2025-09-29, 09:28
Medlem
Obolenskys avatar
Om OBD-läsaren är fullt fungerande och kopplad till hona i fordonet men inte får kontakt med systemet i bilen (skriver besiktningen, typ) då behöver förmodligen honan bästa servicen. Vad gör jag i fallande ordning (åtgärdsförsök 1-3, typ)?
Citera
2025-09-29, 09:59
Medlem
Börja mät spänning mot båda jorderna.
Pinne 16 är batterispänning.
Pinne 4 är chassijord.
Pinne 5 är signaljord.
Skulle spänningen se bra ut kan du mäta spänning mellan pin 6 och pin 14. Det värdet hoppar runt lite då det är själva CAN-bussen men skall ligga på över 2,5 volt.
Ser allt bra ut i tidigare mätningar så koppla bort bilbatteriet och mät resistansen mellan pin 6 och 14. Det värdet skall ligga runt 60 ohm. Ligger det på 0 är det kortslutning och ligger det på 120 ohm eller något jättehögt värde är det avbrott någonstans.
Senast redigerad av AD15 2025-09-29 kl. 10:09.
Citera
2025-09-29, 10:00
Avstängd
67arigGubbes avatar
1: Kontrollera ström och säkringar
2: Rengör och kontrollera kontakten
Citera
2025-09-29, 10:03
Medlem
Men är OBD-läsaren anpassad till ditt bilmärke? Alla är nog inte anpassade till alla bilmärken.
Citera
2025-09-29, 10:25
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Om OBD-läsaren är fullt fungerande och kopplad till hona i fordonet men inte får kontakt med systemet i bilen (skriver besiktningen, typ) då behöver förmodligen honan bästa servicen. Vad gör jag i fallande ordning (åtgärdsförsök 1-3, typ)?
Kan det vara så att du har en av de mycket sällsynta äldre dieselbilarna 1996-2000 där det finns OBD-kontakt men inte finns någon dator eller lambdasond, utan endast ett elektroniskt styrsystem för diesel insprutningen Bosch/Lucas som indikerar sitt välmående/sjukdom med en lampa i instrumentpanelen?
Senast redigerad av RobbanUC 2025-09-29 kl. 10:37.
Citera
2025-09-29, 11:00
Medlem
Pellerinen-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Kan det vara så att du har en av de mycket sällsynta äldre dieselbilarna 1996-2000 där det finns OBD-kontakt men inte finns någon dator eller lambdasond, utan endast ett elektroniskt styrsystem för diesel insprutningen Bosch/Lucas som indikerar sitt välmående/sjukdom med en lampa i instrumentpanelen?

Man tycker att Besiktningsföretagen ska ha koll på sånt!
Citera
2025-09-29, 11:42
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:

Har du en egen OBD-läsare?
Annars har kineserna för ett par tior.
https://www.temu.com/search_result.html?search_key=elm327&filter_items= 2%3A0
Citera
2025-09-29, 11:54
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Så gamla bilar kontrolleras väl inte? Fr o m 2002 för bensinbilar och 2004 för diesel, om jag minns rätt...
Citera
2025-09-29, 12:42
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD15
Börja mät spänning mot båda jorderna.
Pinne 16 är batterispänning.
Pinne 4 är chassijord.
Pinne 5 är signaljord.
Skulle spänningen se bra ut kan du mäta spänning mellan pin 6 och pin 14. Det värdet hoppar runt lite då det är själva CAN-bussen men skall ligga på över 2,5 volt.
Ser allt bra ut i tidigare mätningar så koppla bort bilbatteriet och mät resistansen mellan pin 6 och 14. Det värdet skall ligga runt 60 ohm. Ligger det på 0 är det kortslutning och ligger det på 120 ohm eller något jättehögt värde är det avbrott någonstans.

Oj, det där får jag nog ringa brushan om (jag börjar med städjobbet) och ge honom ditt kopplingsschema! Tack!
Citera
2025-09-29, 12:44
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
2: Rengör och kontrollera kontakten

Hur gör jag det här? Med tandborste el. dammsugare? Rengöringsmedel?
Citera
2025-09-29, 13:11
Medlem
Citat:
Hur gör jag det här? Med tandborste el. dammsugare? Rengöringsmedel?

Nu svarar jag på någon annans inlägg men sånna mellanrums-tandborstar och elektronikrengöring/oxidrengöring fungerar bra.
Var försiktig när du pillar i kontaktstiften. De kan vara ömtåliga.
Om du har ett OBD-instrument kan du spraya kontakten och koppla i och ur några gånger.

Felet skulle kunna vara att något av kontaktstiften tryckts ut av kontakten till OBD-instrumentet.
Lys med ficklampa och jämför stift 4, 5, 6, 14 och 16 så dom ser någorlunda lika ut.

Edit:
Jag skrev först att stift 4 och 5 kunde sticka ut mer men det gäller ju såklart hankontakten.
Senast redigerad av AD15 2025-09-29 kl. 13:28.
Citera
2025-09-29, 14:47
Medlem
Korv-Bajss avatar
OBD (II) är inte EN standard utan flera.
Eftersom dom olika biltillverkarna inte har lyckats komma överens om EN standard/protokoll
så har man i alla fall lyckats uppfunna/komma överens om EN kontakt med 16 stift/hylsor,
där olika (grupper av) biltillverkare/standarder har fått egna stift/hylsor att leka med.

Om man vet vad man har för bil/tillverkare kan man försöka luska fram vilka stift/hylsor som
används i just den bilen man har, så att man kan fokusera på dom.

Man kan börja t.ex. här:

https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics

https://www.scantool.net/blog/which-obd-ii-protocol-is-supported-by-my-vehicle/?srsltid=AfmBOopvI7imOwi8bsKwoT1n6h3sNua52Cku5s7Ek 7BfHWSXx5n2yAXx

Annars kan nog någon AI berätta vilket/vilka protokoll din bil använder.

Det behöver alltså inte alls vara något fel om en massa av hyls-platserna i bilens kontakt är tomma.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2025-09-29 kl. 14:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in