2025-09-30, 05:59
Medlem
Är ni med på tåget eller mot planen? Israel har sagt ja till freden och arabstaterna likaså.

Vad tror du att palestinaaktivisterna tycker om planen? Blir det lugnt nu på svenska gator och torg? Bränns palestinasjalar en masse?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/t...splan-for-gaza
I avtalet har även en tidsgräns satts för frisläppande av all kvarvarande israelisk gisslan, levande och döda, på 72 timmar efter att avtalet träder i kraft.

– Om Hamas inte godkänner planen har Israel mitt fulla stöd att förgöra Hamas, säger Trump som kallar dagens besked för ”historiskt”.

I avtalet regleras även hur humanitär nödhjälp ska släppas in till den krigshärjade landremsan, men också hur Gaza ska styras framåt, där Hamas skulle förbinda sig att inte ha någon roll.

Det innebär bland annat ett teknokratiskt övergångsstyre med översyn av ett ”fredsråd” där Donald Trump själv ska fungera som ordförande tillsammans med flera andra internationella ledare, bland annat Storbritanniens tidigare premiärminister Tony Blair.
Citera
2025-09-30, 06:35
Medlem
Svår att se att palestinaaktivisterna går med på en fredsplan där utplånandet av det judiska folket inte är en av punkterna, men vi få väl se.
Citera
2025-09-30, 06:39
Avstängd
Klandalfs avatar
Palestinaaktivister ser allt mostånd mot den "zionistiska ockupationsregimen" som legitim, inklusive Hamas terrorattacker den 7e oktober, samt alla Israels metoder för att freda sina gränser och sin befolkning som illegala.

Ett avväpnat Hamas är i deras värld oacceptabelt
Citera
2025-09-30, 06:39
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Dom som inte är avstängda för HMF/uppvigling och hot/narkotikahandel.

Skulle säga nej. Dom vill inte ha fred, dom vill ha något att i grupp rikta sin ilska emot.

Dessutom är dom väll emot staten Israel per definition, och USA. Så att två fiender kommer fram till något ser dom som ett hot. Boomerdelen av rörelsen kommer nog bara säga att dom inte litar på den där Nixon.

Tror inte dom flesta ens tänker på att Hamas finns utan i deras värld är det Ju.. menar Sionisterna som bombar barn.
Senast redigerad av Trevligt.konto 2025-09-30 kl. 06:48.
Citera
2025-09-30, 08:17
Medlem
triptykens avatar
Teknisk fråga: är det Off Topic om vi som är en del eller delar åsikter med Palestinarörelsen svarar? För det ser mest ut som om bara folk som inte är det ska få leka lajv-stuga om vad dom tror om våra åsikter?

Alltså jag kan för att vara on topic göra samma som alla andra antar jag... errr:
Citat:
"Moahahaha har litet svårt att svara just nu, doppar mina dreads i avföring och vita människors blod - och försöker organisera så att svarta ska flytta till Sverige och ragga på era fruar! Men kortfattat! Nej! Jag älskar Hamas, speciellt att dom är en mordisk religiös sekt är det göttaste Moahahahaha! Död åt Ebba Busch! Nu ska jag dricka sojamjölk och håna barn!"

Nåt sånt?

Alternativt två: om det funkar funkar det. Jag tvivlar på att Hamas som gick med på en tidigare fredsuppgörelse med fängelseutbyte inkluderat är så enormt pro. Men å andra sidan så pressas dom hårt av alla andra big-hitters som dom lyckats väva in från arabvärlden.
Det andra jag är skeptisk mot är hur väl den där "teknokratlösningen" kommer funka. Det har vart skakigt förr MEN med det sagt, om det innebär mat, sjukvård och fria val samt in och utresetillstånd? Självklart!
Sen är frågan om Netanyahu kan sälja det till Knesset. Vad måste han leverera till Katz mm för att få dom att gå med på det och inte fälla sin egen regering? Ooooof
Så TROR jag på dom senare stegen i fredsplanen? Nej. Är jag positiv till att situationen i Gaza upphör hur det än är genom dom tidiga bitarna i fredsplanen? Ja.

Fan, om Orban, Putin och Trump såg det som ett kritiskt steg för att ett folkmord avslutades var att vi alla skulle tvingas att titta på när dom har en orgie ihop så hade jag med pliktskyldigt satt mig och sett när tre oligarker försökte få till en porrig stämning. Hade till och med organiserat popcorn.
Citera
2025-09-30, 09:01
Medlem
Det är ett ett avtal med en Israelisk/Amerikansk grundsyn och perspektiv och kommer aldrig att godtas i sin nuvarande form av Palestinierna. Möjligen kan det accepteras efter omfattande omformuleringar, men jag tvivlar.
Citera
2025-09-30, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Svår att se att palestinaaktivisterna går med på en fredsplan där utplånandet av det judiska folket inte är en av punkterna, men vi få väl se.

Vad fan är det du snackar om?

Fredsförslag har legat på bordet i flera år men Israel har sagt nej och istället mördat varenda person som försökt få den signerad.

Senaste gången Hamas-delegationen skulle ha fredsförhandling med USA i Qatar, bombade Israel byggnaden istället och försökte mörda de.
Citera
2025-09-30, 13:59
Medlem
Det verkar som att palestinarörelsen är emot freden? Vadan denna märkliga positionering?
Citera
2025-09-30, 14:08
Medlem
scraftys avatar
Folkmördarna saknar trovärdighet i sin ”fredsplan” tyvärr. Israels folkmord kommer att återupptas förr eller senare, förmodligen väldigt kvickt.
Citera
2025-09-30, 14:22
Avstängd
Tror inte nazisterna skulle gå med på detta då det betyder att dom måste ge sig ifrån makten.

Jag tycker fredsplanen verkar bra och rimlig. För alla parter men jag har också en helt annat tänk än dessa nazister.
Nazisterna vill nog inte heller avnazifieras som var en av punkterna.
Citera
2025-09-30, 19:51
Avstängd
Palestinierna ville inte ha fred med Israel..de vill ha fortsatt militärt motstånd mot Israel..som varit de röda tråden sedan 1948.

Alla är med på fredsplanen..förutom då palestinierna..ett hjärntvättat, radikaliserat gäng..som tom fått en egen stat godkänd av flera stater de se senaste veckorna. Ändå kan de inte ge upp tanken..om militant motstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in