2025-10-02, 21:19
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Därför att det är normalt är befolkning som avsätter sina ledare. Du verkar tror att du som svensk har något att säga till om.
Får jag inte tycka att han/ungern borde kastas ut ur EU och Nato?
Citera
2025-10-02, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RusskijNjet
Jag förstår din frustration – det verkar som om du vill ha ett tydligt svar på hur EU kan kritisera Ungern och ändå samarbeta med landet.

Anledningen är (enligt mig) att EU-rätt och medlemskap skapar bindningar och skyldigheter. Även om man kritiserar ett medlemsland för brist på demokrati, kan man inte på ett ögonblick avsluta alla avtal och stöd – det skulle ha stora juridiska, ekonomiska och politiska konsekvenser.

Så frågan blir: är kritik och inflytande via medlemskapet mer effektivt än isolering?

Det vore intressant att höra hur du ser på den här delen – om EU hade stoppat allt samarbete med Ungern, vad skulle konsekvenserna bli enligt dig?
Postade ett långt inlägg till dig igår, men något hände.. "för lång tid...någonting..och vips var det botra.

Men gör ett nytt försök.

Enligt mig har EU spelat ut sin roll.
EU grundades av anledningen att underätta handel mellan länderna.

Idag ser jag EU enbart som ytterligare en fullständigt onödig länk som vi utan problem kunnat vara utan precis som tidigare då länder skrev avtal precis lika bra, om inte både lättare och bättre utan inblandning av EU.

Men EU har expanderat till att idag vara den spelare som styr politiken i europa.
En överförstatlighet där de idag dikterar villkoren i alla de viktiga frågorna i nom EU.
Jag kommer ihåg när jag var ung och läste Georg Orwells bok "1984".
Kommer ihåg hur overklig boken var i förhållande till hur det var då. "1984" var ett skräckexempel på hur det kunde sluta riktigt illa, där en elit styrde befolkningen fullständigt.

Idag är vi med hög fart på väg mot just detta scenario, men folk verkar inte förstå det, eller så vill de inte förstå?

Orban vet givetvis EU:s utveckling.
En gång i tiden var han en stor anhängare till EU:s id'eer.
Men efter attcse EU:s expansion har också Orban blivit mer kritisk.

Orban ser också hur europa genom EU tagit flera viktiga felbeslut.
Orban är kritisk mot denen provokationen EU och Nato för mot Ryssland, vilket han ser riskerar att utarma europa ekonomiskt om det får fortsätta som det nu gör.

Orban anser inte Ryssland är något hot.

Han har dessutom infört i stort sett totalstopp för både flyktingar och andra som söker sig till Ungern.
Ungern har även fått betydande bättre ekonomi med Orban. Han vann också valet där han och hans parti Fidesz fick 48,5 % av rösterna.
Ungrarna har fått se sitt land genomgå en betydande förändring vilket då tillskrivs Orban.
Att Ungern är en av de största bidragstagarna tackar ju givetvis Orban för.
Men om bidragaren skulle upphöra och Orban och Ungern skulle kastas ut ur EU tror jag inte Ungern skulle lida speciellt mycket.
Tvärt emot många EU länder har Ungern idag en bra och växande ekonomi.
Att EU trasslat in sig i egna regler som gör att de inte kan kasta ut Ungern är ju inte Ungerns fel.
Trots tusentals EU byråkrater och support från ledande politiker i europa kan de omöjligt få Orban och Ungern att "rätta in sig i ledet".
Den "detaljen" missade de..

https://www.google.com/url?sa=t&sour...g_VJfLJOnjwL7C
Citera
2025-10-02, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Postade ett långt inlägg till dig igår, men något hände.. "för lång tid...någonting..och vips var det botra.

Men gör ett nytt försök.

Enligt mig har EU spelat ut sin roll.
EU grundades av anledningen att underätta handel mellan länderna.

Idag ser jag EU enbart som ytterligare en fullständigt onödig länk som vi utan problem kunnat vara utan precis som tidigare då länder skrev avtal precis lika bra, om inte både lättare och bättre utan inblandning av EU.

Men EU har expanderat till att idag vara den spelare som styr politiken i europa.
En överförstatlighet där de idag dikterar villkoren i alla de viktiga frågorna i nom EU.
Jag kommer ihåg när jag var ung och läste Georg Orwells bok "1984".
Kommer ihåg hur overklig boken var i förhållande till hur det var då. "1984" var ett skräckexempel på hur det kunde sluta riktigt illa, där en elit styrde befolkningen fullständigt.

Idag är vi med hög fart på väg mot just detta scenario, men folk verkar inte förstå det, eller så vill de inte förstå?

Orban vet givetvis EU:s utveckling.
En gång i tiden var han en stor anhängare till EU:s id'eer.
Men efter attcse EU:s expansion har också Orban blivit mer kritisk.

Orban ser också hur europa genom EU tagit flera viktiga felbeslut.
Orban är kritisk mot denen provokationen EU och Nato för mot Ryssland, vilket han ser riskerar att utarma europa ekonomiskt om det får fortsätta som det nu gör.

Orban anser inte Ryssland är något hot.

Han har dessutom infört i stort sett totalstopp för både flyktingar och andra som söker sig till Ungern.
Ungern har även fått betydande bättre ekonomi med Orban. Han vann också valet där han och hans parti Fidesz fick 48,5 % av rösterna.
Ungrarna har fått se sitt land genomgå en betydande förändring vilket då tillskrivs Orban.
Att Ungern är en av de största bidragstagarna tackar ju givetvis Orban för.
Men om bidragaren skulle upphöra och Orban och Ungern skulle kastas ut ur EU tror jag inte Ungern skulle lida speciellt mycket.
Tvärt emot många EU länder har Ungern idag en bra och växande ekonomi.
Att EU trasslat in sig i egna regler som gör att de inte kan kasta ut Ungern är ju inte Ungerns fel.
Trots tusentals EU byråkrater och support från ledande politiker i europa kan de omöjligt få Orban och Ungern att "rätta in sig i ledet".
Den "detaljen" missade de..

https://www.google.com/url?sa=t&sour...g_VJfLJOnjwL7C
Det är intressant att du målar upp Orbán som någon slags realistisk motvikt till EU:s utveckling – men det kräver att man blundar för en hel del.

Orbáns Ungern är inte bara kritiskt mot “överstatlighet”, utan har systematiskt nedmonterat rättsstatens oberoende, begränsat pressfriheten, försvårat oppositionens arbete, och genomfört grundlagsändringar som cementerar makten åt Fidesz. Det är inte försvar av suveränitet – det är maktkoncentration.

Ekonomin i Ungern är inte så blomstrande som det påstås heller. Inflationen har varit bland de högsta i EU, valutan har försvagats rejält, och landet har fått sin tillgång till EU-stöd begränsad på grund av brister i rättsstat och korruption. “Tillväxt” låter fint på papper, men frågan är för vem den kommer till nytta.

Och om Orbán nu ser EU som så skadligt – varför stannar han kvar i en union där Ungern är en av de största nettomottagarna av bidrag? Det ser snarare ut som att han vill ha fördelarna, men slippa skyldigheterna.

Om EU är problemet – varför lämnar han inte? Eller är det mer lönsamt att stanna kvar, kritisera högljutt, och samtidigt ta emot miljarderna?
Sen om du ska länka så ge rätt url och dölj inte bakom google för att räkna/kontrollera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in