• 1
  • 2
2025-10-01, 23:33
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Hög avgift (1,45%) och aktivt förvaltad. Ser inte speciellt lovande med andra ord. Dessutom är ju försvarsindustrin högt värderad idag och om det blir fred snart så ser det ju inte lovande ut för fonden.

Tycker också att avgiften låter lite väl hög.

Men däremot så har försvarsindustrin ändå ganska många år för ökning även om kriget mellan Ryssland och Ukraina tar slut imorgon. För ganska många år av satsningar kommer ändå att göras.

Så förmodligen kommer det att vara något år till av ökningar och sen planar branschen ut något år för att åter lyfta i minst fem år. Fortsätter krånglet med Ryssland i några år till så kan du nog räkna med ytterligare minst fem år till av ökning.

Men det går ju att köpa egna aktier..
Citera
2025-10-02, 00:30
Medlem
Skitbra fond för alla Ryssvänner som sitter och gapar om ww3 hela tiden.

Men för oss realister, nej krigståget har gått och priset är alldeles för dyrt.
Citera
2025-10-02, 07:20
Medlem
Många i tråden säger att den är för dyr, berätta gärna för oss korkade och oinsatta vad som skulle vara ett "bra pris"?
Noterar att alternativet, Global Security Fund, verkar vara dyrare nämligen.
Citera
2025-10-02, 09:12
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Många i tråden säger att den är för dyr, berätta gärna för oss korkade och oinsatta vad som skulle vara ett "bra pris"?
Köp bara dina egna försvarsaktier så betalar du ingen avgift alls förutom courtage. Eller köp bara en indexfond så avgiften 0,1-0,4%.
Citera
2025-10-02, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Köp bara dina egna försvarsaktier så betalar du ingen avgift alls förutom courtage. Eller köp bara en indexfond så avgiften 0,1-0,4%.

Jo, mem då får man ju se till att ha koll på sina aktier. Det är ju fördelen med fonder för oss ointresserade. Peta in pengar så sköter nån om det. Klart man ska betala för den ”tjänsten”, men hur mye?

Indexfonder innehåller väl en massa bös som inte drar in pengar? Klimatvänligt, människovänligt, bra för allt. Jag vill ha vapen, porr och knark-fonder.
Citera
2025-10-02, 09:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jo, mem då får man ju se till att ha koll på sina aktier. Det är ju fördelen med fonder för oss ointresserade. Peta in pengar så sköter nån om det. Klart man ska betala för den ”tjänsten”, men hur mye?

Indexfonder innehåller väl en massa bös som inte drar in pengar? Klimatvänligt, människovänligt, bra för allt. Jag vill ha vapen, porr och knark-fonder.
Simpel indexfond slår 80-90% av alla aktivt förvaltade fonder över tid. Om du ska ha fonden länge är mitt råd att du undviker aktivt förvaltade fonder.
Citera
2025-10-02, 14:09
Medlem
Adelsdams avatar
Jag skulle inte gå in och köpa rena försvarsbolag just nu, jag tror peaken har passerats. Däremot tror jag det finns andra bolag med delvis exponering mot försvarsindustrin som fortfarande kan vara köpvärda.
Citera
2025-10-02, 18:40
Medlem
Citat:

Nu är fonden aktivt förvaltad så då får man räkna med ett lite högre pris. Men samtidigt är det en rätt så snäv marknad så att du kan lika gärna göra lite research och köpa dina egna krigsaktier.
Dock är aktivt förvaltade fonder ofta ett rån (svårt att slå index) och sällan värt.

Bara du kan avgöra om du tycker att det är värt det. Du kan ju gå till Avanza och kika på vad andra aktivt förvaltade fonder ligger på. Det brukar dock variera rätt kraftigt.

https://www.avanza.se/fonder/handla-...edTab=overview
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in