2025-10-05, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
"SIS där fokus är på rehabilitering". Ja så illa är det. Talade för några dagar sedan med en som jobbar som vårdare på ett av våra SIS hem. Där sitter fn flera av mördarna från kända mord de senaste åren. De intagna straffas inte över huvud taget. Det daltas med dem dagarna i ända. Visserligen har det de senaste åren blivit svårare att rymma, men varför skulle de rymma? De har det ju bättre på hemmet. Rena lyxhotellet med bra mat och fria aktiviteter. Det har tom gått så långt att mördarna efter relativt kort tid på hemmet får besöka stadens gym eller andra aktiviteter tillsammans med en vårdare. Inga som helst krav ställs på dem. Vill dom inte gå på hemmets skollektioner slipper dom. De erbjuds lite videounderhållning i stället. Vill dom inte gå på möten med psykologer eller representanter för soc slipper dom det också.

Nej, sluta dalta och straffa i stället. Påtvingat gratisarbete skulle vara bästa sättet att få dessa kräk på rätt väg. Inga förmåner förrän man har har gjort rätt för det.

Det du skriver låter som en utopi. Rena lyxhotellet med bra mat och fria aktiviteter? Dalt dagarna i ända? Skita i skolan om man vill och titta på film istället?

Jo. Det ställs visst krav med restriktioner i olika grad samt schemalagda dagar.

Nej, man får inte välja mellan skola och video-underhållning. SiS lyder, på samma sätt som i övriga Sverige, under skollagen. Små klasser, flera pedagoger och anpassad undervisning.

Jag känner också en person som arbetar på SiS-hem (som psykolog) och som berättar om hur olika dagarna kan vara på jobbet. Och vad jag förstår är det inte fråga om någon slags ungdomsgård.

I en undersökning som gjorts av Arbetsmiljöverket uppgav 35 procent av arbetstagarna inom vård och omsorg att de utsatts för våld, eller hot om våld, det senaste året. Slag, skallning och strypning är vanliga inslag i anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro på vård- och omsorgsboenden.

På Sis hamnar ofta de som inte längre passar in på någon annan typ av vård eller rehabilitering. Men man har beräknat att en majoritet av ungdomarna hos SiS har minst en neuropsykiatrisk diagnos.

Förhoppningsvis kan de få stöd under några år under sin uppväxt så de inte härjar fritt i samhället.
Men har man en neuropsykiatrisk diagnos följer den nog med hela livet.

Kruxet är att lära sig ansvar och självkontroll.
Citera
2025-10-05, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
GM är tydligen känd hos aoc.
” När socialtjänsten fick kontakt med pojken under lördagen ville han inte berätta vad han höll hus, eller vad han höll på med.
Efter skjutningen skrev han till sin handläggare på socialen: ”Kolla nyheterna hehe”, enligt Expressens uppgifter.
Det ska under en tid innan dådet funnits en oro för pojken, för att han umgicks i fel kretsar och för att han skulle utföra ett våldsdåd.
Pojken greps kort efter skjutningen, i närheten av brottsplatsen. Han är misstänkt för sex fall av mordförsök och grovt vapenbrott. ”
https://www.expressen.se/nyheter/sve...lla-nyheterna/

Verkar som om denne kille ville visa något slags förvridet egenvärde och trots inför soc. och att han skiter i något handläggaren tidigare har talat med honom om.
Citera
2025-10-05, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dxz--
Vad är det för musikvideos som det refereras till i Expressens artikel?

https://www.expressen.se/nyheter/sve...krack-i-gavle/

De vanliga gangsta-videorna förstås: Unga killar med Gucci-kepsar, guldkedjor, hållandes vapen och en massa cash på bordet framför dem. Ska impa på andra.
Senast redigerad av Detdundrar 2025-10-05 kl. 15:44.
Citera
2025-10-05, 15:43
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Har det framkommit vem den tilltänkta måltavlan var?
Citera
2025-10-05, 15:43
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxz--
Vad är det för musikvideos som det refereras till i Expressens artikel?

https://www.expressen.se/nyheter/sve...krack-i-gavle/

Om du söker "g15" på forumet kommer det upp några olika brottstrådar där det har väckts åtal och Expressen därmed kan ha hämtat info från FUP.

