2025-10-02, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det är en kombo av utförsäljningen av våra skolor.

Uppdrag granskning: friskolor

Och just det TS pointerar.

Striptease - Alby, Kampen Om Makten I Skolan (SVT 1993)

Det här såg man redan för över trettio år sedan och man har valt att blunda för det.

Gick själv i en skola i en Stockholmsförort som fick ta över elever från en närliggande skola som lades ned. Båda kommunala.
Det var ett inflöde av barn med invandrarbakgrund, lärarna fick utbränningssyndrom, alkoholism m.m.

Det var som Alby dokumentären.

Vad jag aldrig förstod är vad dessa barn förväntade sig få ut av det.
Tittade på videon du länkade och det är så provocerande. Politiker och polisen har alltså daltat med dessa importerade avarter sen 80-90 talet. Den turken som hånflinar och säger att polisen är för mesa… inavel från kusingifte? De älskar att skapa kaos.

Vill verkligen träffa lärarna i videon. Lärare var bakbundna redan då.

Jag kommer rösta SD för första gången nästa år. Önskar jag hade gjort det tidigare.
Citera
2025-10-03, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det du beskriver finns, det är jag överens med dig om, men det är inte det allmänna tillståndet över hela landet.
Det du beskriver förekommer i storstädernas utanförskapsområden. Det har funnits reportage i vår facktidning om sådana skolor och även jag följer nyheterna och reportagen i media.

De skolor jag jobbat på är det en annan stämning på. Bråk förekommer och har alltid förekommit, även när vi hade bara svenska barn. Man har i vår facktidning även haft reportage från skolor liknande dem jag jobbat på, i mindre och medelstora städer, man får en annan bild än den av en skola i kaos i ett utanförskapsområde.
Jag har aldrig haft kaos i klassrummet, jag har aldrig blivit hotad, aldrig blivit kallad de okvädningsord som du radat upp. Jag har aldrig hört talas om vare sig narkotikahandel eller vapen på de skolor jag jobbat på. Bråk förekommer ja, men inte inte den omfattning och på den nivå som du hävdar.
Jag har haft klasser där invandrareleverna utgjort mer än 50%. De jobbade hårt för att komma in på t ex Naturprogrammet på gymnasiet.

Det jag vänder mig mot är att du och andra i tråden generaliserar utifrån den uppfattning ni VILL ska råda om skolan. Och den generaliseringen är fel.

Till sist: att många lärare lämnar skolan beror inte i första hand på elever som gör kaos. Det beror på alla de sysslor som arbetsgivaren ålägger oss och som egentligen inte har med lärarjobbet att göra. Tid tas hela tiden från vår planeringstid och istället för att planera lektioner förväntas vi t ex vara någon sorts kuratorer, rastvakter, elevassistenter ja t o m lokalvårdare.

I den klassen som jag gick i på 90-talet rådde total anarki. Och det handlade i nästan enbart om svenska elever som förstörde min skolgång. Jag har faktiskt svårt att tänka mig att något liknande förekommer ens idag, kanske bara i extrema undantagsfall. Men, jag har trots denna erfarenhet ändå inga problem att hålla med trådskaparen om att invandringen har förstört den svenska skolan.

Om vi bortser från sådana självklarheter som hur vissa invandrargrupper generellt uppför sig i samhället (och även i skolan) så kan vi istället fokusera på en sådan sak som svenska språket.

När en lärare undervisar så måste han väl genomföra undervisningen på en lämplig nivå, så att alla i klassen kan tillgodogöra sig undervisningen, inte sant. Lägstanivån i en klass där 50% talar dålig svenska, jämfört med en klass där 100% har svenska som modersmål måste självklart vara mycket lägre.

Det måste vara ungefär samma princip som när man som jag har barn i olika åldrar. Låt säga att barnen är 4- och 8 år, och man ska lära dessa om solsystemet. Undervisningen måste läggas på en nivå så att både 4- och 8-åringen hänger med, alltså blir det 4-åringens nivå som blir normerande. För 8-åringen så kommer den undervisningen att vara sämre, jämfört med om jag hade undervisat två stycken 8-åringar.

På samma sätt kommer en klass med 50% invandrare att få en mycket sämre undervisning, eftersom nivån som läraren måste lägga sig på måste bli lägre än vad den annars hade blivit. Och då har vi inte ens tagit upp vissa gruppers IQ-skillnader som gör dessa nivåskillnader omöjliga att få bort genom träning.
Citera
2025-10-03, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxidregn
Rent kunskapsmässigt och med det faktum att deras dominansbeteende och vidriga uppförande inte passar överens med svenska normer och värderingar?

Hur kommer det sig att på 1940 talet kunde en lärarinna hantera en klass på 50 elever men det går knappt att bedriva undervisning med elever på 20-25 elever i dagens Sverige? Spelar ingen roll om Aziz har 12 elevassistenter, han kommer ändå kaoza.

