2025-09-26, 23:58
Medlem
Jag befinner mig på SJs nattåg Berlin-Stockholm som utan förklaring stoppats i en dryg timme vid tågstationen i den nordtyska staden Neumünster. Polisen har evakuerat alla plattformar och det står många fordon med blåljus på stationen. Det lät som att de var ombord på tåget och skrek "POLIZEI .. *ohörbart*", men det kan vara att de var utanför också. Lite oklart eftersom jag försökte sova.

Nu hör man inget från vår vagn, men perrongerna är fortsatt avspärrade och tåget står fortsatt stilla. Stämningen ombord är lugn. Någon som vet vad det gäller? Uppdaterar när jag får veta mer.
Citera
2025-09-27, 00:09
Medlem
Nu ska vi evakuera tåget.
Citera
2025-09-27, 00:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Nu ska vi evakuera tåget.

Förklarar dom inte varför?
Citera
2025-09-27, 00:15
Medlem
Vad gör det hela till ett brott?
Citera
2025-09-27, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad gör det hela till ett brott?

En gissning, baserat på att det är en så stor polisinsats. Poliserna har hjälm och automatvapen. Vi väntar på att evakueras i tur och ordning nu. Verkar inte vara någon brådska.
Citera
2025-09-27, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Förklarar dom inte varför?

Ingenting än.
Citera
2025-09-27, 00:45
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Ingenting än.
Snart tjugo minuter sen. Lever ni än?
Citera
2025-09-27, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Snart tjugo minuter sen. Lever ni än?

Jo, en polis med automatvapen och hjälm hämtade oss en och en. Sedan fick vi marschera ut med händerna i luften och står på perrongen medan de sökte igenom vagnen. Uppskattningsvis tjugo poliser totalt, varav merparten med skyddsutrustning och automatvapen. Efter fem minuter var vagnen clearad och vi fick gå ombord igen medan de fortsatte till nästa vagn. Fortfarande ingen förklaring, men det verkar ju onekligen som att de söker någon de förväntar sig motstånd ifrån. Vi står fortfarande kvar vid perrongen. Har inte sett något som tyder på att de funnit den/dem/det de letade efter.
Citera
2025-09-27, 01:04
Medlem
Överhör att någon resenär har sett ett vapen och ringt polisen, som tog det på största allvar. Insatsen är fortsatt pågående, så konduktören vet inte något mer.
Citera
2025-09-27, 01:12
Medlem
JustTrollings avatar
Tågstationen är stängd, all trafik är stoppad. Federal polis söker en person, uppger en talesperson för Polisen, utan att utveckla vad som har hänt.

DB ersätter vissa tåg med bussar mot Kiel och Wrist. Det är oklart hur länge stationen kommer att vara stängd.

Bahnhof in Neumünster wegen Polizeieinsatz gesperrt
https://www.n-tv.de/regionales/hamburg-und-schleswig-holstein/Bahnhof-in-Neumuenster-wegen-Polizeieinsatz-gesperrt-article26060428.html
Citera
2025-09-27, 03:58
Medlem
Vi har släppts iväg för någon timme sedan, så jag antar att insatsen är avslutad. Inga svar har tillkommit, utan kanske kommer de med morgonutropet i Malmö. Vi får se!
Citera
2025-09-27, 06:05
Medlem
Skönt att man stoppar ett helt tåg för att någon kanske har sett något.

Jävla hysteri det går i samhället.
Låt hudingarna åka med sina vapen. Det var ju så alla ville ha det.
Hoppas att 87% av resenärerna kom redigt försent.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in