T ex
(FB) Gävle - Kidnappades och dödshotades av gängmedlemmar - 2025-06-10

Det mordet skedde på Glaciärvägen i Gävle. Samma väg som en tidigare i denna tråd namngiven, skjuten 18-åring är skriven på. Jag har ingen aning om det finns ett samband.
Citera
2025-10-05, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Han greps natten mellan fredag och lördag. Vilken tid? Jag har uppfattat det som att han greps på flykt på stan i anslutning till masskjutningen som han nyss utfört. Varför pratar han med socialtjänsten på lördagen isåfall? När han är anhållen och från arresten? Då vet socialtjänsten redan var han är och vad han gör. Det går inte ihop. Sekretessbrott av socialtjänsten?

Hur som helst kan ha rymt från ett HVB-hem och det var därför han var både känd och anmäld saknad. Vad som talar emot är att han uppges bo i samma stad som dådet. Kommuner brukat försöka bryta miljön och placera kids en bit bort.

Om det stämmer att killen sagt i skolan i fredags att han ska döda någon. Då tänker jag att han fått uppdrag och vapen via någon chat, och han bävade inför att mörda den som var målet. Att han var nervös och därför pratade öppet om det, som ett slags rop på hjälp. Sedan kunde han inte genomföra det exakta uppdraget. Neo, Milo, Mohammed, Layth m fl i Gävle-GMs ringa ålder har mördats i GMs sits när de ej lytt. Säkrast skulle GM vara i häkte nu.

Visst kan han ha rymt från ett foster- eller HBV-hem, det trodde jag först eftersom det påstods någonstans i tråden att han kom från Tierp.

Men senare kom uppgifter om att han anmälts saknad av föräldrarna. Kan ju vara fosterföräldrar iofs.

Samtalet till handläggaren på Soc. ringdes väl för att visa trots och skryta över vad han gjort.
Citera
2025-10-05, 16:18
Medlem
Herostratoss avatar
Ingen verkar veta vem ungen är eller var han kommer ifrån. Känner de inga svensktalande som postar på Flashback?
Citera
2025-10-05, 16:26
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Visst kan han ha rymt från ett foster- eller HBV-hem, det trodde jag först eftersom det påstods någonstans i tråden att han kom från Tierp.

Men senare kom uppgifter om att han anmälts saknad av föräldrarna. Kan ju vara fosterföräldrar iofs.

Samtalet till handläggaren på Soc. ringdes väl för att visa trots och skryta över vad han gjort.

Citat:
” När socialtjänsten fick kontakt med pojken under lördagen ville han inte berätta vad han höll hus, eller vad han höll på med.

Efter skjutningen skrev han till sin handläggare på socialen: ”Kolla nyheterna hehe”, enligt Expressens uppgifter.

Random unge har inte kontaktuppgifter till sin egen handläggare hos socialtjänsten. Oklart om de talat i telefon tycker jag.
Citera
2025-10-05, 16:37
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Ingen verkar veta vem ungen är eller var han kommer ifrån. Känner de inga svensktalande som postar på Flashback?

BO har väl fått yppandeförbud kan tänkas och när GM är en ungjävel på 13 år ska man helt plötsligt visa hänsyn till dennes ringa ålder.
Vilket är helt jävligt. Om man är så skruvad att man införskaffar ett vapen å skjuter ner sex personer på stan så har man förverkat all form av hänsyn, anser jag.
Citera
2025-10-05, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Random unge har inte kontaktuppgifter till sin egen handläggare hos socialtjänsten. Oklart om de talat i telefon tycker jag.

OK. Jag var under den uppfattningen att handläggaren var den direkta kontaktpersonen för en sådan här ungdom (och/eller hans föräldrar) och att de stod i direkt telefonförbindelse.

13-åringen kanske ringde någon annan inom "ungdomsförvaltning" som han kände.
Citera
2025-10-05, 16:55
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
BO har väl fått yppandeförbud kan tänkas och när GM är en ungjävel på 13 år ska man helt plötsligt visa hänsyn till dennes ringa ålder.
Vilket är helt jävligt. Om man är så skruvad att man införskaffar ett vapen å skjuter ner sex personer på stan så har man förverkat all form av hänsyn, anser jag.

Hur stora friheter har polisen (eller är det åklagaren?) att ålägga BO med yttrandeförbud?
Citera
2025-10-05, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui

Det kan också vara till hänsyn att det ej skall bli hämndaktion på
Hans familj som man är försiktig släppa identitet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in