärda handlingar där.

Det som jag hänvisar till var inget inbördeskrig med två rivaliserande falanger utan ett politiskt beslut där Bandera gav order att utrota alla polacker för att skapa ett etniskt rent Ukraina. Byarna där polacker bodde omringades och alla mördades, idag finns inte dessa byar kvar.

Det är inte en historisk teoretisk fråga utan en praktisk, Ukraina vägrar tillåta utgrävningar där massgravar finns.
Senast redigerad av rex144 2025-10-04 kl. 17:27.
Citera
2025-10-04, 18:45
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Den finska staten förnekar väl inte Mannerheims gärningar som i ett inbördeskrig brukar vara brutala.
Dagens Ukraina förnekar/förminskar det som hänt, vägrar tillåta att de civila offren får en värdig begravning medan wehrmacht-soldaters familjer får begrava sina släktingar som invaderade Ukraina och begick avskyvärda handlingar där.

Det har väl börjat ändras lite, men visst har Finland tystat ned händelserna under inbördeskriget. Till exempel envisas de ju fortfarande med att kalla det frihetskriget, trots att det definitivt var ett inbördeskrig. Jag har aldrig hört talas om att man skulle ha grävt upp några massgravar från inbördeskrigets dagar, så jag utgår ifrån att alla offren ligger kvar där de dumpades för drygt hundra år sedan. Och de ryska krigsfångarna som dog under andra världskriget ligger rimligtvis också kvar i sina massgravar.

Citat:
Det som jag hänvisar till var inget inbördeskrig med två rivaliserande falanger utan ett politiskt beslut där Bandera gav order att utrota alla polacker för att skapa ett etniskt rent Ukraina. Byarna där polacker bodde omringades och alla mördades, idag finns inte dessa byar kvar.

Givetvis var det ett inbördeskrig i Galizien 1943. Det trodde jag inte att någon ifrågasatte. Osämjan kommer väl mer av att ukrainarna utnyttjade sitt tillfälliga politiska övertag till att genomföra en våldsam etnisk rensning. Det var ju rätt osportsligt av dem, men människor är inte alltid trevliga.

Citat:
Det är inte en historisk teoretisk fråga utan en praktisk, Ukraina vägrar tillåta utgrävningar där massgravar finns.

För en utomstående betraktare så ser det inte särskilt mycket ut som en praktisk fråga. Den praktiska nyttan med att gräva upp 82 år gamla gravar måste vara mycket, mycket begränsad. I den mån man alls kan identifiera några offer så lär alla deras närstående vara döda och begravda de också.

Sedan finns det ju den lilla detaljen med att det är krig i Ukraina och kanske inte helt lämpligt att göra arkeologiska utgrävningar. Men jag ska erkänna att jag inte har hela bilden för mig. Om polackerna nödvändigtvis vill dit och gräva nu på studs så tycker man väl att de kunde få det. Jag vet inte varför ukrainarna skulle vilja förbjuda det. Men jag har svårt att tro att det beror på ren ondska.
Citera
2025-10-04, 20:17
Medlem
barkenarots avatar
Den svart-röda flaggan förknippas väl idag mest med Pravyi Sector, vilket lär ska vara en av de bäst fungerande armékårerna i Ukraina? Jag tror detta handlar om att övriga världen inte ska inspireras av dem, deras moral och deras sätt att organisera sig.

Flaggan kan tolkas relativt Ukrainas blå-gula: När fälten (gult) blir till blod (rött) är det dags för himmelen (blått) att visa sin makt (svart).

