2025-10-03, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Vidrigt. Jag ser detta dagligen när jag rör mig ute. Pappor som frågar sina ungar vad de vill ha till middag
Jag frågade ofta mina barn vad de ville ha till middag, ety fantasin tryter ibland om man inte vill köra samma 5-7 rätter om och om igen. Det är inte samma sak som att de alltid fick sin favoritmat. Det blev folk av dem.
Citera
2025-10-03, 14:34
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Om man vill träna barn att ta beslut och ändå vara medveten om att föräldern har sista ordet så kan man säga till sitt barn.

Välj ut ett bord där vi kan sitta.

Varpå barnet tittar sig runt och väljer sedan ut ett bord.

Föräldern säger sedan, bra val! Där sitter vi.

eller

Nej, tänk på att vi allihopa måste få plats vid bordet. Det bordet är för litet.

Men som TS beskriver det, så saknas all uppfostran och där finns liksom inte klart vem som bestämmer i slutändan.

Sant som det är sagt, bygger självkänsla ansvarskänsla och självfötroende. Att föräldern hjälper till och bestämmer ibland bygger teamwork och att om lär sig att man kan följa ibland också.

De två sistnämnda missade dom när Trump växte upp :P
Citera
2025-10-03, 14:37
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag frågade ofta mina barn vad de ville ha till middag, ety fantasin tryter ibland om man inte vill köra samma 5-7 rätter om och om igen. Det är inte samma sak som att de alltid fick sin favoritmat. Det blev folk av dem.

Plus att det är en inledning till att dom följer med och handlar och eller hjälper till med maten. Eller lär sig beställa sin mat på krogen. Så att det inte bli ett våp som inte kan något när dom blir stora.
Citera
2025-10-03, 14:49
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discrip
Ja, kan vara. Min egna unge skulle hålla på att krångla hela tiden som barn. Jag och min mamma var hård: ”nej! Det gör vi inte!”

Medan farsan som vanligt var för snäll: ”ajajaja okeeej ååkääääjjj”

Ungen har autism
Jag menar bara att TS alltså har observerat en mamma och hennes unge, mamman försöker tjata på ungen att välj nu ett bord. Du får välja vilket som helst. Bara välj något av dem. Skiter i om du pekar på ett bord tvärs över gatan, då har du i åtminstone tagit ett beslut.

Och TS drar av någon egendomlig anledning slutsatsen att "Oj vilken bortskämd unge. Hon bestämmer säkert precis allt hela dagarna över den stackars familjen". Det har han ju ingen aning om. Det kan lika gärna vara precis tvärt om. Ungen kan aldrig ta ett beslut.
Citera
2025-10-03, 15:27
Medlem
Matadhamsters avatar
Barn blir inte narcissister av att få välja bord när de är ute. Självklart ska barn få välja de också ibland och då allt ifrån vad man ska äta, vad man ska göra, vilken film man ska se till vad de ska ha för färg på olika saker, kläder, mm.

Sedan är ett nej, nej. Jag är en strängare person och kan säga till på skarpen till sist om ett barn motsätter sig allt eller inte "accepterar" att jag bestämt något. Att ungar då får fatta en rad beslut lär dem snarare att deras vilja är betydelsefullt för dem omkring dem samtidigt som de också ska anpassa sig när de inte kan få som de vill. Att sedan släppa på saker som inte är viktigt är inte att skapa en narcissist utan att förebygga att barn blir brottsoffer i framtiden. Att de lär sig att dominans inte är det naturliga utan att människor tar hänsyn till dem och vad de vill.

Vuxna som är oberäkneliga och hela tiden ger efter och sedan exploderar eller än värre, slår barnen när de sedan inte kan hantera saker skadar deras utveckling- inte de som frågar vilket bord de ska sitta vid eller vad barnet vill äta.

Samma sak med narcissism. Vuxna som försummar barn och sedan höjer dem till skyarna och levererar en svartvit bild av andra människor, påtvingar barnet egenskaper och roller samt inte lär dem sociala spelregler utan istället skambelägger, är aggressiva oavsett om det är öppet eller passiv aggressivt och omigen präntar in grandiosa föreställningar- skapar narcissistiska barn- inte de som låter dem välja bord på en restaurang.

