2025-09-28, 20:39
Medlem
trickydicks avatar
När gubben var mellan 75-80 (snarare närmar 80) så åt han någon medicin så han kunde pinka.
När han var på besök i en annan region så fanns inte den medicinen inne på apoteket, så farsan kunde inte pinka på ca tre dygn. När han väl fick medicinen så pinkade han flera liter. Jag var helt chockad och sa - ”så mycket håller väl inte blåsan för” Han svarade kolungt som han var.-”Joho-ru, det gör den visst det”

Min pappa lever inte längre så jag kan inte fråga honom.

Men frågan kvarstår, Vad för medicin som min pappa fick?
Senast redigerad av trickydick 2025-09-28 kl. 20:48.
Citera
2025-09-28, 20:57
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
När gubben var mellan 75-80 (snarare närmar 80) så åt han någon medicin så han kunde pinka.
När han var på besök i en annan region så fanns inte den medicinen inne på apoteket, så farsan kunde inte pinka på ca tre dygn. När han väl fick medicinen så pinkade han flera liter. Jag var helt chockad och sa - ”så mycket håller väl inte blåsan för” Han svarade kolungt som han var.-”Joho-ru, det gör den visst det”

Någon typ av vätskedrivande, det finns många olika, exempelvis Furix.
Citera
2025-09-28, 21:10
Medlem
zombie-nations avatar
Alfa-blockerare, man kan ge det om man har förstorad prostata och den slappnar av hela systemet så att man kan kissa. Så det är min gissning. Vet du om han hade prostatabesvär?
Citera
2025-09-28, 21:14
Medlem
Att han inte kunde pinka i den åldern berodde nog på en förstorad prostata som klämde ihop urinledaren.
Troligen någon medicin som verkade avslappnande på urinledaren och musklerna kring denna.
Att han kunde pinka "flera liter" berodde nog på att urinblåsan blivit uttöjd av hans svårigheter att tömma urinblåsan helt och regelbundet.
Edit: ser nu att någon redan svarat med samma förklaring.
Citera
2025-09-28, 22:36
Medlem
bellusorcas avatar
Kanske alfuzosin?
Citera
2025-09-28, 23:02
Medlem
KlappMungons avatar
Kunde ha lösts genom att åka till ett annat apotek, att apoteket tog hem den till dagen efter eller att i värsta fall få recept från hemvårdcentralen på nån annan liknande som apoteket hade.

Flera liter är rätt ohälsosamt för blåsan. Är den så uttänjd brukar man sätta en kateter en kortare period så att blåsan får vila lite och dra ihop sig.
Citera
2025-09-29, 17:45
Medlem
Citat:

Äre problem med prostatan.. så äre medicin för det som många varit inne på... och då känner ju han av att det spränger på... medicinen här är alfuzosin. Gissar mest på den. Dock farligt om blåsan tänjer sig.

Ja som många sagt... det beror på.... Är han exempelvis hjärtsjuk/svikt - behöver han ha hjälp av vätskedrivande (furix).. Men innan furix givits så har han förmodligen ingen större urinproduktion... så han känner nog inte av blåsan.. Vätskan hamnar ofta då fel.. och kan ge allvarligare symptom om de inte behandlas.

Även njursjukdom (svikt ) orsakar dom där problemen.

Det kan ju vara både och/flera saker... Det är inte ovanligt att man har problem med prostatan och är hjärtsjuk m.m.

Det är väl dom mest självklara varianter som andra påpekat.
Senast redigerad av rawjudge 2025-09-29 kl. 17:50.
Citera
2025-09-29, 22:35
Medlem
HRTs avatar
Helt säkert Alfusozin det är den vanligaste medicinen till 99%
Kan man inte tömma blåsan finns Betmiga
De som får inflammerad prostata (prostattit) får antibiotika o kan då kissa igen.
Citera
2025-09-29, 23:00
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Äre problem med prostatan.. så äre medicin för det som många varit inne på... och då känner ju han av att det spränger på... medicinen här är alfuzosin. Gissar mest på den. Dock farligt om blåsan tänjer sig.

Ja som många sagt... det beror på.... Är han exempelvis hjärtsjuk/svikt - behöver han ha hjälp av vätskedrivande (furix).. Men innan furix givits så har han förmodligen ingen större urinproduktion... så han känner nog inte av blåsan.. Vätskan hamnar ofta då fel.. och kan ge allvarligare symptom om de inte behandlas.

Även njursjukdom (svikt ) orsakar dom där problemen.

Det kan ju vara både och/flera saker... Det är inte ovanligt att man har problem med prostatan och är hjärtsjuk m.m.

Det är väl dom mest självklara varianter som andra påpekat.

Först tack för alla bra svar i tråden.

Min pappa var kärnfrisk i övrigt, tror det var den enda medicinen han tog. Inget problem med hjärtat och ingen prostatacancer.
Citera
2025-09-30, 00:01
Medlem
Citat:
Först tack för alla bra svar i tråden.

Min pappa var kärnfrisk i övrigt, tror det var den enda medicinen han tog. Inget problem med hjärtat och ingen prostatacancer.

Ingen fara!

aha man behöver inte ha prostacancer för att ha en förstorad prostata, just so you know.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in