2025-09-28, 17:26
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Tack för svar! Så du bara lutar vänsterhanden mot låret/ratten? Fan va nice! Körskolan gör en big deal av att hålla 9-3 på ratten :/

Undrar varför? Kan det vara så att det har med manövrering av fordonet att göra? Trafiksäkerhet?
Eller tror du att de bara har valt ett grepp helt spontant bara för att ha nåt att tjata om?
Citera
2025-09-28, 17:28
Medlem
Om du kör med vänsterhanden så kan högerhanden mest vara som stöd. Markera att den finns där, kanske dra lite i ratten (exempelvis om du svänger höger) men i huvudsak är det vänster som sköter jobbet.
Citera
2025-09-28, 17:32
Medlem
Båda...men har automatik
Citera
2025-09-28, 17:42
Medlem
Både och
Citera
2025-09-28, 17:57
Medlem
Gosifs avatar
Vilar alltid händerna på knäna. Ibland håller jag med vänster, pekfingret upp emot ratten. Ibland med höger.
Citera
2025-09-28, 18:12
Medlem
Citat:
Jag tycker det blir bättre flyt med en hand, spelar ingen roll vilken hand egentligen men vad tycker uppkörnings-test om det? Så länge man kör säkert anser jag det är fine, eller?

Två händer som gäller, ALLTID!
Citera
2025-09-28, 18:17
Medlem
Gojiiras avatar
Kör med en hand klockan tolv, alternativt klockan tio. Bekvämast så.
Citera
2025-09-28, 18:19
Medlem
Trotthests avatar
Ett stadigt 10 i 2 grepp utifall nån idiot skulle dyka upp från sidan så kan man väja lite säkrare med 2 händer på ratten!
Citera
2025-09-28, 18:20
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
På min tid var det tio-två som var ”rätt”. Men som Kamerunhunter säger, ge dem inte skäl att jävlas med dig. Anpassa dig, ta kortet, sedan kör du som du själv vill.

TS! Exakt så här som Galejan skriver var det när man själv körde upp back in the days...

Idag använder jag alltid två händer vid körning på 2-1 vägar med mitträcke , marginalerna är alldeles för små på dessa vägar vid en vägen för att man skall chansa . Likaså vid mindre vägar med mycket trafik har man alltid två händer på ratten detta är ju mycket säkrare
Citera
2025-09-28, 18:21
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag tycker det blir bättre flyt med en hand, spelar ingen roll vilken hand egentligen men vad tycker uppkörnings-test om det? Så länge man kör säkert anser jag det är fine, eller?
En hand på ratten, den andra på rattarna bredvid.
Skämt åsido, två händer merparten av tiden.
Citera
2025-09-28, 19:07
Medlem
HBTKuks avatar
Trodde detta var en runktråd först.

Kör nog mest med en hand, i högre hastigheter och vid omkörningar använder jag båda.
Citera
2025-09-28, 19:13
Medlem
Imnshos avatar
För det mesta med två. Kör normalt modell mjölka ko, fem i halv sju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in