2025-09-30, 20:52
Medlem
Bryter jag mot någon lag om jag går omkring på stan med ett falskt bombälte/bombväst som klädsel? Får man gå utklädd till självmordsbombare till/från maskerader?
Citera
2025-09-30, 20:59
Medlem
Ghastens avatar
Om det inte är uppenbart fejk så kan du bli tagen av polisen. Dom hittar garanterat något att fälla dej för.
Citera
2025-09-30, 21:01
Medlem
Trakessons avatar
Är det uppenbart att det är en skämtutklädnad går det säkert bra. Är du däremot så bra utklädd att utomstående blir rädda kan det säkert falla under förargelseväckande beteende. Orsakar du onödiga polisinsatser kan du nog fällas för det också.

Har inga hänvisningar till tillämpliga lagar då jag tycker att det räcker med sunt förnuft i TS’ exempel.
Citera
2025-09-30, 21:09
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Är det uppenbart att det är en skämtutklädnad går det säkert bra. Är du däremot så bra utklädd att utomstående blir rädda kan det säkert falla under förargelseväckande beteende. Orsakar du onödiga polisinsatser kan du nog fällas för det också.

Har inga hänvisningar till tillämpliga lagar då jag tycker att det räcker med sunt förnuft i TS’ exempel.
Orsakar inte rädsla i normalfallet utan just förargelse.

Jag är mer inne på olaga hot enligt 4 kap. 5 § brottsbalken. Enligt första punkten i bestämmelsen anses hotet förstärkt även av vapenattrapper vilket en fejkad bombväst enligt en extensiv tolkning av bestämmelsen bör inbegripa.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...amla-stan-domd

I ovanstående artikel hade mannen som gick in på ett kontor bombbälte och dömdes för grovt olaga hot och grovt falskt larm.

Beror helt klart på omständigheterna i förevarande fall dock. Går du ensam med bombväst (fejkad eller inte) ringer folk polisen direkt, men går du ihop med andra utklädda så ringer de nog inte. Beror också vilket humör du är på och vad du utstrålar.
Citera
2025-10-01, 00:36
Medlem
Du kan bli ihjälskjuten. Svenska polisen har inte så stor förmåga att se skillnad på mellan äkta och falsk props/vara. Tänk på Erik med Down Syndrom som fick 25 skott i sig när det var ljust utomhus och det var en neongrön vattenpistol. Polisen var tydligen rädda...
Citera
2025-10-01, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Du kan bli ihjälskjuten. Svenska polisen har inte så stor förmåga att se skillnad på mellan äkta och falsk props/vara. Tänk på Erik med Down Syndrom som fick 25 skott i sig när det var ljust utomhus och det var en neongrön vattenpistol. Polisen var tydligen rädda...

Inte många rätt där. Han träffades av 3 skott, 25 avlossades. Det var mitt på natten och inte ljust.
Det var en svart leksaks Mp5, som inte hade den vanliga orangea/röda pluppen på pipan som de flesta leksaksvapen idag har.
Citera
2025-10-01, 01:58
Medlem
BOMB-CPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Inte många rätt där. Han träffades av 3 skott, 25 avlossades. Det var mitt på natten och inte ljust.
Det var en svart leksaks Mp5, som inte hade den vanliga orangea/röda pluppen på pipan som de flesta leksaksvapen idag har.
Det var många olyckliga faktorer som gjorde att det blev som det blev bla att en väldigt farlig man bodde på adressen ...

V.I.F
Citera
2025-10-01, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Bryter jag mot någon lag om jag går omkring på stan med ett falskt bombälte/bombväst som klädsel? Får man gå utklädd till självmordsbombare till/från maskerader?
1977 var jag 15 då hade varenda punkare Patronbälte i den staden jag bodde. men Punken dog ut väldigt snabbt.. kanke inte svar på din fråga men gå med patronbälte idag även om tom hylsor då blir det nog livat för 40 år sedan brydde sig ingen.
Citera
2025-10-03, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ingen sa att han träffades av 25 skott. Det märks att polisen har sitt sändefolk även på Flashback. Vidare sköts han runt kl.04 en tidig augustimorgon dvs tämligen ljust ute. Du får be dina kolleger att sluta skicka folk nu.
Citera
2025-10-03, 02:37
Medlem
Citat:

Citat:
Ingen sa att han träffades av 25 skott. Det märks att polisen har sitt sändefolk även på Flashback. Vidare sköts han runt kl.04 en tidig augustimorgon dvs tämligen ljust ute. Du får be dina kolleger att sluta skicka folk nu.

Varför ljuger du när du vet att din kommentar fortfarande syns?
Du skriver att Erik "fick 25skott i sig" alltså att han blev träffad av 25 skott. Sen ljög du om att det var en neongrön vattenpistol. Det var en Svart Mp5 liknande leksak.
Det var INTE ljust. klockan var 03:30 den 2:e augusti.
Man kan se på bilder tagna från den aktuella innergården senare under samma dag att det fortfarande inte är ljust.

Sluta ljug eller skriva om saker du inte vet något om.
Citera
2025-10-03, 20:12
Medlem
Manne i Manchester som sköts ihjäl vid en synagoga hade ett bombbälte på sig som var en attrapp.
Citera
2025-10-04, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Nej, som utgångspunkt är det lagligt. Om du däremot skulle börja skrika "allahu akhbar" och/eller skrämma folk skulle det kunna vara ett olaga hot, fejkbomb eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in