• 3
  • 4
2025-09-27, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intressgruppen
Monopolet och alkoholskatten medverkar till att svenskar blir alkoholister och missbrukare genom att den svenska folksporten nummer ett är att tanka alkohol innan utgång eller köpa hem ett större lager än man har behov för, bara för att vara på den säkra sidan. När bolaget har stängt så har kranen öppet.

En svensk mikro shot kostar nästan lika mycket som en flaska sprit i utlandet av samma märke.

Vakter och gardarob på sunk hak är något jag bara sett i sverige.

Tvärtom har monopolet och alkoholskatten tagit Sverige ut från vodkabältet till ett land med en för Europa ganska normal konsumtion. "Den svenska folksporten" har förändrats till det bättre...
2025-09-27, 12:11
Medlem
PungiMunninens avatar
Jag har varit både i Tjeckien, Ungern och Rumänien (och besökte båda Dracula borgarna, var lite coolt) nyligen och kan säga att ölen inte ligger på där priserna längre. Inflationen har slagit galet där också. En öl ligger snarare på runt 30-40 kr på krogen i de länderna nu för tiden. Kanske billigare på något sunkhak.
2025-09-27, 12:14
Medlem
PungiMunninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testtarlitebara
Det är ju dock som billigast med öl på puben i storstäder som Stockholm, går ju att hitta öl så billigt som 29 kronor. I medelstora städer är ju det MINST 60 kr kronor oftast minst 70 eller på mindre orter där det bara finns en pizzeria får du ingen för mindre än 70-80 däremot så kan du få lite ”rabatt” om du är inföding/pålitlig.

Det enda jag tycker om med skithålet Stockholm är just att det är billig öl på krogen.

Yepp, Lionbar sålde för 30 när jag var i Örebro på Punkfest för något år sedan. Skitbillig planka också. Finns flera ställen som säljer bira för under 50 spänn iaf, särskilt under Happy Hour.
2025-09-27, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetEk-UK
Vet inte vad flashbackeliten går på för sunkpubbar. Men varenda restaurang tar väl minst 70:- för en "stor stark". Kollade Bishop Arms som knappast är någon finkrog. 72:- för en Hof var det billigaste (74 för en Staro eller Budvar). Upp mot 90:- är knappast ovanligt det heller.

Håller med. Visst kan man fortfarande få ganska billig öl i Stockholm och Göteborg, men det är ju endast på sunkhak. Är det en trevlig pub med schysst utbud får man slanta upp minst 60-70 kr för en öl och då ska man vara glad om den ens är 50cl.
2025-09-27, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Öl i Tyskland 8kr butik, 25kr på puben.
Öl i Ungern 6kr butik, 10kr på puben.
Öl i Tjeckien 6kr i butik, 11kr på puben.
Öl i Sverige 15kr i butik, 95kr på puben.
Öl i Norge 35kr i butik, 130kr på puben.
Öl i Finland 20kr i butik, 90kr på puben.

Är vi nordbor idioter som betalar extrema överpriser för alkohol? Hur kan krogägarna i Ungern, Tjeckien, Tyskland (ja, i stort sett hela Europa) ha mycket mindre marginaler men ändå få verksamheten gå runt?
Vad är felet med 95kr för en öl? Ja jag hade gärna haft billigare alkohol samt avskaffat monopol. Om man fick köpa nerkyld starköl på Willy’s för 10kr burken vore det något. Men går ju att betala några hundralappar på puben med för lite fredagssköj. Och ja folk är lättlurade och korkade i norden
2025-09-27, 13:38
Moderator
Allaballawallas avatar
Fel forum och lämplig och aktiv tråd för diskussionen finns redan i (FB) Varför är öl så dyrt på krogen?
Så, ta det där.

Denna tråden låser jag.

/Mod
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här