Citat:
Ursprungligen postat av
Lassekkongo
Hej!
Jag har bott i hyresrätt i 10år och trivs bra där jag bor, det jag undrar är om det är lönsamt på en 10-13års period att köpa en bostadsrätt i en bostadsrättsförening med 0 i lån?
Hyresrätt: 5700, vatten,el, garage 1000. 6700.
Bostadsrätt, 1miljon, avgift 2700. Insats 330tkr.
Kapital kvar på kontot 1miljon.
Liten förening med endast 10 lägenheter med noll i lån.
Hur hade ni resonerat?
Det är svårt att sia om, beror mycket på vart lägenheten är belägen.
Ligger den i en kommun där det finns en stabil arbetsmarknad och vettiga pendlingsmöjligheter kan det nog vara en god ekonomisk möjlighet om du räknar på så lång sikt.
Din HR ägs av någon som vill ha avkastning på sitt kapital så hyran kommer att gå upp varje år, BRF ägs av medlemmarna och där skall syftet vara att ge så bra boende som möjligt för en så låg kostnad som möjligt.
Sen en brasklapp en sån liten förening kan vara riskabel och du bör se över hur underhållsplaneringen ser ut. Kan vara bra med 0 i belåning men då skall man veta att skulle det behövas en rotrenovering så kan kostnaderna springa iväg, även på en mindre fastighet blir det lätt 10 miljoner då får antingen medlemmarna i föreningen lägga in en extra betalning eller så får föreningen låna upp dessa.
Så det är extremt viktigt att du tittar igenom hur föreningen sköts inte enbart titta på nuvarande belåning.
Personligen så ser jag bostaden i första hand som en bostad, så det måste du känna själv om du får en bättre bostadssituation??
Lycka till.
Själv har jag tyvärr aldrig bott i en HR. BR eller äganderätt(Villa) har varit det enda gångbara alternativet.