Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Det du beskriver finns, det är jag överens med dig om, men det är inte det allmänna tillståndet över hela landet.
Det du beskriver förekommer i storstädernas utanförskapsområden. Det har funnits reportage i vår facktidning om sådana skolor och även jag följer nyheterna och reportagen i media.
De skolor jag jobbat på är det en annan stämning på. Bråk förekommer och har alltid förekommit, även när vi hade bara svenska barn. Man har i vår facktidning även haft reportage från skolor liknande dem jag jobbat på, i mindre och medelstora städer, man får en annan bild än den av en skola i kaos i ett utanförskapsområde.
Jag har aldrig haft kaos i klassrummet, jag har aldrig blivit hotad, aldrig blivit kallad de okvädningsord som du radat upp. Jag har aldrig hört talas om vare sig narkotikahandel eller vapen på de skolor jag jobbat på. Bråk förekommer ja, men inte inte den omfattning och på den nivå som du hävdar.
Jag har haft klasser där invandrareleverna utgjort mer än 50%. De jobbade hårt för att komma in på t ex Naturprogrammet på gymnasiet.
Det jag vänder mig mot är att du och andra i tråden generaliserar utifrån den uppfattning ni VILL ska råda om skolan. Och den generaliseringen är fel.
Till sist: att många lärare lämnar skolan beror inte i första hand på elever som gör kaos. Det beror på alla de sysslor som arbetsgivaren ålägger oss och som egentligen inte har med lärarjobbet att göra. Tid tas hela tiden från vår planeringstid och istället för att planera lektioner förväntas vi t ex vara någon sorts kuratorer, rastvakter, elevassistenter ja t o m lokalvårdare.
I den klassen som jag gick i på 90-talet rådde total anarki. Och det handlade i nästan enbart om svenska elever som förstörde min skolgång. Jag har faktiskt svårt att tänka mig att något liknande förekommer ens idag, kanske bara i extrema undantagsfall. Men, jag har trots denna erfarenhet ändå inga problem att hålla med trådskaparen om att invandringen har förstört den svenska skolan.
Om vi bortser från sådana självklarheter som hur vissa invandrargrupper generellt uppför sig i samhället (och även i skolan) så kan vi istället fokusera på en sådan sak som svenska språket.
När en lärare undervisar så måste han väl genomföra undervisningen på en lämplig nivå, så att alla i klassen kan tillgodogöra sig undervisningen, inte sant. Lägstanivån i en klass där 50% talar dålig svenska, jämfört med en klass där 100% har svenska som modersmål måste självklart vara mycket lägre.
Det måste vara ungefär samma princip som när man som jag har barn i olika åldrar. Låt säga att barnen är 4- och 8 år, och man ska lära dessa om solsystemet. Undervisningen måste läggas på en nivå så att både 4- och 8-åringen hänger med, alltså blir det 4-åringens nivå som blir normerande. För 8-åringen så kommer den undervisningen att vara sämre, jämfört med om jag hade undervisat två stycken 8-åringar.
På samma sätt kommer en klass med 50% invandrare att få en mycket sämre undervisning, eftersom nivån som läraren måste lägga sig på måste bli lägre än vad den annars hade blivit. Och då har vi inte ens tagit upp vissa gruppers IQ-skillnader som gör dessa nivåskillnader omöjliga att få bort genom träning.