2025-10-03, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Jag bor bra idag, det är alltså samma område men tvärs över gatan bara, räknar jag på sbab blir alla avgifter totalt runt 6000 om budgivningen slutar på 1mkr samt 330k i insats, mao samma utgift som min hyresrätt.

Det som oroar mig är att jag vill ha ett bekymmerfritt ägande och inte engagera för mycket iaf.

Problemet med hyresrätt är att på 10år. Betalar jag ca 670k till det kommunala fastighetsbolaget, så det borde vara en nobrainer att köpa tänker jag?

Om du inte vill engagera dig i ditt boende ska du inte flytta till en så liten förening. Det behövs både en styrelse och en valberedning och då måste säkert minst hälften av de boende engageras för att det ska gå runt. Det är galet frustrerande att bo i en liten förening där flera av de boende vägrar engagera sig, är "galna" så man inte vill att de ska vara med, inte kan språket, är för gamla, osv. Att de väljer att bo så är hyfsat egoistiskt och jag gissar på att det kanske känns jobbigt för dig i längden om du är en normal person.
Alternativt kanske du inser att det är ganska kul att ställa upp för att göra boendet bättre och du lär känna några trevliga grannar.
Citera
2025-10-03, 14:51
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Priserna faller för att det är lågkonjunktur. Men priserna på bostadsrätter kommer knappast att falla så mycket att hyresrätter blir mycket dyrare. Det kommer liksom inte att hända.
Just nu håller man på att höja hyror i hyresrätter, så jag tror att det är en tillfällig dipp på bostadsrätter.
Vad du måste akta dig för är dåliga bostadsrättsföreningar. Kolla upp deras ekonomi och likviditet.

Om en förening har noll i skulder, så antar jag att det är en bra förening när stambyte och annat har gjorts för 10år sedan, finns det något annat att kolla upp innan visning? Någon speciell hemsida att söka på?
Citera
2025-10-03, 14:55
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Räntan mer än fördubblades ju nu 2022-2023 - halverades priserna?

https://www.nordea.se/Images/154-302...-2025-2506.png
Pristoppen nåddes 2022 och priserna har gått ner ca 10% sedan dess. Om dessa räntor varit kvar i några år hade nog priserna fortsatt sjunka. Under samma tid tror jag maten stigit 20% så fallet är större än man ser.

Priset på en bostad är komplext och beror alltid på vad grannen sålde för. Detta gör att bostadspriser inte kan variera särskilt mycket på kort tid, en inbyggd seghet.

1990 är undantaget med skarpa prisfall, men då var nyheterna fyllda med krisrubriker och arbetslösheten steg brant och vi är inte där nu.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-03 kl. 15:01.
Citera
2025-10-03, 14:57
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Om en förening har noll i skulder, så antar jag att det är en bra förening när stambyte och annat har gjorts för 10år sedan, finns det något annat att kolla upp innan visning? Någon speciell hemsida att söka på?
booli har all info om BR-föreningar, sök upp den aktuella lägenheten där. Eller ta någon annan i samma hus, booli har Slutpriser 10 år tillbaka så att du kan hitta någon i samma förening.

Man kan kolla att föreningen äger marken, de som har arrende kan räkna med höjningar. Men mindre orter antar jag att de alltid äger marken, som har lågt värde.
Citera
2025-10-03, 14:57
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:

Det låter som en sund bostadsrättsförening.
Annars är årsredovisningen bra att kolla upp. Sedan 1:a januari 2025 är det ett krav på att bostadsrättsöreningar skall skicka in årsredovisningar och revisionsberättelse till Bolagsverket.
Du borde alltså kunna hitta årsredovisningar efter 1:a januari -25 på www.bolagsverket.se

Sedan finns ett antalalternativa sidor. Den här är rätt bra, då den listar krav som skall finnas med i en årsredovisning https://www.bostadsratterna.se/kunsk...arsredovisning

Lagändringen verkar vara riktigt bra, då man slipper att bläddra bland totalt obegripliga och kaosartade redovisningar.
Citera
2025-10-03, 15:01
Medlem
Citat:
Hej!

Jag har bott i hyresrätt i 10år och trivs bra där jag bor, det jag undrar är om det är lönsamt på en 10-13års period att köpa en bostadsrätt i en bostadsrättsförening med 0 i lån?

Hyresrätt: 5700, vatten,el, garage 1000. 6700.

Bostadsrätt, 1miljon, avgift 2700. Insats 330tkr.

Kapital kvar på kontot 1miljon.

Liten förening med endast 10 lägenheter med noll i lån.

Hur hade ni resonerat?

Det är svårt att sia om, beror mycket på vart lägenheten är belägen.
Ligger den i en kommun där det finns en stabil arbetsmarknad och vettiga pendlingsmöjligheter kan det nog vara en god ekonomisk möjlighet om du räknar på så lång sikt.
Din HR ägs av någon som vill ha avkastning på sitt kapital så hyran kommer att gå upp varje år, BRF ägs av medlemmarna och där skall syftet vara att ge så bra boende som möjligt för en så låg kostnad som möjligt.
Sen en brasklapp en sån liten förening kan vara riskabel och du bör se över hur underhållsplaneringen ser ut. Kan vara bra med 0 i belåning men då skall man veta att skulle det behövas en rotrenovering så kan kostnaderna springa iväg, även på en mindre fastighet blir det lätt 10 miljoner då får antingen medlemmarna i föreningen lägga in en extra betalning eller så får föreningen låna upp dessa.
Så det är extremt viktigt att du tittar igenom hur föreningen sköts inte enbart titta på nuvarande belåning.
Personligen så ser jag bostaden i första hand som en bostad, så det måste du känna själv om du får en bättre bostadssituation??
Lycka till.
Själv har jag tyvärr aldrig bott i en HR. BR eller äganderätt(Villa) har varit det enda gångbara alternativet.
Citera
2025-10-03, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klokhet
BRF-priserna kommer att falla och det rejält, de kommande åren. Jag är lite i samma situation som du och tänker hyra ett bra tag till, varefter jag går in på marknaden till ett betydligt bättre pris.

