Citat:
Ursprungligen postat av
Discrip
Ja, kan vara. Min egna unge skulle hålla på att krångla hela tiden som barn. Jag och min mamma var hård: ”nej! Det gör vi inte!”
Medan farsan som vanligt var för snäll: ”ajajaja okeeej ååkääääjjj”
Ungen har autism
Fast med autism eller autistiska drag så får man välja sina strider.
Ungen krånglade inte för att vara jobbig utan för att den hade det jobbigt.
Sedan så är utbrotten hos vissa barn som så att de kan hålla på i 40-50 minuter oavbrutet och då måste man vara medveten om vad som kan skapa framtida utbrott och vara mer tydlig (sträng) men även ta hänsyn till att saker inte känns bra och plocka bort situationer och sammanhang som kan leda till affektutbrott.
De barnen mår bädt av att man är lugn och tålmodig, låter dem skrika ur sig utan att man börjar stressa själv kring det utan låter det rinna av dem men är där samt att man är konsekvent med tydlighet kring hur saker är. Vilka regler gäller, när kan barnet få tänkas göra som det önskar (att man ger efter) och när menar man allvar i att nej, är nej.
Mina syskon går att dela upp i gruppen (jag har många syskon och är äldst) där ena halvan av dem skrek tills de spydde, blev nästan våldsamma eller närmast tuppade av. Andra halvan var beskedliga, fogliga och hade istället behövt uppmuntran i att visa mer vilja och framåtanda.
Det enda jag ångrar när jag ser tillbaka är att den ena som alltid höll på och satte spjärn emot allt och trilskades och fick utbrott istället skulle ha lyfts upp mer av mig och jag ångrar att jag inte kramade ungen mer utan höll hårt i "Barn över tre år kan gå själv, lyft på fötterna och skärp dig nu!" Och att den mest beskedliga av ungarna inte heller fick mer uppmärksamhet och blev mer buren och uppmuntrad av mig. Jag var dock själv inte myndig och gjorde så gott jag kunde efter kapaciteten jag hade för de olika barnen.
Du glömmer att även om vi lösgör oss ifrån de negativa bemötanden vi själva fick är vi låsta vid dem när vi försöker navigera oss i hur man uppfistrar barn. Människor överallt var mycket stränga med mig. När jag ser tillbaka så var det även väldig överdrivet då jag inte var ett barn i behov av stränghet och disciplin överallt. Men det färgade givetvis mig i att jag själv var mer sträng i att det jag säger, gäller.
Jag är medelålders idag och ser inte poängen med varför barn måste lyda hela tiden. Jag var givetvis mycket varm och kärleksfull också med barn och det är det som mest präglade mina relationer till dem men ändå.