2025-10-02, 01:44
Medlem
Ganonitos avatar
Förvisso OT att börja dra in Ryssland och Ukraina i det hela, men mod får väl läsa igenom hela tråden innan han börjar dela ut varningar och sedan klumpa ihop samtliga OT-inlägg i en varning. Klarar andra moderatorer av det så borde OY också klara av det. Hade varit en sak om du hade fortsatt gå OT efter den första varningen, men nu var ju det inte fallet.
Citera
2025-10-02, 08:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Har de tid att varna och moderera har de tid att svara.

Och nej, OY har inte förklarat tillfredsställande varför jag fick två varningar för tre inlägg som ansågs ot. Utom att det första, som inte blev varnat, upptäcktes senare, och därför fock en alldeles egen varning. Tycker du det är en bra förklaring?

Eller som OY själv skrev: 'Skaffa dig en annan brevvän nu, jag har svarat på dina frågor, saken är avslutad för min del.'
Mogen och proffsig attityd, eller hur?

Trots att jag har förklarat för dig hur det kommer sig att ett inlägg varnades separat fortsätter du älta att du vill ha ett svar.

Jag har också berättat för dig att saken är avslutad för min del, är du fortfarande inte nöjd med utfallet och mitt svar finns det rutin för hur man kan gå vidare för att klaga och få saken prövad, till exempel här i Klagomål och kritik.

Istället fortsätter du pm:a mig, jag har annat att göra än att tillgodose ditt behov av att tjafsa med mig.

Om inläggen inte är off topic och varningsvärda kan en diskussion här antagligen komma fram till det i så fall och då finns utrymme för att makuleras varningarna.

Att fortsätta pm:a mig efter att jag sagt att saken är avslutad från min sida är fel väg att yrka på upprättelse.
Citera
2025-10-02, 10:46
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Men snälla! Det är två olika regler, en rp en post om vad en tycker är trams vs vad som är off-topic. Off-topic är inte trams och trams är inte off-topic! Ibland är tramsande off-topic och tvärtom! Du kan gå off-topic utan att det är trams. Du kan tramsa utan att det är off-topic.
Jag vet, men det bryter fortfarande mot samma regel, 0.03, trams och off topic. Det borde ändras till två separata regler.
Citera
2025-10-02, 10:50
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Förvisso OT att börja dra in Ryssland och Ukraina i det hela, men mod får väl läsa igenom hela tråden innan han börjar dela ut varningar och sedan klumpa ihop samtliga OT-inlägg i en varning. Klarar andra moderatorer av det så borde OY också klara av det. Hade varit en sak om du hade fortsatt gå OT efter den första varningen, men nu var ju det inte fallet.
Ja, det är ju vad jag hävdat hela tiden, men mod har vägrat lyssna, och vill dessutom stoppa mig från att PMa, vilket annars är den normala vägen att lösa ett problem om detta.

Och denna tråd tycks inte heller ha gjort någon nytta, ett svar från mod, som duckar ämnet och säger att det är färdigdiskuterat.

Så jag fick två varningar för tre inlägg i samma diskussion, för att mod var trigger happy och varnade innan hen läst hela tråden, hur är det ok?
Citera
2025-10-02, 10:56
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Trots att jag har förklarat för dig hur det kommer sig att ett inlägg varnades separat fortsätter du älta att du vill ha ett svar.

Jag har också berättat för dig att saken är avslutad för min del, är du fortfarande inte nöjd med utfallet och mitt svar finns det rutin för hur man kan gå vidare för att klaga och få saken prövad, till exempel här i Klagomål och kritik.

Istället fortsätter du pm:a mig, jag har annat att göra än att tillgodose ditt behov av att tjafsa med mig.

Om inläggen inte är off topic och varningsvärda kan en diskussion här antagligen komma fram till det i så fall och då finns utrymme för att makuleras varningarna.

Att fortsätta pm:a mig efter att jag sagt att saken är avslutad från min sida är fel väg att yrka på upprättelse.

Varför slog du inte ihop alla OT-inläggen till en varning som andra mods gör? Det löser man enkelt genom att makulera den första varningen och sedan dela ut en ny där alla OT-inlägg står med. Det är väl ändå inte TS som ska straffas för att du inte orkar läsa igenom hela tråden innan du klickar på varningsknappen?
Citera
2025-10-02, 10:57
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Du missar frågan, som är hur det kunde bli två varningar för tre inlägg? Antingen är varje inlägg varningsvärt och då borde det blivit tre varningar (det är inte vad jag vill), eller så var den sidodiskussion jag hade med en annan användare varningsvärd, och då borde det blivit en varning.

Skälet till att det blev två var att du var för snabb, och missade ett inlägg (fö det första, postat tidigare än de andra två). Du kunde ju bara tagit bort det, men valde att varna även för det. Samma hände tydligen en annan användare i tråden.

Och när jag enligt reglerna försöker diskutera det med dig i PM säger du bara att 'det är avslutat'.

Varför inte bara acceptera att du gjorde ett misstag och ta bort den andra varningen?

Finns det något sätt att överklaga, eller är det bara att hoppas att admin eller någon annan mod läser detta och får dig på bättre tankar?
Citera
2025-10-02, 12:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ja, det är ju vad jag hävdat hela tiden, men mod har vägrat lyssna, och vill dessutom stoppa mig från att PMa, vilket annars är den normala vägen att lösa ett problem om detta.

