2025-10-02, 09:16
Medlem
Du kan fakturera 15% över för oförutsedda kostnader.
Men i det här fallet är det du själv som får ta striden om dom överfakturerade timmarna.

Tips, begär in offert själv nästa gång.
Citera
2025-10-02, 09:46
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumledanne
Du kan fakturera 15% över för oförutsedda kostnader.
Men i det här fallet är det du själv som får ta striden om dom överfakturerade timmarna.

Tips, begär in offert själv nästa gång.
Bara om han har lämnat ett pris som uttryckligen är ungefärligt. Har han lämnat ett fast pris, eller bara ett pris, kan han inte lägga på en enda procent.
Citera
2025-10-02, 09:57
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fransico
Hur rädd är du om ditt företagsnamn?

Om A du är rädd om det, se det som en förlust och gå vidare.
Om B inte rädd om det, ta ett samtal med din kund och lägg på det på den ursprungliga offerten.
Han kan ju försöka lägga på det på priset, men kunden behöver inte betala det. Det var ju mycket pengar det handlade om, så risken är stor att han solkar sitt namn men ändå inte får några pengar.
Citera
2025-10-02, 10:14
Medlem
MagisterBisters avatar
Jag tycker frågeställningen i tråden på ett bra sätt speglar vad som ofta blir fel i mötet mellan hantverkare och kund.

Hantverkaren är kanske väldigt duktigt på själva hantverket. Men som egen företagare måste han också sköta sånt som ekonomi, juridik, logistik, planering och kundrelationer. Och alla är inte lika bra på allting.

Just att skriva offerter har jag förstått brukar vara knepigt. Ofta producerar hantverkaren någonting som varken han eller kunden begriper. Hantverkaren förstår inte alltid att offerten övergår till att vara ett bindande avtal när kunden har accepterat den.

Ofta kan det se ut så här:
Citat:
Offert på ett trädäck enligt ritning.
Arbete 20 timmar à 700 kr = 14.000
Material 200 lpm à 15 kr = 3.000 kr
Totalt 17.000

Men vad menas egentligen? Är det ett fast pris eller ett löpande? Vad händer om det tar längre tid än 20 timmar? Kostar det fortfarande 14.000 eller övergår det till löpande? Eller kortare tid? Blir det billigare för kunden?
Citera
2025-10-04, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Och varför tycker du att kunden skall behöva betala för att du inte har kontroll över de resurser du bokar in?

Problemet är ditt, inte kunden. Sluta vara en f*tta.

Kunden får betala för vad jobbet kostar. Det är pga att jag inte har kunnat förutse tiden på transporterna.

1. Jag visste inte om att det va (BK 2) på en bro lastbilen behövde köra över för att köra bort materialet.
(BK 1 eller BK 2) står får maximal vikt som får köras som var över en bro vid detta jobb, så föraren fick istället ta en omväg för att köra full last. Men det va ändå värt att köra lastbilen full när man jämförde avståndet mot vikten han fick köra.

2. Lastbilsföretaget jag anlitade (foria) fulade med timmarna vilket kund även kunde se på plats.

Detta är inom ramen av lämpliga skäl och där jag som grävmaskinist inte kunnat förutse detta, kunden kommer nu få betala efter vi diskuterat situationen vidare då jag har rätt av kräva full betalning.

Så problemet blev inte mitt dina lilla f*tta.
Citera
2025-10-04, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Eftersom du vill ha deras tjänster får du sluta någon form avtal med dem så att du vet var du har dem. Går inte det hitta någon annan.

Foria är i allmänhet en bra tjänst men i vissa tillfällen så fuskar dom lite med timmarna.

Därför vi ändå använder dom är för att dom alltid kan fixa en lastbil åt oss.

För oss är det inte värt att ha liten firma med nån/några enstaka förare för där är det vanligare att dom inte har förare som kan köra lastbil när vi väl behöver det inom kort varsel.

Vissa jobb går fortare och vissa jobb går långsammare än planerat och då är det bättre med en större leverantör som alltid kan bistå med lastbilar för annars blir det dagar vi står utan jobb som resulterar i förlust för oss.

Foria är ett stort företag och vi är små och dom skulle aldrig ingå ett avtal med oss.
Inga lastbilsföretag vill ingå avtal för då blir dom bundna till det och när det kommer till småföretag utan stora garantier som vi inte kan ge så är det inte värt det för dom att binda upp sig till nått.
Senast redigerad av Mrzinaloa 2025-10-04 kl. 12:32.
Citera
2025-10-04, 13:18
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrzinaloa
Foria är i allmänhet en bra tjänst men i vissa tillfällen så fuskar dom lite med timmarna.

Därför vi ändå använder dom är för att dom alltid kan fixa en lastbil åt oss.

För oss är det inte värt att ha liten firma med nån/några enstaka förare för där är det vanligare att dom inte har förare som kan köra lastbil när vi väl behöver det inom kort varsel.

Vissa jobb går fortare och vissa jobb går långsammare än planerat och då är det bättre med en större leverantör som alltid kan bistå med lastbilar för annars blir det dagar vi står utan jobb som resulterar i förlust för oss.