När erkänner vi?
För att Sossarna aldrig kommer att erkänna det, de har tagit in en massa olika folkgrupper till Sverige och låtit vanliga svenska barn bli ofrivilliga offer för en påtvingad integration.
Citera
2025-10-03, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vavadejasa
Så blir det när ”alla är lika mycket värda”, alla får pris och ingen vann o.s.v.

Ute i verkliga livet ser det annorlunda ut. Det blir en chock när klivet in i vuxenlivet visar sig att man inte lärt sig att passa tider, göra som man blir tillsagd eller kallar chefen för idiot, bara för att man känner för det.

Barn ska förberedas för livets krångligheter för att klara sig och konkurrens är inget farligt. Det utbildar.

Det är bara i Sverige vi tror "att alla är lika mycket värda" har med jämlikhet att göra. De andra nordiska länderna har inte anammat mantrat. Som tur är. Att inte synas för oss inte närmare jämlikheten. Alla är inte stöpta ur samma form.

För att TS blir besvarad vill jag nog påstå att den svenska skolan ser sina invandrarelever mycket väl och försöker ge alla elever trygghet. Det finns många förvirrade flickor och pojkar som undrande försöker anpassa sig till dagens fria skola. Inte minst bland invandrarbarnen.
Senast redigerad av Mypointis 2025-10-03 kl. 01:56.
Citera
2025-10-03, 08:14
Medlem
Goto10s avatar
Att svenska skolan generellt är dålig nu kan jag hålla med om. Det finns många anledningar till att det har blivit så illa. Den stora massinvandringen är en bidragande faktor. Men det är inte bara stökiga invandrarungar som är ett problem, det är även personalen.

Skolorna har i sin godhetshets anställt massvis av "lärare" som inte kan ordentlig svenska och som inte har någon egen erfarenhet av hur den svenska skolan fungerar. En grundförutsättning för att man ska kunna lära en annan person något är att man har språkförmågan att ordentligt kunna beskriva och förklara ämnet. Detta saknas hos en betydande andel av personalen, speciellt i våra "utsatta" områden.

För ett tag sedan rapporterades det en del i media om att man skulle börja med språktest av personalen och erbjuda utbildning i svenska för de som inte klarade det. Men hur det blev med det i praktiken det vet jag inte. Eftersom det inte har rapporterats om några framsteg utgår jag därför att situationen är oförändrad, dvs åt helsike.
Citera
2025-10-03, 09:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Högstadieskolan var förstörd redan i början av 60-talet med pakter av uppkäftiga elever som terroriserade lärarna och eleverna.

Det handlade om ett förakt för den demokratiska skolan.
Citera
2025-10-03, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Att svenska skolan generellt är dålig nu kan jag hålla med om. Det finns många anledningar till att det har blivit så illa. Den stora massinvandringen är en bidragande faktor. Men det är inte bara stökiga invandrarungar som är ett problem, det är även personalen.

Skolorna har i sin godhetshets anställt massvis av "lärare" som inte kan ordentlig svenska och som inte har någon egen erfarenhet av hur den svenska skolan fungerar. En grundförutsättning för att man ska kunna lära en annan person något är att man har språkförmågan att ordentligt kunna beskriva och förklara ämnet. Detta saknas hos en betydande andel av personalen, speciellt i våra "utsatta" områden.

För ett tag sedan rapporterades det en del i media om att man skulle börja med språktest av personalen och erbjuda utbildning i svenska för de som inte klarade det. Men hur det blev med det i praktiken det vet jag inte. Eftersom det inte har rapporterats om några framsteg utgår jag därför att situationen är oförändrad, dvs åt helsike.
Stfu 😄 varannan svensk har diagnos är det också invandrarnas fel?
Citera
2025-10-03, 10:04
Medlem
dude2ks avatar
Det är väl redan erkänt?

Försök hitta något som inte är förstört än istället.
Citera
2025-10-03, 11:15
Medlem
För 10-15 år sedan hade varit lämpligt ...
Citera
2025-10-03, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
stfu varannan svensk har diagnos

Det där får du nog allt leda i bevis ... länka till forskningsartiklar granskade av kollegor ...

Annars stfu, som sagt ...
Citera
2025-10-03, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle
Det där får du nog allt leda i bevis ... länka till forskningsartiklar granskade av kollegor ...

Annars stfu, som sagt ...
Du får leta själv ! Sen är folk inte blygga de har diagnoser ?
Citera
2025-10-03, 13:03
Medlem
Märklig trådstart.

Det känns som att forskningen visar att etniskt svenska killar alltid är värst, att de är de som spelar dataspel nätterna igenom och radikaliseras av högerextrema idéer. Det finns ju en anledning till alla skriverier om incels.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in