Vore det inte lättare att straffa ungdomarna på konserten (video i TS) för olydnad mot ordningsvakter och/eller att de skapade oordning, än för att de viftade med någon viss flagga.
Citera
2025-10-04, 20:26
Medlem
Galejans avatar
Man undrar ju varför de här vältränade ukrainska pojkarna väljer att fly till Polen och sedan slåss med värdfolket istället för att vända sin ilska mot ryssen? Kan det bero på att Ryssland till skillnad från Polen skjuter tillbaka? Hade det inte varit bättre om de här Bandera-nazisterna hade rest till fronten?
Citera
2025-10-04, 21:06
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Det har väl börjat ändras lite, men visst har Finland tystat ned händelserna under inbördeskriget. Till exempel envisas de ju fortfarande med att kalla det frihetskriget, trots att det definitivt var ett inbördeskrig. Jag har aldrig hört talas om att man skulle ha grävt upp några massgravar från inbördeskrigets dagar, så jag utgår ifrån att alla offren ligger kvar där de dumpades för drygt hundra år sedan. Och de ryska krigsfångarna som dog under andra världskriget ligger rimligtvis också kvar i sina massgravar.

Givetvis var det ett inbördeskrig i Galizien 1943. Det trodde jag inte att någon ifrågasatte. Osämjan kommer väl mer av att ukrainarna utnyttjade sitt tillfälliga politiska övertag till att genomföra en våldsam etnisk rensning. Det var ju rätt osportsligt av dem, men människor är inte alltid trevliga.

För en utomstående betraktare så ser det inte särskilt mycket ut som en praktisk fråga. Den praktiska nyttan med att gräva upp 82 år gamla gravar måste vara mycket, mycket begränsad. I den mån man alls kan identifiera några offer så lär alla deras närstående vara döda och begravda de också.

Sedan finns det ju den lilla detaljen med att det är krig i Ukraina och kanske inte helt lämpligt att göra arkeologiska utgrävningar. Men jag ska erkänna att jag inte har hela bilden för mig. Om polackerna nödvändigtvis vill dit och gräva nu på studs så tycker man väl att de kunde få det. Jag vet inte varför ukrainarna skulle vilja förbjuda det. Men jag har svårt att tro att det beror på ren ondska.

Det fanns inget inbördeskrig i Galizien och Volynien, det var fredliga bönder som mödades. Den 11 juli 1943 (den blodiga söndagen) samma dag omringades 99 polska byar... det krävdes planering och logistik för att genomföra en sådan aktion.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volhynian_Bloody_Sunday

Varför vill inte Zelensky tillåta utgrävningar?

Jo, eftersom han säger samma sak som du att det var nån sorts "inbördeskrig"
men om man gräver upp tiotusentals barnlik och kvinnolik då kommer de ryska hemskheter i Butcha... att blekna och hela det narrativet om "inbördeskrig".

De ukrainska barnen i skolan lär sig om den stora hjälten Bandera och hans kumpaner i UPA.

Överlevare från dessa massakrer fortfarande lever.

Det är bara totalitära stater som Nazityskland och Sovjet som begravde folk i massgravar medan vår kristna civilisation vill inte begrava folk som djur, så om Ukraina vill vara ett civiliserat land då kan de inte bete sig som ovanstående länder.
Senast redigerad av rex144 2025-10-04 kl. 21:19.
Citera
2025-10-05, 11:18
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Det fanns inget inbördeskrig i Galizien och Volynien, det var fredliga bönder som mödades. Den 11 juli 1943 (den blodiga söndagen) samma dag omringades 99 polska byar... det krävdes planering och logistik för att genomföra en sådan aktion.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volhynian_Bloody_Sunday

Du är nog den första jag har hört säga att allt var frid och fröjd i Östeuropa 1943. Men det stämmer givetvis inte. Det pågick ett världskrig och östra Polen var inte direkt förskonat från det. Konflikten mellan polacker och ukrainare var förstås bara en väldigt lite del av det större världskriget, men kriget fanns såklart där hela tiden i bakgrunden, vilket påverkade vilken sorts beslut som togs. Ukrainarna hade rimligtvis inte fattat beslut om att genomföra en våldsam etnisk rensning om det inte redan pågick ett större krig i regionen.

Citat:
Varför vill inte Zelensky tillåta utgrävningar?

