2025-10-04, 02:49
Medlem
kraftfoders avatar
Jag vaknade "nyss" för att Google satte igång SR P1.
"Vad fan är det nu!"

-Det var faktiskt intresserat.
Det var ett program om Gustav III, bla. om statsskicket i Sverige på 1700-talet.
Jag lyssnade med glädje, men annars blir jag förbannad om någon väcker mig mitt i natten, fråga gärna min fru...

Efter programmet om GIII så körde SR1 "Nattens bön" eller vad det heter från Betlehemskyrkan här i Göteborg.. Efter nyheterna körde SR1 "Helga natt" som "nattlåt".

Frågor:
Har SR1 blivit "SD1" här mitt i natten?
Har SR blivit patriotiskt?
Vad säger "röd-grön-röra" om detta?

Länk till SR Historia:
https://www.sverigesradio.se/p3historia
Senast redigerad av kraftfoder 2025-10-04 kl. 02:54. Anledning: Länk till SR historia
Citera
2025-10-04, 03:19
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Vad fan är det nu!"

Det var ett program om Gustav III, bla. om statsskicket i Sverige på 1700-talet.
Jag lyssnade med glädje, men annars blir jag förbannad om någon väcker mig mitt i natten, fråga gärna min fru...

Efter programmet om GIII så körde SR1 "Nattens bön" eller vad det heter från Betlehemskyrkan här i Göteborg.. Efter nyheterna körde SR1 "Helga natt" som "nattlåt".

Frågor:

Länk till SR Historia:

Det måste ha varit någon slags kupp av en högerextremist. Kanske en påverkansoperation av Putin som ett led i hybridkriget för att skapa osäkerhet och destabilisera.
Citera
2025-10-04, 04:24
Medlem
Riksreptilens avatar
Det två senare inslagen är nog någon nattpersonal som är stressad av den annalkande höststormen som bevisar att den globala uppvärmningen gått helt över styr.

Så en ej ryssifierad miljöpartist som börjat be till Gud i desperation när nattångesten blev för stor.
Citera
2025-10-04, 06:34
Medlem
Jordgubbes avatar
Förstår inte riktigt rubriken. Bra med yrvaken uppskattning av nattradion. Så vi vet inte om den alltid är bra eller bara i trådstartsexemplet. 4e oktober är klurig: tidigare borgerlig markering mot löntagarfonder, numera "Internationella vodkadagen ... Kanelbullens dag ... Alla djurhelgons dag ... Internationella Tacodagen". En himla röra alltå, så hur ska den fortlöpa? Håll hårt vid närmsta radio.
Citera
2025-10-04, 07:05
Medlem
SYSTEMexes avatar
Vad är problemet med att höra inslag om Gustav III och 1700-talets stadsskick? Låter som normal allmänbildning.

Helga natt bör väl inte heller väcka något större uppseende.
Senast redigerad av SYSTEMexe 2025-10-04 kl. 07:07.
Citera
2025-10-04, 07:08
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Förstår inte riktigt rubriken. Bra med yrvaken uppskattning av nattradion. Så vi vet inte om den alltid är bra eller bara i trådstartsexemplet. 4e oktober är klurig: tidigare borgerlig markering mot löntagarfonder, numera "Internationella vodkadagen ... Kanelbullens dag ... Alla djurhelgons dag ... Internationella Tacodagen". En himla röra alltå, så hur ska den fortlöpa? Håll hårt vid närmsta radio.
Hädiskt att resten av världen inte fattar att man äter tacos på fredagar och inte på en lördag. Helgerån! Kanelbullar är ju aldrig fel dock, kul överraskning.
Citera
2025-10-04, 08:10
Medlem
Kämpendahls avatar
P1 är väl vad den kanalen varit länge. Jag lyssnar gärna på P1. På vardagar har vi P1 Morgon med aktuella händelser och fördjupningar som håller på några timmar tillsammans med nyheter och vetenskapsradion etc. På kvällen har vi Studio 1 som fördjupar sig lite i dagsaktuella händelser både inrikes och utrikes. Sedan finns många bra dokumentärer. Lite synpunkter kan jag ha i bland, men generellt är P1 väldigt bra. I bland blir det en och annan gudstjänst för den som vill.

Den kritik som riktas mot "statsradion" är ju ofta av folk som inte lyssnar på den eller har lyssnat på något enskilt program och så dömer man hela SR efter det. Men ibland dyker en och annan upp och faktiskt lyssnar och konstaterar att i vart fall P1 kan vara riktigt bra
Citera
2025-10-07, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Vad fan är det nu!"

Frågor:

Länk till SR Historia:

SD får lika mycket utrymme i P1 som alla andra. Men tyvärr är det bara högern som gnäller. Vettiga människor gnäller inte när högern får utrymme utan tycker bara att det är bra att de har något vettigt att göra. Man undrar varför människor inom högern alltid har behov av att trycka ner alla andra. Tänkvärda tankar. =)
Citera
2025-10-07, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
P1 är väl vad den kanalen varit länge. Jag lyssnar gärna på P1. På vardagar har vi P1 Morgon med aktuella händelser och fördjupningar som håller på några timmar tillsammans med nyheter och vetenskapsradion etc. På kvällen har vi Studio 1 som fördjupar sig lite i dagsaktuella händelser både inrikes och utrikes. Sedan finns många bra dokumentärer. Lite synpunkter kan jag ha i bland, men generellt är P1 väldigt bra. I bland blir det en och annan gudstjänst för den som vill.

Den kritik som riktas mot "statsradion" är ju ofta av folk som inte lyssnar på den eller har lyssnat på något enskilt program och så dömer man hela SR efter det. Men ibland dyker en och annan upp och faktiskt lyssnar och konstaterar att i vart fall P1 kan vara riktigt bra

Jag älskar också P1. Riktigt bra om man vill utvecklas och nå fler " nivåer " i livet. Man blir så bildad så man klarar sig bättre i alla sammanhang skulle jag nog säga. När man är mer bildad så kan man ta bättre beslut osv. Man får ett mycket bättre liv än man skulle haft. Tänkvärt.
Citera
2025-10-07, 19:55
Medlem
P1s specialprogram är faktiskt rätt intressanta en hel del. Lyssnar på plånboken (konsumtionsupplysning), kropp och själ (hälsa men även forskning inom medicin osv), språket (ja) och någon till. De politiska programmen undviker jag, vänstervinklade. Ja, intressant att de, även på svt, fortfarande kör kristna gudstjänster, helgmålsringning osv. Nu är väl 95% av lyssnarna etniskt svenska pensionärer men iaf, brukar ju gormas från några Karens om mångfald..
Citera
2025-10-08, 00:14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
SD får lika mycket utrymme i P1 som alla andra. Men tyvärr är det bara högern som gnäller. Vettiga människor gnäller inte när högern får utrymme utan tycker bara att det är bra att de har något vettigt att göra. Man undrar varför människor inom högern alltid har behov av att trycka ner alla andra. Tänkvärda tankar. =)

Sossarna gör ingenting alls, men vi är i alla fall med i NATO/OTAN, det är i alla fall "något"..
Skit samma, grabben som vägrade VPL, han blev ju dömd i alla fall.
Har du gjort lumpen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in