• 2
  • 3
2006-09-05, 00:07
Medlem
slippys avatar
Egen tomatsås är ett måste. Själv använder jag passerade tomater istället för de äckliga krossade tomaterna när jag gör såsen.

Jag brukar blanda lite ost. Tex mozzarella och herrgård eller vad jag nu kan ha hemma. Mozzarellan skivar jag och använder mer som fyllning än som ostöverdrag.
Citera
2006-09-05, 00:12
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Nykterist där.

Själv har jag ingen kavel, utan brukar köra med en flaska sprit.

Vad gäller den rivna osten, så kostar den inte många kronor mindre än annan ost. Så är man inte extremt lat, så kan man nog skippa den.

Så sant.

Den färdigköpta rivna osten är en biprodukt från osttillverkningen med torra skalkar och annan skit, det har jag hört från "högsta ort" på ARLA, så riv själv, vänner om ni vill ha en bättre kvalitet på osten
Citera
2006-09-05, 00:18
Medlem
von Schmerzs avatar
Mozzarella är förvisso gott, men jag tycker inte att det blir så bra på pizza. I varma mackor möjligen.

Jag brukar använda en blandning på 2/3 riven edamer och en tredjedel parmesan, men då är jag en sån som tycker att övriga ingredienser är viktigare än osten och har ganska lite av den på.
Citera
2006-09-05, 01:08
Medlem
stRs avatar
Visst är det roligare att ha på det som finns för tillfället? men man kan göra olika varianter redo i frysen till såna dagar man är trött och lat.

Håller med Olit och Squalo angående grevé den gör sig även väldigt bra i ugnen då den är ganska hård.

Gillar man idén med färdigriven ost så köp en 2kilos ost eller nått på extrapris, gå hem och riv den och frys in så har du gjort en egen, jag tycker att det är ganska kul att riva ost, men det är ju bökigt att riva en liten bit varje gång. Skitbra lösning, så slipper man äta restprodukter.
Man kan ha extra finriven ost också, kan vara kul till små gratineringar om man bara vill lyxa till "lite".
Men så är ju jag också killen som har färdigskivad gustavskorv i plastförpackning :P
Citera
2006-09-05, 01:36
Medlem
killersmurfs avatar
Jag köper oxo färdig deg och tomatsås, finns i en tub på ica iallfall och blir jävligt gott
Citera
2006-09-05, 01:48
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Nykterist där.
nejdå men de enda ja dricker är det syrran köper billigt i taxfreen och hon kommer inte hit förrän till jul så lite långt å vänta

Citat:
Grevé finns ju i 3 olika styrkor (lagringar), och den milda är väl den som passar bäst. Den jag brukar föredra.
vad är det som visar vilken som är mildast ?
Citera
2006-09-05, 01:49
Medlem
Nike25s avatar
Edamer tycker jag helt klart bäst om på pizza, och japp tomatsåsen skall vara hemmagjord.
Citera
2006-09-05, 01:51
Medlem
Nike25s avatar
Edamer tycker jag helt klart bäst om på pizza, och japp tomatsåsen skall vara hemmagjord.

Och en grej ni kan prova är att sätta ugnen på max låta en plåt vara där inne sen ta ut plåten och grädda pizzan på den. Alltså inte inne i ugnen
Citera
2006-09-05, 12:45
Medlem
http://www.flashback.org/showpost.p...1&postcount=10
Citera
2006-09-05, 15:53
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
nejdå men de enda ja dricker är det syrran köper billigt i taxfreen och hon kommer inte hit förrän till jul så lite långt å vänta

vad är det som visar vilken som är mildast ?
Den starkare brukar kallas lagrad, och den som är mellan brukar kallas mellanlagrad, eller liknande. Det är lätt att se i affären, den som är mild är billigast, och oftast finns alla tre av samma märke.
Citera
2006-09-05, 21:26
Medlem
polyesterpams avatar
for snabblagad pizza ar sk boboli helt oslagbart!

http://boboli.gwbakeries.com/

vet inte om det finns i sverige, men skulle bli forvanad om valsorterade stormarknader (a la ica focus i goteborg) inte saljer det. GOTT.
Citera
2006-09-06, 08:48
Medlem
Jag brukar göra mina egna hempizzor i stekpannan. De blir grymt goda. Jag brukar också byta ut tomatpuré eller vad det nu är som är standard, mot ketchup. Det blir en trevligare smak tycker jag.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in