Det får du fråga Zelensky om. Men det utgår jag ifrån att de polska tidningarna som rapporterar om detta också har gjort. Något annat vore ju tjänstefel.

Citat:
Jo, eftersom han säger samma sak som du att det var nån sorts "inbördeskrig"
men om man gräver upp tiotusentals barnlik och kvinnolik då kommer de ryska hemskheter i Butcha... att blekna och hela det narrativet om "inbördeskrig".

Du erkänner alltså att hela den här frågan handlar om att göra politiska poänger? På ukrainarnas bekostnad? Helt plötsligt framstår den ukrainska tjurskalligheten som betydligt mer resonabel.
Citera
2025-10-05, 11:51
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Du är nog den första jag har hört säga att allt var frid och fröjd i Östeuropa 1943. Men det stämmer givetvis inte. Det pågick ett världskrig och östra Polen var inte direkt förskonat från det. Konflikten mellan polacker och ukrainare var förstås bara en väldigt lite del av det större världskriget, men kriget fanns såklart där hela tiden i bakgrunden, vilket påverkade vilken sorts beslut som togs. Ukrainarna hade rimligtvis inte fattat beslut om att genomföra en våldsam etnisk rensning om det inte redan pågick ett större krig i regionen.

Det får du fråga Zelensky om. Men det utgår jag ifrån att de polska tidningarna som rapporterar om detta också har gjort. Något annat vore ju tjänstefel.

Du erkänner alltså att hela den här frågan handlar om att göra politiska poänger? På ukrainarnas bekostnad? Helt plötsligt framstår den ukrainska tjurskalligheten som betydligt mer resonabel.

Det är klart att det pågick ett krig och den ukrainska gerillan stred både mot tyskarna och ryssarna men tog sig ändå tid att massakrera den polska civilbefolkningen. Historiker hävdar att det handlar om 100.000 till 200.000 civila offer.

Du lägger jättemycket energi på att försvara ett folkmord och helt bortser att man i Ukraina bygger statyer åt Bandera och hans mördarkumpaner medan deras offer ligger i massgravar.

Tänk om Tyskland skulle idag hylla Hitler och förbjuda familjer till de mördade på hans order att få en värdig begravning?

Alla vet vad som hände i Volynien och Galizien så denna förljugenhet kommer bara skada Ukraina i längden. Sympatier gentemot ukrainare i Polen har minskat på grund av deras envishet.

Polen har sträckt ut handen genom den enorma folkrörelsen där man bjöd över en miljon ukrainska flyktingar till sina hem medan regeringen skickade enorma mängder vapen och humanitär hjälp till Ukraina.
Citera
2025-10-05, 13:58
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Det är klart att det pågick ett krig och den ukrainska gerillan stred både mot tyskarna och ryssarna men tog sig ändå tid att massakrera den polska civilbefolkningen. Historiker hävdar att det handlar om 100.000 till 200.000 civila offer.

Man kan väl lugnt säga att situationen var komplex. Sommaren 1943, när de värsta massakrerna genomfördes, hade UPA just brutit med nazisterna och i praktiken förklarat krig mot Tyskland. UPA var en gerillaarmé och som alla gerillor behövde den rörelseutrymme inom säkra områden. Den etniska rensningen av polacker var en del av detta. Eftersom den polska civilbefolkningen var fientligt inställd till ukrainare kunde UPA inte känna sig säkra i områden med stor andel polacker. Den inte HBT-certifierade lösningen på det blev att fördriva så många polacker man kunde.

Citat:
Du lägger jättemycket energi på att försvara ett folkmord och helt bortser att man i Ukraina bygger statyer åt Bandera och hans mördarkumpaner medan deras offer ligger i massgravar.

Jag försvarar inte. Jag förklarar. Och jag har bland annat förklarat att Ukraina inte är ensamma om att resa statyer över osympatiska personer. Res till Finland och du kommer att hitta många statyer över Mannerheim. Res till Polen och du kommer antagligen att hitta några statyer över Johan Casimir, i vars namn hundratusentals ukrainare slaktades på 1650-talet.