Vissa barn har även autistiska personlighetsdrag eller tvångsmässiga och mår då bra av att man låter dem välja fram tills dess att de släpper sina vanor. Barn kan även må bra av att saker är som de är vana vid i miljöer utanför hemmet.

Kan ta ett exempel. Jag skulle köpa en Bamsemugg till en unge som fick välja alla fritt i butik. Jag föredrog en grön iom att mitt kök går i grönt. Barnet ville ha en ljusblå mugg. Köpte såklart bägge två. Barnet vägrade sedan hela året att dricka ur den gröna muggen. Ok de är väl samlarobjekt men även om ungen bara var 3 så visste den uppenbart redan i affären vilken mugg som kändes bäst och som den upplevde som finast. Det var onödigt att köpa två och även om jag köpt fler ur serien så hade de inte kommit till användning så jag borde ha lyssnat i affären. Trots allt var det inte jag som skulle dricka ur muggarna och det var bara de olika blåa som barnet tittade på.
Citera
2025-10-03, 15:29
Själv har jag reagerat när mammor och pappor av idag är för mycket lärare med sina väldigt små barn. Minns en liten, liten pojke som satt på tåget och fascinerades av utsikten: himmelen, molnen, tågen och allt vad han nu tittade på genom fönstret. Istället för att låta pojken vara ifred och titta ut alldeles för sig själv och låta sig fascineras och drömma sig bort, påbörjade den ”duktiga” mamman en slags lektion i elementär fysik och astronomi. Det retade upp mig lite minns jag och jag tyckte hon borde ha lämnat pojken ifred med sin fina upplevelse istället för att trycka på honom kunskaper han inte själv bad om i den stunden.
Citera
2025-10-03, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Satt på Cafe och jobbade häromdagen och gjorde en intressant observation.

Det dök upp två mammor med varsin jäntunge i 4-årsåldern i släptåg. Jag var enda sittande gästen, så det fanns gott om lediga bord.

När de köpt sin fika uppstod en lång utfrågning från framför allt den ena mamman till dottern om var de skulle sitta.

-Var vill du sitta Nova?
-Blir det här bordet bra eller vill du sitta vid fönstret?

Nova hade inte så mycket åsikter till att börja med, men mamman fortsatte utfrågningen ett tag tills hon äntligen som förälder bestämde var de skulle sitta. När de tagit av sig jackorna och lagt ifrån sig väskor och ställt ned fikat och satt sig ned så kommer Nova på att hon vill sitta vid ett annat bord.

Sagt och gjort. Mammorna samlar ihop sitt pick och pack och går över till det andra bordet. Klart Nova ska få bestämma det

Jag betraktar förbluffad spektaklet. Tanken hade aldrig slagit mig när mina barn var i den åldern att ens fråga dem om en sådan sak. Är det såhär vi skapar en generation narcissister? Hur resonerar en sådan förälder?

En generations fråga. Av någon konstig anledning främst kvinnor men även en del män så kör dom med det här "Det jag blev utsatt för ska minsann inte mina barn få lida för!" Så nu gäller helt fria tyglar nä men jag fick aldrig slå med gaffeln i bordet så mitt barn ska minsann få göra det..osv osv gäller 80-90 talister.
Citera
2025-10-03, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Mja, man får ju anpassa efter åldern tänker jag. En 10-12 åring kan man fråga var de vill sitta, men en 4-åring kan knappast fatta ett bra beslut ens om en sådan sak. Tror också det kan vara en viss trygghet för ett litet barn att föräldern har koll och inte ber lilla jag att fatta alla vardagliga beslut.

Men om barnet hunnit bli 25 och jobbar på bank kan man även fråga om bostadslånet

haha, håller helt med på alla punkter
Citera
2025-10-03, 15:46
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discrip
Ja, kan vara. Min egna unge skulle hålla på att krångla hela tiden som barn. Jag och min mamma var hård: ”nej! Det gör vi inte!”

Medan farsan som vanligt var för snäll: ”ajajaja okeeej ååkääääjjj”

Ungen har autism
Fast med autism eller autistiska drag så får man välja sina strider.

