• 2
  • 3
2025-09-28, 18:09
Medlem
Nihennas avatar
Alright, rätt så blandade svar här.

Någon som frågade om det var nya tapeter. Tror inte det. De är i alla fall äldre än 6 år då jag aldrig har bytt. Tror även att när jag flyttade in så var de gamla och att jag hade kunnat få nya tapeter om jag hade bett hyresvärden om det.
Citera
2025-09-28, 18:48
Medlem
Byxfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
https://imgur.com/a/h1odEaT

Har ett par såna här hål i väggen efter att jag har tagit ner två hyllor som suttit i väggen, och jag funderar på hur jag ska göra.

Förra gången jag flyttade så spacklade jag över. Nu tycker dock min kompis att jag ska strunta i det då det snarare blir fulare med massa grått spackel på den vita väggen, och att om personen efter så gärna vill ha bort det så kan han lösa det själv.

Vanligtvis hade jag spacklat, men då min kompis är lite av en flyttexpert, som har flyttat kanske en 8 gånger totalt mellan hyresrätter så kanske han har en poäng.

Vad anser ni? Ska sånt här spacklas över eller inte?

Spackla och bättringsmåla om hålen inte är väldigt många och/eller skitstora

Edit: och dra ur pluggjävlarna först annars kommer det se fult ut
Citera
2025-09-28, 19:16
Medlem
Många som flyttar in i nya lägenheter passar på att måla om tror jag. Lämna det till proffs
Citera
2025-09-28, 19:23
Medlem
Drugglarns avatar
Du kan få vit latexfog för 19:- på biltema, värt att slippa gnället. Lite spikhål från tavlor brukar annars vara ok, men stora hål av plugg bör fyllas i.
Citera
2025-09-28, 19:34
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Låt det vara.

Skruvhål i väggen är normalt slitage.
Ja. Så länge de inte är "för många" eller "för fula" så är det så.
Citera
2025-09-29, 04:10
Medlem
kalkryggars avatar
Det beror väl också lite på hur länge du har bott där, alternativt hur länge sen det var de renoverade väggen?
Citera
2025-09-29, 13:25
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Några hål i vägg är normalt slitage och ska avhjälpas av hyresvärden, så du kan gott låta dem vara.

Ja, det ska väl det, men de brukar ändå vara duktiga på att påpeka vid inspektionen inför utflytt att allt ska spacklas igen och att de tycker att hyresgästen ska göra det. Vilket så klart kan se för jävligt ut om det är exempelvis tapet. Det är länge sen jag bodde i hyresrätt, men jag körde hängslen och livrem och spacklade allt innan jag flyttade då.
Citera
2025-09-29, 13:53
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, det ska väl det, men de brukar ändå vara duktiga på att påpeka vid inspektionen inför utflytt att allt ska spacklas igen och att de tycker att hyresgästen ska göra det. Vilket så klart kan se för jävligt ut om det är exempelvis tapet. Det är länge sen jag bodde i hyresrätt, men jag körde hängslen och livrem och spacklade allt innan jag flyttade då.

De kan ju påpeka vad de vill, det betyder inte att de har rätt till ersättning.
Citera
2025-09-29, 13:56
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
De kan ju påpeka vad de vill, det betyder inte att de har rätt till ersättning.

Så är det ju så klart, men tror inte de flesta som hyr har plåtkoll exakt på vilka delar som ingår i deras respektive hyresvärdens ansvar och vad man kan tvingas betala för. Jag gjorde det mest för att det tog mig en kvart och jag slapp eventuellt tjafs. Jag gjorde det inte lika snyggt som om jag gjort det hemma hos mig själv, men tillräckligt okej.
Citera
2025-09-30, 03:12
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
https://imgur.com/a/h1odEaT

Har ett par såna här hål i väggen efter att jag har tagit ner två hyllor som suttit i väggen, och jag funderar på hur jag ska göra.

Förra gången jag flyttade så spacklade jag över. Nu tycker dock min kompis att jag ska strunta i det då det snarare blir fulare med massa grått spackel på den vita väggen, och att om personen efter så gärna vill ha bort det så kan han lösa det själv.

Vanligtvis hade jag spacklat, men då min kompis är lite av en flyttexpert, som har flyttat kanske en 8 gånger totalt mellan hyresrätter så kanske han har en poäng.

Vad anser ni? Ska sånt här spacklas över eller inte?

Varför inte använda vitt spackel till vit vägg
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in