PM-diskussionen ska vara avslutad innan en klagotråd som den här startas. Det förefaller den ju också vara enligt OY.

Efter det ska diskussion tas i tråden och inte parallellt i tråd och PM.

Kan annars hålla med dig om att det är lite väl tetigt med dubbla varningar från samma tråd. Varningen i sig är dock solklar.
Senast redigerad av tempeZZt 2025-10-02 kl. 12:08.
Citera
2025-10-02, 12:49
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
PM-diskussionen ska vara avslutad innan en klagotråd som den här startas. Det förefaller den ju också vara enligt OY.

Efter det ska diskussion tas i tråden och inte parallellt i tråd och PM.

Kan annars hålla med dig om att det är lite väl tetigt med dubbla varningar från samma tråd. Varningen i sig är dock solklar.
Diskussionen har inte tagits parallellt, jag skickade ett (eller möjligen två) PM efter att OY kallat diskussionen för 'avslutad', eftersom mina frågor fortfarande inte var (eller är) besvarade, sen startade jag denna tråd och har inte PMat OY mer.
Reglerna säger ju att man först ska PMa, men om svaret man får är 'detta är avslutat' känns det ju meningslöst, när ens frågor inte besvarats.
Senast redigerad av mikaels 2025-10-02 kl. 12:52.
Citera
2025-10-02, 12:56
Moderator
Citat:
Möjligen, men inte två gånger. Om varje inlägg ska varnas borde jag fått tre varningar, om diskussionen vi vek av på ska varnas borde jag fått en.
Men det finns inget sätt att motivera två varningar, utom just att mod inte såg det tredje (tidigare) inlägget från början, men är det värt en separat varning?

Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Även jag blev dubbelvarnad i samma tråd för två inlägg gjorda med bara minuter emellan, utan föregående varning. Samma moderator, OY. Det verkar alltså vara något han satt i system.

Det rimliga är att inlägg som sker efter varandra i samma tråd och samma diskussionskedja klumpas ihop under samma varning. Det är så övriga moderatorer sköter saken. Annars blir det som Kalkryggar säger att man kan få femtio varningar för en urspårad diskussion som kanske hållit på en hel natt och det är ju helt orimligt.

Du skriver å andra sidan knappt något. Ett inlägg var åttonde dag i genomsnitt. Då är det lätt att slippa varningar. Samtidigt är det inte sådana användare som bidrar till aktiviteten på forumet.
Om det delas ut 2 varningar eller om de klumpas ihop till 1 varning i fall som detta har ingen betydelse.
Blir det fler varningar i framtiden och aktuellt med ohörsamhet så kommer de 2 varningarna att räknas ihop till 1 varning.
Citera
2025-10-02, 14:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Om det delas ut 2 varningar eller om de klumpas ihop till 1 varning i fall som detta har ingen betydelse.
Blir det fler varningar i framtiden och aktuellt med ohörsamhet så kommer de 2 varningarna att räknas ihop till 1 varning.

Det har ju betydelse då användare reagerar i tron att de fått två separata varningar som ligger till grund för en ohörsamhetsavstängning.

Antingen ska det delas ut en varning och anges att den gäller för 3 st. inlägg eller så ska det förtydligas att de två varningarna ses som en enda.

Hade detta gjorts så hade antagligen varken PM-konversation eller klagotråd ens förekommit så att påstå att det saknar betydelse är ju rent trams.
Citera
2025-10-02, 15:00
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det har ju betydelse då användare reagerar i tron att de fått två separata varningar som ligger till grund för en ohörsamhetsavstängning.

Antingen ska det delas ut en varning och anges att den gäller för 3 st. inlägg eller så ska det förtydligas att de två varningarna ses som en enda.

Hade detta gjorts så hade antagligen varken PM-konversation eller klagotråd ens förekommit så att påstå att det saknar betydelse är ju rent trams.
Ja? Jag skrev att det saknar betydelse för en eventuell framtida ohörsamhetsavstängning. Inget annat.
Eftersom det inte framgick av OY:s svar i PM konversationen att varningarna kommer att räknas ihop så verkade det vara en bra idé att förtydliga det.
Citera
2025-10-02, 15:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Du missar frågan, som är hur det kunde bli två varningar för tre inlägg? Antingen är varje inlägg varningsvärt och då borde det blivit tre varningar (det är inte vad jag vill), eller så var den sidodiskussion jag hade med en annan användare varningsvärd, och då borde det blivit en varning.

Skälet till att det blev två var att du var för snabb, och missade ett inlägg (fö det första, postat tidigare än de andra två). Du kunde ju bara tagit bort det, men valde att varna även för det. Samma hände tydligen en annan användare i tråden.

Och när jag enligt reglerna försöker diskutera det med dig i PM säger du bara att 'det är avslutat'.

Varför inte bara acceptera att du gjorde ett misstag och ta bort den andra varningen?

Finns det något sätt att överklaga, eller är det bara att hoppas att admin eller någon annan mod läser detta och får dig på bättre tankar?

Jag har inte begått ett misstag genom att inte ha sett ett av dina off topic inlägg, har vad jag vet ingen skyldighet att läsa allt som postas.

Posta on topic så slipper du antagligen varningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in