.

Det är ju enbart ett problem om du behöver sälja under den tiden som priserna dippat.

Annars har du möjligheten att gå igenom fallet, ändå bo där eller hyra ut det, och sen sälja på nästa uppgång.

Klart, om man VET med 100% säkerhet att priserna ska ner 50% eller mer, så kan man ju lika gärna vänta på fallet innan man kliver in.

Men det här med att tajma marknaden, det är många som har försökt och väldigt få har lyckats.
Citera
2025-10-03, 15:15
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
BRF-priserna kommer att falla och det rejält, de kommande åren. Jag är lite i samma situation som du och tänker hyra ett bra tag till, varefter jag går in på marknaden till ett betydligt bättre pris.

.

Sen när marknaden gått upp 200% till, skall du fortfarande vänta på att det kraschar då? Att bubbelidioter som du aldrig någonsin lär sig..
Citera
2025-10-03, 15:22
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Br eller hr spelar inte så stor roll förutom ev lite ekonomiskt.
Bor man i lägenhet har man ju alltid minst en kaos eller kaozgranne.
Citera
2025-10-03, 16:34
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Följande är anledningarna, men de skall inte tas individuellt utan som en samlad kraft:

* Det är slut på räntesänkningarna. Tvärtom lär räntan höjas, på längre sikt. Inte för att det går bra för landet utan helt sonika för att inflationen drar iväg. Ett stagflationslikande dilemma.

* Total Cost of Ownership stiger. Ta saker som internet och soptömning och summera alla saker som påverkar boendekostnaden så ser man att alla kostnader som påverkar den totala boendekostnaden bara går upp och upp. Även kostnadshöjningarna för att ha en bil och liknande har ökat radikalt, tack vare diverse politiska beslut, vilka även förstört vår egen bilindustri, med allt vad påföljder det har.

* Sverige, såväl som hela EU, mår inte bra. En av anledningarna är en oerhört kostsam massinvandring och en annan är att vi har investerat i feminism istället för försvar. Besluten de feministiska liberala politikerna har tagit för landet på en mängd olika områden (t ex invandring, energi, försvar, miljö, inkvoteringar) är rent katastrofala. Alla politiker, och media, som har bidragit till denna katastrof borde ställas inför rätta, då de dessutom har ljugit och förmörkat.

* Vi har haft en prisuppgång i bostäder som saknar motstycke i modern tid. Detta helt utan korrigeringar.

* Arbetslösheten stiger och lär fortsätta stiga, mycket p g a skäl som angivits ovan.

* Utbudet av bostäder är rekordhögt, emedan det föds färre och färre barn.

* Världen som sådan blir allt otryggare, där diktaturer har tillåtits ta ett allt större spelrum, både inom den ekonomiska och den militära sfären. Feminismen har helt förstört större delar av EU och har tillåtits infektera även USA, fram tills Trumps intåg. Putin och Xi klappar förtjust händerna åt batikhäxornas övertag - vilka har använt våra skattepengar till förstaklassbiljetter till miljökonferenser istället till för försvar och företagsvänligt klimat. De har dessutom trollat bort vår energiförsörjning och helt nedmonterat vår bilindustri.

Förutom uteblivna räntesänkningar så talar detta mer för ökade bostadspriser i tryggare områden och minskade bostadspriser i otrygga områden. Klassklyftorna kommer att öka, likaså inflationen och med det kommer priserna att öka. För övrigt kommer även hyror att öka dramatiskt för de som bor i hyresrätt.

Svar till TS blir alltså: Köp och betala till dig själv snarare än till andra.
Senast redigerad av machineman 2025-10-03 kl. 16:49.
Citera
2025-10-03, 17:00
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Det låter som en sund bostadsrättsförening.
Annars är årsredovisningen bra att kolla upp. Sedan 1:a januari 2025 är det ett krav på att bostadsrättsöreningar skall skicka in årsredovisningar och revisionsberättelse till Bolagsverket.
Du borde alltså kunna hitta årsredovisningar efter 1:a januari -25 på www.bolagsverket.se

Sedan finns ett antalalternativa sidor. Den här är rätt bra, då den listar krav som skall finnas med i en årsredovisning https://www.bostadsratterna.se/kunsk...arsredovisning

Lagändringen verkar vara riktigt bra, då man slipper att bläddra bland totalt obegripliga och kaosartade redovisningar.

Jag kollade på booli och hittade detta, en jävla massa siffror haha.

Föreningens fastighet har ett taxeringsvärde på 8 775 000kr.

Årets resultat: 43 549tkr.

2024:

intäkter:

Hyror 300tkr
tvätt 2.5k
garage p-plats. 5k
återbäring 1k.
sparränta 16k.

kostander:

värme 92tkr
kommunal avgift 46tkr
skatt 16tkr