Sedan det här tjatet om Bandera. Är du rysk propagandist eller? Bandera var knappast något föredöme i politiskt hänseende. Men han satt inspärrad i ett tyskt koncentrationsläger mellan 1941 och 1944 och hade absolut ingen inverkan alls på vad som hände i Volynien 1943.
Citera
2025-10-05, 18:00
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Man kan väl lugnt säga att situationen var komplex. Sommaren 1943, när de värsta massakrerna genomfördes, hade UPA just brutit med nazisterna och i praktiken förklarat krig mot Tyskland. UPA var en gerillaarmé och som alla gerillor behövde den rörelseutrymme inom säkra områden. Den etniska rensningen av polacker var en del av detta. Eftersom den polska civilbefolkningen var fientligt inställd till ukrainare kunde UPA inte känna sig säkra i områden med stor andel polacker. Den inte HBT-certifierade lösningen på det blev att fördriva så många polacker man kunde.

Jag försvarar inte. Jag förklarar. Och jag har bland annat förklarat att Ukraina inte är ensamma om att resa statyer över osympatiska personer. Res till Finland och du kommer att hitta många statyer över Mannerheim. Res till Polen och du kommer antagligen att hitta några statyer över Johan Casimir, i vars namn hundratusentals ukrainare slaktades på 1650-talet.

Sedan det här tjatet om Bandera. Är du rysk propagandist eller? Bandera var knappast något föredöme i politiskt hänseende. Men han satt inspärrad i ett tyskt koncentrationsläger mellan 1941 och 1944 och hade absolut ingen inverkan alls på vad som hände i Volynien 1943.

Inte ens Zelensky säger att folkmordet på polacker berodde på militärstrategiska överväganden.
Det handlade om vanliga bönder som slaktades enligt en nazistisk ideologi för att ge lebensraum till ukrainare och skapa ett etniskt rent Ukraina.
Beviset för det är att de gjorde inget väpnat motstånd.

Bandera internerades i koncentrationsläger av tyskarna men han fick behålla sina civila kläder, behövde inte arbeta och åt i matsalen tillsammans med SS-vakter.
Bandera hade ideologisk inverkan, hans närmaste män ledde utförandet av dessa bestialiska mord.

Bandera var dömd till döden 1934 för ett attentat mot polsk minister men straffet omvandlades till livstid och han släpptes ur fängelset 1939 när tyskarna närmade sig. Han var i dagens mening en terrorist.

PS

Du måste vara desperat som kommer med absurda exempel från medeltiden... medan vittnen till massmord utförda av ukrainare fortfarande lever.
Senast redigerad av rex144 2025-10-05 kl. 18:06.
Citera
2025-10-05, 18:11
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Självklart ska en flagga som representerar Blut und Boden på samma sätt som i Tredje Riket förbjudas.
Konstigt att du är så oinsatt i slavisk symbolik det är nästan så att misstänker att du sysslar med desinformation.
https://en.wikipedia.org/wiki/Flag_o...Insurgent_Army
Citera
2025-10-05, 18:41
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Konstigt att du är så oinsatt i slavisk symbolik det är nästan så att misstänker att du sysslar med desinformation.
https://en.wikipedia.org/wiki/Flag_o...Insurgent_Army
Du har uppenbart inte läst hela artikeln du länkar till.
Citat:
When it was adopted in 1941, the flag symbolised Blut und Boden with the red symbolising blood shed in the struggle for Ukrainian spiritual values and the black symbolising chernozem soil as a naturalistic metaphor for the "homeland", as well as serving as a reference to the peasant base of the OUN-B.
Citera
2025-10-05, 18:43
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Du har uppenbart inte läst hela artikeln du länkar till.
Fast det svarta och röda hade en längre historia än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in