Ungen krånglade inte för att vara jobbig utan för att den hade det jobbigt.

Sedan så är utbrotten hos vissa barn som så att de kan hålla på i 40-50 minuter oavbrutet och då måste man vara medveten om vad som kan skapa framtida utbrott och vara mer tydlig (sträng) men även ta hänsyn till att saker inte känns bra och plocka bort situationer och sammanhang som kan leda till affektutbrott.

De barnen mår bädt av att man är lugn och tålmodig, låter dem skrika ur sig utan att man börjar stressa själv kring det utan låter det rinna av dem men är där samt att man är konsekvent med tydlighet kring hur saker är. Vilka regler gäller, när kan barnet få tänkas göra som det önskar (att man ger efter) och när menar man allvar i att nej, är nej.

Mina syskon går att dela upp i gruppen (jag har många syskon och är äldst) där ena halvan av dem skrek tills de spydde, blev nästan våldsamma eller närmast tuppade av. Andra halvan var beskedliga, fogliga och hade istället behövt uppmuntran i att visa mer vilja och framåtanda.

Det enda jag ångrar när jag ser tillbaka är att den ena som alltid höll på och satte spjärn emot allt och trilskades och fick utbrott istället skulle ha lyfts upp mer av mig och jag ångrar att jag inte kramade ungen mer utan höll hårt i "Barn över tre år kan gå själv, lyft på fötterna och skärp dig nu!" Och att den mest beskedliga av ungarna inte heller fick mer uppmärksamhet och blev mer buren och uppmuntrad av mig. Jag var dock själv inte myndig och gjorde så gott jag kunde efter kapaciteten jag hade för de olika barnen.

Du glömmer att även om vi lösgör oss ifrån de negativa bemötanden vi själva fick är vi låsta vid dem när vi försöker navigera oss i hur man uppfistrar barn. Människor överallt var mycket stränga med mig. När jag ser tillbaka så var det även väldig överdrivet då jag inte var ett barn i behov av stränghet och disciplin överallt. Men det färgade givetvis mig i att jag själv var mer sträng i att det jag säger, gäller.

Jag är medelålders idag och ser inte poängen med varför barn måste lyda hela tiden. Jag var givetvis mycket varm och kärleksfull också med barn och det är det som mest präglade mina relationer till dem men ändå.
Citera
2025-10-03, 15:48
Medlem
Finns pedagogiska fördelar
som att lära sig att ta beslut, värdera olika alternativ, de känner sig inkluderade mm
Det är när det får ta alla beslut. Som man blir en curlingförälder
Citera
2025-10-03, 15:51
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är perverst att fråga barnen saker på den nivån.
Ser ofta föräldrar som önskar att barnen väljer något från menyn.
Helt meningslöst, ge dom spagetti eller pannkakor, så blir alla nöjda.

När de senare frågar efter något annat, kan dom så klart få välja!

Minnen från en museal Handelsbod som sålde lösgodis i papperstrutar: Mamma eller pappa kommer in genom dörren med sina barn och säger: Nu barn ska ni få köpa en strut godis som man gjorde förr i tiden och ni får välja precis själva vad ni vill ha! Familjen kommer närmare köpmandisken och barnet pekar på glasburken med Kungen av Danmark. Nej, den tycker du inte om säger mamma. Barnet pekar då på fruktspiraler. Nä, dom äter du aldrig upp, säger pappa. Och så fortsatte det ända tills att mamma eller pappa slutligen bestämmer att struten skall fyllas med geléhallonen. Det slog liksom aldrig fel! Bättre att föräldrarna då bestämmer istället för att barnen känner sig lurade på löftet att få göra sitt eget val och själva ta konsekvenserna av det valet.
Citera
2025-10-03, 15:54
Medlem
Ja men man låter inte de bestäms utan att vara med och bestämma. Tex om man satt sig ner, och barnet då säger jag vill sitta där istället. Då får ju barnet motivera, sen bestämmer man som vuxen.

Tex jag vill sitta på det bordet, de har bättre utsikt/ det är jämte lekhörnan etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in