• 2
  • 3
2025-10-03, 18:41
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
IMAX i Fisketorvet i CPH är grym. Vi ser alla storfilmer där.

Den är riktigt bra.
Citera
2025-10-03, 18:59
Medlem
psykadelikatessens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BankarBenny
Jag grottade ned mig lite i IMAX-formatet häromdagen och blev ganska överraskad av hur snårigt det är.

Det ursprungliga formatet med den högsta kvaliteten är helt analogt: 70mm film inspelat horisontellt med 15 perforeringar per bild, som förutsätter en speciell sorts monster-projektor för att kunna visas. I den här varianten är kvaliteten på bilden helt oöverträffad, den bästa tänkbara digitala kameran eller projektorn kommer inte i närheten.

Men som vi vet har > 99% av biografer gått över till digitala projektorer, majoriteten av dem med 2K upplösning. Och detta gör ju saken lite knepig, eftersom det i själva fallet inte spelar lika stor roll om du spelat in med en ordentlig IMAX-kamera, när din film ändå måste scannas digitalt och sedan visas digitalt.

Jag har sett ett par IMAX-filmer på Mall of Scandinavia och tyckte det var bra, men jag fick aldrig någon riktig ”wow”-känsla. Det är nu i efterhand som jag fått reda på att de kör en ”Dual 2K projector” uppsättning, dvs. 2st projektorer i 2K kvalitet som spelar upp samma bild (skälet till 2st projektorer är framförallt för ljusstyrkan och färger, det ger inte högre upplösning).

Även om det är en enorm förenkling och kvaliteten på bilden självklart inte är bättre, så är det tekniskt sett inte fel att säga att min 4K LG TV som jag har hemma faktiskt har högre upplösning än projektorerna de använder på en IMAX-bio, vilket känns lite lustigt.

Av vad jag kan se ligger den närmsta ordentliga IMAX-bion i Köpenhamn, och det verkar tyvärr bara finnas ett 30-tal kvar i hela världen, om inte färre.

Så: är det någon här som upplevt den ”riktiga” varan och kan uttala sig om hur det är?
Vad är poängen, finns inte ens någon IMAX film som är producerad för formatet - det är nån form av hybridisering, för filmen är för dyr att skjuta hela filmer så...
Citera
2025-10-03, 19:30
Medlem
Trevligt.kontos avatar
På Cosmonova ja när det begav sig. Hade gärna sett riktig långfilm, Köpenhamn är närmast tror jag. Var nära att se Openheimer men det rann ut i sanden.

Oddysey filmas helt på Imax FILM, den är jag pepp på.
Citera
2025-10-03, 19:30
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykadelikatessen
Vad är poängen, finns inte ens någon IMAX film som är producerad för formatet - det är nån form av hybridisering, för filmen är för dyr att skjuta hela filmer så...

Oddysey som kommer nästa år är 100% IMAX fil
Citera
2025-10-03, 19:57
Moderator
Tystnads avatar
Japp jag har sett riktigt en gång för säkert 10 år sedan på just IMAX-bion i Köpenhamn ,som jag minns det var biografen ganska nyöppnad.

Det var en fantastiks upplevelse ett av dom bästa filmer jag sett.

Sedan var jag på någon IMAX-bion i London , tror det var på någon typ av större museum ,för antal år sedan men den var ingen höjdare möjligt det var som TS skriver digitaliserat
Citera
2025-10-03, 20:31
Medlem
BankarBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raksol
Jag skulle säga att duken storlek i förhållande till salongen och antal platser ändå gör att
IMAX (Stockholm) ger mervärde mot en traditionell salong i många fall, däremot tycker jag personligen att ljudnivån på IMAX varit för stark vid ett par visningar jag varit på så det drar ner värdet för mig personligen.

I teorin kan man absolut argumentera för att dukstorleken kan motivera 4k istället för 2k, men jag har aldrig själv suttit på IMAX 2K och känt att det är lågupplöst eller synliga pixlar.

Och; i praktiken så är det mycket annat som spelar in när det kommer till upplevd skärpa eller ”upplösning” såsom filmens val av linser (skarpa eller mjuka linser?) , kornighet, digital sensor eller 35mm / 65mm film etc etc. Så det blir snabbt lite mer komplext än bara antalet pixlar.
Nej, jag förstår. Och alltså, jag själv har aldrig känt mig direkt ”missnöjd” med IMAX heller, men jag har samtidigt inte känt att bilden varit speciellt annorlunda jämfört med en vanlig bioupplevelse, och det är väl lite där skon klämmer, känner jag.
Citera
2025-10-03, 20:32
Medlem
BankarBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Japp jag har sett riktigt en gång för säkert 10 år sedan på just IMAX-bion i Köpenhamn ,som jag minns det var biografen ganska nyöppnad.

