2025-10-04, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockSimba01
Om man utgår ifrån de högsta topparna per timme så måste väl topparna bli högre om man identifierar de högsta kvartarna ? Eller tänker jag fel ?
Kan man behålla per timme eller går det inte ? (inte för jag vet om det behövs)

Tycker du ska binda elpriset alt. månadspris.

Att behöva tänka på elpriset när man dammsuger, det är inte hälsosamt.
Elbil eller att man har ett stort batteri - då lönar det sig med timpris. Inte värt att må dåligt över att elfakturan eventuellt blir lite högre för man var tvungen att tvätta/städa när priser var högt.
Vill tro att du kan spara in dom pengarna med mindre ångest någon annanstans (matinköp eller säg upp något abonnemang).
Citera
2025-10-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Menar solceller med AI system som löser så billig el det går åt mig. Lagrar i batteri och tömmer det varje dag när elen är dyrast.

https://imgur.com/a/6kkPGdY

Det är ett script du har inte ai. Du vill inte ha en chat bot som styr sånt.
Citera
2025-10-10, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
https://imgur.com/a/6kkPGdY

Det är ett script du har inte ai. Du vill inte ha en chat bot som styr sånt.

Den styr allting själv.
När elen är lägst köper den och lagrar batteriet, när elen blir dyr använder den enbart elen från batteriet.
När vi duschar är det från batteriet.

När elen är som dyrast säljer den också el 2 ggr om dagen. Och köper när det är billigast.
Den startar elbilens laddning när det är som billigast och stryper när det blir dyrt.

Jag behöver aldrig kolla när elen är billigast utan den sköter allting

Allt detta på solceller också.
Citera
2025-10-10, 11:19
Medlem
Citat:
Den styr allting själv.
När elen är lägst köper den och lagrar batteriet, när elen blir dyr använder den enbart elen från batteriet.
När vi duschar är det från batteriet.

När elen är som dyrast säljer den också el 2 ggr om dagen. Och köper när det är billigast.
Den startar elbilens laddning när det är som billigast och stryper när det blir dyrt.

Jag behöver aldrig kolla när elen är billigast utan den sköter allting

Allt detta på solceller också.

Tar den även hänsyn till effekttarifferna? För det kan direkt motverka att köpa mycket el när den är billig.
Citera
2025-10-10, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Tar den även hänsyn till effekttarifferna? För det kan direkt motverka att köpa mycket el när den är billig.

Alla har inte effekttariffer ännu, tex mitt nätbolag när inte infört det ännu.
Sen har, vad jag förstår, nätbolagen viss flexibilitet hur de vill införa dem och hur de beräknas. Så det kommer bli knepigt med ett generellt script för det.
Citera
2025-10-10, 12:25
Medlem
Citat:

Låter det vara osagt gällande just köpet av el. Får kolla upp det.

Men eftersom batteriet är lagrat med el så använder jag bara el från batteriet när det är som dyrast tex. Eller om jag kör mkt samtidigt. Jag lagar mat, tvättar och laddar bilen samtidigt då belastar jag inte elnätet överhuvudtaget då all el kommer från batteriet som har lagrat el sedan tidigare.

Den köper och tömmer batteriet två gånger om dagen.
Citera
2025-10-10, 12:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Om klimatmålen ska uppnås så behöver folket vänja sig att leva utan elektricitet.

Ja vi kommer bli tvingade till det av politiker som bor i hus som värms med direktverkande el. Politik handlar om vad andra ska göra.

Och till TS, du kommer inte märka någon skillnad men överväg att binda elpriset så slipper du vara nervös.
Citera
2025-10-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Alla har inte effekttariffer ännu, tex mitt nätbolag när inte infört det ännu.
Sen har, vad jag förstår, nätbolagen viss flexibilitet hur de vill införa dem och hur de beräknas. Så det kommer bli knepigt med ett generellt script för det.

Ja, det kommer att bli bökigt som fan att hitta balansen mellan billig el och ev höjd effektavgift om man köper för mycket.

Jag kommer enbart att göra enkla grejer som att köra tvätt, disk och laddning elbil nattetid, sen blir det som det blir.
Citera
2025-10-10, 14:17
Medlem
Citat:
Låter det vara osagt gällande just köpet av el. Får kolla upp det.

Men eftersom batteriet är lagrat med el så använder jag bara el från batteriet när det är som dyrast tex. Eller om jag kör mkt samtidigt. Jag lagar mat, tvättar och laddar bilen samtidigt då belastar jag inte elnätet överhuvudtaget då all el kommer från batteriet som har lagrat el sedan tidigare.

Den köper och tömmer batteriet två gånger om dagen.

Smart lösning som så, men problemet för dig kan ev bli att det går mycket ström på kort tid när du laddar på de billiga timmarna, och då ryker all besparing pga att effektavgiften blir hög som fan istället.

Men säkert lösbart det också.
Citera
2025-10-10, 14:39
Medlem
Citat:
Smart lösning som så, men problemet för dig kan ev bli att det går mycket ström på kort tid när du laddar på de billiga timmarna, och då ryker all besparing pga att effektavgiften blir hög som fan istället.

Men säkert lösbart det också.

Det skönaste är att slippa tänka när man ska tvätta, ladda bil etc. Man vet att när man väl gör så är det alltid så billigt det kan bli.

Men detta är nytt, får utvärdera efter vintern
Citera
2025-10-10, 16:26
Medlem
Citat:
Det skönaste är att slippa tänka när man ska tvätta, ladda bil etc. Man vet att när man väl gör så är det alltid så billigt det kan bli.

Men detta är nytt, får utvärdera efter vintern

Vi har ingen batterilösning ännu, kör fast elpris för att slipa bry oss, även om det oftast kostar lite mer i längden. Ev skaffar vi oss en mindre solcellsanläggning och batteri på sikt för egen bruk om vi bedömer att det lönar sig
Citera
2025-10-21, 19:40
Medlem
Citat:
Ja, det kommer att bli bökigt som fan att hitta balansen mellan billig el och ev höjd effektavgift om man köper för mycket.

Jag kommer enbart att göra enkla grejer som att köra tvätt, disk och laddning elbil nattetid, sen blir det som det blir.

Mitt nätbolag har meddelat nu att de inför avgiften nu från årsskiftet. Men de har valt en modell där en del av överföringen är fast antal öre per kWh och en del är en procentandel av aktuellt spotpris.

Återstår exakt hur hög procent men det är ändå ett schysst upplägg tycker jag. Då är det ännu större skäl att hålla koll på spotpriset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in