Citat:
Ursprungligen postat av
Reinkaos218
Och för oss som inte betalar;
Sommaren 2025 genomfördes dock tvådagarsfestivalen på Lögarängen som planerat, och arrangörerna beskrev det som en nystart.
Men när siffrorna skulle summeras visade det sig att succén uteblev. I början av januari ansökte den ideella föreningen bakom festivalen om att försätta sig själv i konkurs, vilket klubbades av Västmanlands tingsrätt 14 januari.
Eskilstunaföretaget Moretec skötte tekniken på den stora scenen och saknar en betalning på drygt 200 000 kronor.
– Vi fick en förskottsbetalning, men den täckte inte ens våra kostnader. Som jag har förstått det har banden och det andra teknikföretaget fått betalt, men inte jag och ett vaktbolag. Vår kontaktperson bara försvann när det började gå åt helvete, säger vd:n Mårten Larsson.
Suzette Kim har varit ansiktet utåt för Bulgasal Metal Fest sedan starten.
Enligt henne blev en redan svår ekonomisk situation ännu värre när både kassören och justeraren lämnade sina uppdrag i den ekonomiska föreningen.
Hon besvarar VLT:s frågor via mejl.
– När styrelsen senare konstaterade att föreningen saknade tillräckliga förutsättningar att fortsätta verksamheten fattades beslut om konkurs.
Enligt Suzette Kim har hon inte personligen suttit i styrelsen sedan maj 2025. – Jag har inte haft något formellt ansvar för föreningens ekonomiska beslut under den aktuella perioden. Under hösten har jag i stället haft en roll mer likt ombud och samordnande stöd i kommunikation och praktiska frågor, i ett försök att bidra till struktur i en situation som varit mycket krävande
.
– När en ideell förening försätts i konkurs övergår hanteringen av ekonomiska frågor till konkursförvaltaren. Det innebär att den fortsatta processen kring fordringar och tillgångar sköts inom ramen för konkursförfarandet.
Konkursförvaltare är Andreas Welin.
– Som jag har förstått det blev det oklarheter i styrelsearbetet, vissa delar av styrelsen gjorde sådant andra inte kände till, tog på sig en massa kostnader, och så var det bristfällig redovisning. Sedan insåg man att det inte gick att driva den vidare på det sättet och försatte sig i konkurs, säger han.
Kommer fordringsägarna, så som Moretec, att få sina pengar?
– Det var en av skulderna som kom lite som en överraskning för några i styrelsen. Jag är inte färdig med bouppteckningen, men skulle säga att det ser ganska mörkt ut, även om det inte är hugget i sten än.
Samtidigt är artisterna släppta och biljetter säljs till årets upplaga av Bulgasal Metal Fest på Lögarängen 24–26 juli.
Det är Suzette Kims aktiebolag Kizune Entertainment, vilket startades i november 2025, som tagit över driften av festivalen, och alltså är helt frikopplat från den konkursade ekonomiska föreningen.
Känns det okej att göra så när fordringsägare från fjolårets festival inte har fått sina pengar?
– Bakgrunden till att bolaget Kizune Entertainment grundades var att jag parallellt redan befann mig i en professionell utvecklingsfas där jag mottog förfrågningar inom artistmanagement och internationella festival- och eventprojekt.
– I samband med konkursprocessen uppstod möjligheten för bolaget att förvärva varumärket Bulgasal. Jag valde att ta den möjligheten för att kunna bevara festivalens grundidé och koncept – att erbjuda en oberoende scen där band ges möjlighet att spela och utvecklas oavsett skivbolagstillhörighet eller etableringsgrad.
Känner ni er säkra på att årets festival kommer att gå runt?
– Arrangörsverksamhet innebär alltid ekonomiska risker, och jag har stor respekt för det. Just därför arbetar vi nu med tydligare planering, uppföljning och kostnadskontroll än tidigare. I dag drivs arbetet genom bolagsformen där jag har ett övergripande ansvar för verksamhet och projektledning, vilket skapar bättre förutsättningar för struktur och långsiktig hållbarhet.
Mårten Larsson på Moretec känner sig lurad.
– Festivalen sa att de kunde betala mig senare med hjälp av early bird-biljetter (det tidiga, billigare biljettsläppet) till årets festival. Jag svarade ”absolut, så länge vi gör upp en avbetalningsplan”. Men sedan slutade de svara. Därefter såg jag att föreningen gått i konkurs. Ändå ska de fortsätta med årets festival. Jag tycker att det är så jävla illa att de beter sig så här, och vill varna andra för att gå i samma fälla.