Det var en fantastiks upplevelse ett av dom bästa filmer jag sett.

Sedan var jag på någon IMAX-bion i London , tror det var på någon typ av större museum ,för antal år sedan men den var ingen höjdare möjligt det var som TS skriver digitaliserat
Läckert! Vad var det för film du såg på IMAX-bion i Köpenhamn?
Citera
2025-10-03, 22:44
Medlem
sommarlovs avatar
På Cosmonova/Naturhistoriska i Stockholm var det förr mycket sånt, jag har själv sett filmen och rullarna!

En film som bara visades på några få platser var Samsara, är allt lite ledsen att den inte visades i Sverige.
Det kan inte vara många filmer som gjordes på det sättet?
Citera
2025-10-04, 11:31
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BankarBenny
Läckert! Vad var det för film du såg på IMAX-bion i Köpenhamn?

Vad jag minns var det en sammanslagning av många olika "genom flygningar med kamera" i olika miljöer, djungel, alperna, berg, fantastiska skogar, samt under vatten med dykare .
Citera
2025-10-07, 20:58
Moderator
Neksnors avatar
En sak som bidragit till att digital visning har slagit igenom ordentligt bör vara att det är lättare och snabbare att distribuera på det sättet.
Som jämförelse kan nämnas Ingmar Bergmans Det sjunde inseglet. Filmen är 96 minuter lång, vilket inte är särskilt långt idag, och på 35 mm-film (24 fps) innebär det en längd på 2620 meter. En standardrulle för 35 mm-film rymmer ca 20 minuter eller ca 540 meter film, så den här filmen distribueras på 5 rullar. En rulle är (min uppskattning) ca 40 cm i diameter och ca 4 cm tjock, så lådan som filmen skickas i både väger och tar plats. Vid visning ska maskinisten sedan byta rulle under uppspelning eller tejpa (klistra?) ihop filmen till en enda stor rulle.
Jämför med att ladda ner en fil och lägga in den i uppspelningsappen.
Om vi tänker oss Det sjunde inseglat i Imax så hade filmen blivit 96*102,7=9859,2 meter lång, vilket hade krävt 18 rullar med samma diameter som 35 mm-rullarna, men ungefär dubbelt så tjocka. Lådan som filmen skickas i hade blivit nästan en och en halv meter hög.
Citera
2025-10-07, 22:14
Medlem
BankarBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En sak som bidragit till att digital visning har slagit igenom ordentligt bör vara att det är lättare och snabbare att distribuera på det sättet.
Som jämförelse kan nämnas Ingmar Bergmans Det sjunde inseglet. Filmen är 96 minuter lång, vilket inte är särskilt långt idag, och på 35 mm-film (24 fps) innebär det en längd på 2620 meter. En standardrulle för 35 mm-film rymmer ca 20 minuter eller ca 540 meter film, så den här filmen distribueras på 5 rullar. En rulle är (min uppskattning) ca 40 cm i diameter och ca 4 cm tjock, så lådan som filmen skickas i både väger och tar plats. Vid visning ska maskinisten sedan byta rulle under uppspelning eller tejpa (klistra?) ihop filmen till en enda stor rulle.
Jämför med att ladda ner en fil och lägga in den i uppspelningsappen.
Om vi tänker oss Det sjunde inseglat i Imax så hade filmen blivit 96*102,7=9859,2 meter lång, vilket hade krävt 18 rullar med samma diameter som 35 mm-rullarna, men ungefär dubbelt så tjocka. Lådan som filmen skickas i hade blivit nästan en och en halv meter hög.
Ja jisses, det måste varit ett riktigt projekt förr i tiden att distribuera filmer på det sättet. Går knappt att jämföra med den här digitala eran.

Sedan ligger det något i hur det digitala alternativet gör uppspelningen så mycket enklare också, som någon annan skrev här tidigare och som du var inne på - nu behöver filmen inte längre hanteras av en lika utbildad biografmaskinist, vilket breddar distribueringen ytterligare, i och med att det blir enklare att driva biograf.

Allt detta är fullt förståeligt och det finns en hel drös av fördelar med det digitala förstås, men trots det känns det ändå lite vemodigt tycker jag.

Det är på gott och ont som man kan få en sådan bra tittarupplevelse hemma i soffan, bions ”magi” känns tyvärr lite förlorad.
Citera
2025-10-07, 23:31
Medlem
drinksareonmes avatar
Att se en film i The sphere i Las Vegas hade varit riktigt tror dock inte de visar film.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in