Foria är ett stort företag och vi är små och dom skulle aldrig ingå ett avtal med oss.
Inga lastbilsföretag vill ingå avtal för då blir dom bundna till det och när det kommer till småföretag utan stora garantier som vi inte kan ge så är det inte värt det för dom att binda upp sig till nått.
Du drar en lans för dem uppenbarligen så vad klagar du för egentligen? Vill du inte ha ett avtal med dem för att strukturera debiteringen så ät deras upplägg.
Citera
2025-10-04, 14:27
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Kunden får betala för vad jobbet kostar. Det är pga att jag inte har kunnat förutse tiden på transporterna.

1. Jag visste inte om att det va (BK 2) på en bro lastbilen behövde köra över för att köra bort materialet.
(BK 1 eller BK 2) står får maximal vikt som får köras som var över en bro vid detta jobb, så föraren fick istället ta en omväg för att köra full last. Men det va ändå värt att köra lastbilen full när man jämförde avståndet mot vikten han fick köra.

2. Lastbilsföretaget jag anlitade (foria) fulade med timmarna vilket kund även kunde se på plats.

Detta är inom ramen av lämpliga skäl och där jag som grävmaskinist inte kunnat förutse detta, kunden kommer nu få betala efter vi diskuterat situationen vidare då jag har rätt av kräva full betalning.

Så problemet blev inte mitt dina lilla f*tta.

Kan ju fortfarande inte vara kunden som får ta smällen för att du inte har koll på punkt 1).

Punkt 2, det får du lösa själv med transportföretaget utan att det drabbar kund. Fortfarande ditt problem.

Skulle aldrig anlita en som dig, hoppas du blir rökt och ingen anlitar dina tjänster när du försöker blåsa folk pga. Din inkompetens och saknad av moral.
Citera
2025-10-04, 20:30
Medlem
Citat:
Kan ju fortfarande inte vara kunden som får ta smällen för att du inte har koll på punkt 1).

Punkt 2, det får du lösa själv med transportföretaget utan att det drabbar kund. Fortfarande ditt problem.

Skulle aldrig anlita en som dig, hoppas du blir rökt och ingen anlitar dina tjänster när du försöker blåsa folk pga. Din inkompetens och saknad av moral.

Du verkar inte veta mycket och vet ej om du ens jobbar.

punkt 1: jo kunden kan ta den smällen för lämpliga skäll som jag inte kunnat förutsett.
Det som gäller inom lämpliga skäl än vad andra företag hade tagit för tjänsten.
Enbart på tippavgifter fick jag kunden att tjäna 30.000-50.000 kr genom att jag hade annan kund som kunde ta emot materialet.

Punkt 2: Märker att du har noll koll när det kommer till förhandling till lastbils företag och undrar varför du ens svarar på denna tråd.

Denna kund har anlitat mig för andra gången och vi bråkar inte med varandra och är överens nu.

Det hade varit en helt annan sak om jobbet hade blivit 100-150 % dyrare men så är ju inte fallet.

Dom är redo på att anlita mig igen för att jag är ärlig mot dom och att arbetet är bra utfört utan fel, kostnaden blev lite fel i detta fall men inte arbetet i sig själv då dom var nöjda.

Du vet inte ett skit min vän och du har fel, jag kommer få fullt betalt.
Dom sökte min hjälp och inte tvärt om och vår relation med kunden är fortfarande bra.
Citera
2025-10-04, 20:38
Medlem
Citat:
Du verkar inte veta mycket och vet ej om du ens jobbar.

punkt 1: jo kunden kan ta den smällen för lämpliga skäll som jag inte kunnat förutsett.

Bättre isåfall att låta en apa räkna på jobben än dig.

Du är rökt och uppblåst. Du söker inte vad som är rätt eller fel i denna tråd, enbart hur du rättfärdigar att blåsa kunden, ”kompis”.

Så till dig: f*ck off din bedragare 🤧
Citera
2025-10-04, 20:50
Medlem
Citat:
Bättre isåfall att låta en apa räkna på jobben än dig.

Du är rökt och uppblåst. Du söker inte vad som är rätt eller fel i denna tråd, enbart hur du rättfärdigar att blåsa kunden, ”kompis”.

Så till dig: f*ck off din bedragare 🤧

haha okej!
Så tråden handlar om vad jag kan blåsa kunden på?
Konstigt då jag och kund är nu överens och ingen har blivit blåst eller känner det.
Dom är redo att anlita mig för nästa jobb om ca 1 år.

Så nu är jag bedragare också? har fått kund att tjäna väldigt mycket på att slippa 60 ton tipp avgifter.

Så till dig: okunnig liten ilsken människa
Senast redigerad av Mrzinaloa 2025-10-04 kl. 20:52.
Citera
2025-10-04, 20:54
Medlem
Citat:
haha okej!
Så tråden handlar om vad jag kan blåsa kunden på?
Konstigt då jag och kund är nu överens och ingen har blivit blåst eller känner det.
Dom är redo att anlita mig för nästa jobb om ca 1 år.

Så nu är jag bedragare också? har fått kund att tjäna väldigt mycket på att slippa 60 ton tipp avgifter.

Så till dig: okunnig liten ilsken människa

Ja, tydligen har du redan blåst kunden men kunden är mer blåst än dig. Gratulerar, något mer du vill tillägga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in