2025-09-28, 10:55
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Började bränna när jag flyttade hemifrån vid 16 år ålder. Det bästa man kunde göra i den åldern var en spiralare. Vilket gav tillräckligt för att alkoholförgifta sig själv och bästa polarna regelbundet under tonåren.
Nu pushar man 40 och har vänner som kan svetsa så är sugen på att ta upp denna hobby igen och funderar på vilken maskin man ska bygga? Är det den så kallade FOA brännaren som gäller än idag?
Citera
2025-09-28, 10:56
Medlem
NyaHenriksss avatar
Varför inte köpa en elektrisk destillator?
Citera
2025-09-28, 10:59
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Varför inte köpa en elektrisk destillator?
Färdiga lösningar för sprit destillering kanske är vanligt idag. Antar att det finns på alibaba. Kanske t.o.m. Amazon? Men kan man bygga själv är det ju oftast billigare
Citera
2025-09-28, 11:00
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongbatong
Färdiga lösningar för sprit destillering kanske är vanligt idag. Antar att det finns på alibaba. Kanske t.o.m. Amazon? Men kan man bygga själv är det ju oftast billigare

Du köper en elektrisk för ca 1000kr…

https://eur.vevor.com/water-distille...SAAEgIGbvD_BwE
Citera
2025-09-28, 11:12
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
https://www.bokborsen.se/view/Ola-No...boken/14837990

Dyr som fan, tveksamt om värt det men den nog bra dock inte för det priset.
Citera
2025-09-28, 11:12
Medlem
Eftersom att det numera är tillåtet att ha eget destilleri så borde marknaden för brännare finnas?
Citera
2025-09-28, 12:39
Medlem
Bygg en Labmaster om du har möjlighet att svetsa eller hårdlöda ristfritt.
Citera
2025-09-28, 13:27
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Började bränna när jag flyttade hemifrån vid 16 år ålder. Det bästa man kunde göra i den åldern var en spiralare. Vilket gav tillräckligt för att alkoholförgifta sig själv och bästa polarna regelbundet under tonåren.
Nu pushar man 40 och har vänner som kan svetsa så är sugen på att ta upp denna hobby igen och funderar på vilken maskin man ska bygga? Är det den så kallade FOA brännaren som gäller än idag?
Borde finnas hos folk i något förråd från förr när det "bakades" i vart fjärde hus.

En hederlig med kolonn anser jag blir den som "bakar" den som har minst bismak
Citera
2025-09-28, 16:11
Medlem
Jag körde med en egenbyggd Labmaster i många år, helt suverän.
Citera
2025-09-29, 09:46
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Sök på tex amazon/aliexpress efter "triclamp", blir enkelt att bygga och ändra kolonnen.

Labmaster och FoA ger i princip noll reflux, duger om du ska ha smaksatt sprit, vill du ha netural sprit så titta på LM/VM-kolonner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in