2025-09-29, 11:23
Medlem
cacablancas avatar
Om man köper ett par oöppnade burkar läsk och har dom i rumstemperatur hur länge håller dom innan kolsyran går ut?
Citera
2025-09-29, 11:27
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cacablanca
Om man köper ett par oöppnade burkar läsk och har dom i rumstemperatur hur länge håller dom innan kolsyran går ut?

Har för mig att bästföredatum är ett år eller så på dessa hur de än förvaras. Jag gissar att det är mest för att tillverkaren bara kan garantera att kolsyran behålls så länge men innehållet är det säkerligen inget fel på och säkert inte kolsyran heller.

Jag har ofta läsk liggande och de står i rumstemperatur innan de läggs in i kylen när det börjar ta slut där. Dricker väldigt lite läsk men ändå bra att ha ett 10-pack hemma.
Citera
2025-09-29, 11:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cacablanca

Det brukar ju finnas datumstämpel på burkarna.
Citera
2025-09-29, 17:26
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har för mig att bästföredatum är ett år eller så på dessa hur de än förvaras. Jag gissar att det är mest för att tillverkaren bara kan garantera att kolsyran behålls så länge men innehållet är det säkerligen inget fel på och säkert inte kolsyran heller.

Jag har ofta läsk liggande och de står i rumstemperatur innan de läggs in i kylen när det börjar ta slut där. Dricker väldigt lite läsk men ändå bra att ha ett 10-pack hemma.

De sockrade läskedryckerna har en hållbarhet på ca ett år - de sockerfria läskedryckerna har ungefär hälften av det. Sötningsmedel har inte samma konserverande effekt som socker.
Citera
2025-09-29, 19:23
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
De sockrade läskedryckerna har en hållbarhet på ca ett år - de sockerfria läskedryckerna har ungefär hälften av det. Sötningsmedel har inte samma konserverande effekt som socker.
Okej, vad är det som blir dåligt efter ett år? Det är vatten, socker/sötningsmedel och konstgjorda smakämnen i en helt tät behållare, inget som behöver konserveras. Det som kan hända, efter mer än fem år, är att syran fräter hål på burken inifrån och innehållet läcker ut.

Vad gäller burkens täthet, om den inte påverkas av sur dryck eller yttre åverkan, så håller den kolsyran i tio år skulle jag säga, detta baserat på egna erfarenheter med ölburkar jag lagrat den tiden.
Citera
2025-09-29, 23:35
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Okej, vad är det som blir dåligt efter ett år? Det är vatten, socker/sötningsmedel och konstgjorda smakämnen i en helt tät behållare, inget som behöver konserveras. Det som kan hända, efter mer än fem år, är att syran fräter hål på burken inifrån och innehållet läcker ut.

Vad gäller burkens täthet, om den inte påverkas av sur dryck eller yttre åverkan, så håller den kolsyran i tio år skulle jag säga, detta baserat på egna erfarenheter med ölburkar jag lagrat den tiden.

Efter en tid så avtar kolsyran dock bevaras den längre på aluminiumburkar än PET-flaska och glas. Sötningsmedel bryts ner fortare än socker, efter en längre tid förändras smakprofilen. Finns inte en chans att kolsyran finns kvar i någon betydande form efter tio år.
Citera
2025-09-30, 01:17
Medlem
Citat:
Efter en tid så avtar kolsyran dock bevaras den längre på aluminiumburkar än PET-flaska och glas. Sötningsmedel bryts ner fortare än socker, efter en längre tid förändras smakprofilen. Finns inte en chans att kolsyran finns kvar i någon betydande form efter tio år.

nehe och i champagne finns det kvar.
Citera
2025-09-30, 09:42
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Vart menar du att kolsyran tar vägen? Menar du att kolsyran skulle reagera med andra ämnen på molekylnivå och skapa nya ämnen?

En aluminiumburk är helt tät, till skillnad från en PET-flaska som har en viss genomsläpplighet i plasten. Glasflaskor håller också bra en längre tid om kapsylen sitter som den skall. Återigen egna erfarenheter från lagrat öl som stått i 15-20 år utan att tappa kolsyra.

Jag är ingen kemist och kan inte uttala mig om hur nedbrytning av socker/sötningsmedel fungerar, men min uppfattning är att det är syre och/eller ljus som påverkar nedbrytningen. Det är betydligt mindre syre (luft) i en burk än vad det är i en flaska, eftersom flaskor sällan fylls precis till toppen, och aluminium har noll ljusinsläpp.

Att smaken ev. ändras är en sak, men det finns inget i en vanlig kolsyrad läsk som blir "dåligt", dvs. farligt att dricka.
Citera
2025-09-30, 17:53
Medlem
448s avatar
Citat:

Koldioxid är inte som vätgas som diffunderar ut genom tjocka gastuber så det är kvar 100 år

Gällande petflaskor så diffunderar vatten ut så dom blir tomma med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in